Ik kan mij nog goed de eerste Alleweder wedstrijd op het parcours in Leiden herinneren. Zondag 22 september 1996, koud en regenachtig, echt guur weer. Vanuit de kantine had je goed zicht op de lange en scherpe bocht voor de kantine. Iedere keer spannend of elke rijder de bocht goed door kwam. Verschillende rijders moesten weer opnieuw op gang komen als ze in het gras naast de bocht waren beland. Op de onderste foto links zit Ymte Sijbrandy met zijn rechter voorwiel in de grasberm. In deze bocht kon Allerd Jacobs iedere keer weer iets afstand van Ymte nemen en voorop blijven liggen. Tot het laatst toe heel spannend. Uiteindelijk heeft Allerd deze wedstrijd gewonnen.
Peter Kreuder was echter degene die in deze bocht de show stal. Hij ging harder door de bocht dan elke andere rijder. In deze bocht heeft hij verschillende rijders binnendoor ingehaald. Peter, die een stuk lichter en kleiner is dan Ymte, zit meer naar voren bijna tussen de voorwielen en zijn zwaartepunt zal ongetwijfeld ook lager liggen.
De foto van Peter in deze bocht vonden wij zo dynamisch, dat we die op onze folder hebben geplaatst. Het linker voorwiel is net iets los van de weg, De linkerarm van Peter is buitenboord, waardoor hij zich goed schrap kan zetten. Let op de benodigde stuuruitslag, die zorgt er voor dat de wielen buiten de wielkasten komen. Doordat Peter tamelijk licht is, zal de vering naar verhouding stug zijn, wat gunstig is voor de stabiliteit in bochten.
Als volgend jaar de wedstrijden van Cycle Vision weer op het mooie, maar bochtige parcours van Flevonice worden gehouden en je wilt bochten met Velomobielen snel kunnen nemen om meer kans te maken op een goede klassering, moet je aandacht schenken aan de stabiliteit van de combinatie berijder en Velomobiel. In ieder geval stugge vering toepassen en zorgen voor voldoende stuur en wieluitslag. Lekke banden, doordat in bochten, de wangen van de banden doorslijten........ kost veel tijd!
No comments:
Post a Comment