De nieuwe wereld recordfiets Eiviestretto van Damjan Zabovnik met als berijder Francesco Russo heeft een naafbesturing.
De nieuwste lage carbon racer, het geheime wapen van Mike Burrows, heeft een naafbesturing.
Mike heeft voor ons het wiel gedemonteerd zodat we het binnenste, de eigenlijke naaf met besturing konden bekijken. Ik ga niet alles verklappen, maar de naaf wordt bediend met een stangetje dat binnen in de holle éénzijdige vork zit.
De ankerplaat met de remsegmenten van de trommelrem is geïntegreerd met de naaf. De bediening van de trommelrem loopt ook binnen door het frame. Als Mike de eerste wedstrijden gaat rijden met deze super lichte carbonracer bekijk hem goed, want er zijn nog meer innovaties in verwerkt. Wat je aan de buitenkant niet kunt zien is bijvoorbeeld de deelbare trapas. Deze is supersnel met een 5mm inbussleutel te monteren en te demonteren. Mike kan hierdoor snel de aerodynamische, gegoten aluminium crank met kettingblad verwisselen. Hierdoor kan de overbreng verhouding snel aangepast worden aan het racecircuit.
Miles Kingsbury werkt aan een lage racer met naafbesturing. Mike Burrows en Miles werken echter totaal verschillend. Mike heeft geen computer en werkt meer als kunstenaar die zijn beelden boetseert. Miles werkt op een moderne manier met behulp van een computer en een 3D tekenprogramma (SolidWorks). De manier van werken van Miles spreekt mij meer aan. Als je samen wilt werken, of onderdelen wilt uitbesteden, of een bouwpakket wilt samenstellen heeft de manier van Miles de voorkeur. Dat is de toekomst. Degene die zich daar tegen verzet gaat het op de lange duur verliezen.
De lage racer van voren gezien. De crank is verlengd om het grote kettingblad te ondersteunen. Het kettingblad bestaat uit een aluminium ring met een lichte doch stijve sandwich schijf. Er wordt een enigszins bolvormige deksel op het geheel gemonteerd. Deze deksel sluit de verdieping in de voorkant af, zodat de voorkant van de racer een gesloten aerodynamische vorm krijgt.
Achterin is het inspectie/montage luikje te zien.
Het eindresultaat wordt een mooie cleane organische vorm. Voor een open tweewieler ook nog eens optimaal aerodynamisch, stijf en licht.
Voor onderdelen die grote krachten moeten verwerken en een optimale stijfheid moeten hebben, gebruikt Miles een hoogwaardige staalsoort. Hardsolderen heeft zijn voorkeur boven TIG lassen. Zie de crank van hiernaast.
Door de stuurhandels met remgrepen iets op en neer te bewegen wordt de naafbesturing bediend. Een uitgekiend en zeer simpel systeem met twee stangetjes.
Metalen onderdelen laat Miles vlak in de buurt lasersnijden. De werkwijze van Miles maakt het mogelijk om deze racer eenvoudig in productie te nemen. Alle fietsproducten van Kingsbury zijn geel. Naast uitmuntende ontwerpers en constructeurs hebben ze bij Kingsbury ook goed begrepen hoe je een sterk merk imago opbouwt.
Om nog lichter te kunnen bouwen met kunststof composieten zal de kleur geel moeten wijken voor een minder moeilijk dekkende kleur. Bij geel ontkom je haast niet aan meerdere lagen celcoat om een egaal uiterlijk te krijgen. Bij een witte celcoat is één laag meestal voldoende.
Ik heb tijdens CV2009 een rondje mogen rijden op een fiets met naafbesturing, genaamd Hocus Pocus, van Jonathan Woolrich. Besturing voelde 'normaal' aan.
ReplyDeleteGeweldig om te zien hoe mensen doorgaan met ontwikkelen. Is dit nu echt iets nieuws of is dit soms ook al ooit bedacht?
ReplyDeleteHelaas Wim, naafbesturing is al vaker bij fietsen toegepast.
ReplyDeleteGroet, Johan