Toen wij het programma van eisen voor de Versatile/Orca opgesteld hebben, stonden daar standaard twee geïntegreerde spiegels op en rondom richtingaanwijzers.
De spiegels bij de Orca zijn van binnenuit eenvoudig met de hand in te stellen.
Bij alle velomobielen die geleverd zijn zonder spiegel, zijn later meestal één of twee standaard fietsspiegels gemonteerd.
Er wordt nu op verschillende plekken gewerkt aan aerodynamische behuizingen voor deze spiegels.
Ook ontbrekende richtingaanwijzers worden bij de meeste velomobielen achteraf alsnog aangebracht.
Hoe vaker je een velomobiel gebruikt, in allerlei omstandigheden, hoe meer je op zoek gaat naar verbeteringen en gemak. Wat dat betreft, kan men veel leren van de auto-industrie. De auto-industrie is zoveel verder met hightech oplossingen dan de fietsindustrie. Advies......, als je iets gaat ontwikkelen voor velomobielen kijk eerst hoe de auto-industrie zaken heeft opgelost.
Miles Kingsbury heeft spiegels op zijn Quartro naar voorbeeld van de auto-industrie, met onder andere geïntegreerde knipperlichten. Aan de voorkant en aan de zijkant zijn leds aangebracht, zodat de knipperlichten voor de medeweggebruikers van verschillende richtingen goed zichtbaar zijn.
De spiegels zijn eenvoudig met de hand instelbaar via een opening aan de onderkant in de spiegelbehuizing.
Het verlichtingssysteem in de spiegels is zelfs uitgebreid met extra leds voor knipperalarm bij stilstand en leds die tegelijk aangaan met de koplamp, zodat tegenliggers de breedte van het voertuig kunnen inschatten.
De bevestiging aan de carrosserie is enigszins flexibel met behulp van een stalen veer, waardoor de spiegels minder kwetsbaar zijn.
De spiegels met behuizing en de elektronica voor de aansturing van de verlichting is ontwikkeld door collega's van Miles, waaronder Steve Slade.
De elektronica heeft meerdere mogelijkheden in zich, zoals verschillende spanningen, waardoor het aansluiten van verschillende apparaten mogelijk is.
Het bedrijf van Miles, portaprompt ....is o.a gespecialiseerd in het ontwikkelen van van elektronica.
Ik heb wel het idee dat vooral een aantal VM-ers heel graag zelf het wiel willen uitvinden en het dan ook heel prettig vinden om met de eer te gaan strijken. Ik heb het uiteraard niet over de auteur van dit blog.
ReplyDeleteAls ik nu nog een VM zou hebben, dan wist ik het wel. Ik vind bovenstaande oplossing echt schitterend. Voor het oog heel eenvoudig, maar zeer stijlvol. Vooral de flexibele bevestiging is natuurlijk briljant gevonden.
Ik ben wel benieuwd naar het prijskaartje!
Hier is zo'n vm-er Wim.
ReplyDeleteAlle spiegels zijn namelijk aan de inkijkzijde plat. Door daar een halve transparante bol voor te plaatsen voorkom je daar een zuigend vacuüm...
Wat het prijskaartje betreft rekenen we later wel af!
Mvg Mick
Nou Mick, ik vind jou toch meer iemand die echt een nieuw wiel uitvindt en daarvoor ook de eer verdient.
ReplyDeleteWim
Ik weet eerlijk gezegd niet of zo'n bol voldoende is te 'ontspiegelen'. Maar juig juist alle (particulier) initiatief per definitie toe!
ReplyDeleteMick
Leuk die spiegels met knipperlichten...... heb ik al eens eerder gezien..
ReplyDeleteOja hier..
http://reusjan.blogspot.com/2010/06/spiegels-met-led-knipperlicht-zijn-nu.html
Groet Jan.
It is quite important that the mirrors do not get wet in rain, because that decreases the visibility, and if it is also dark, it is reduced significantly. Your mirror design seems to get wet.
ReplyDeleteI've read that there are no studies that shows that cars gain any safety by having turn signals in the mirrors as opposed to the old position, but I have read that there is extra expenses because mirrors with turn signals cost more than simple mirrors.