In 2003, kort nadat hij de Versatile is gaan gebruiken voor zijn woon-werk verkeer, heeft hij een harde kap met een instelbaar vizier ontwikkeld. Het vizier zit binnenin de kap in tegenstelling tot het vizier van een motorhelm
Hiernaast de kap nog zonder het vizier. Het afdekzeiltje is aan de achterkant opgehangen aan de kap met een elastiek, zodat het voldoende omhoog staat. De luchtstroom wordt hierdoor naar boven gedwongen en via een smalle opening aan de achterkant afgevoerd. De rits in het zeiltje is van een waterdicht type. Doordat het zeiltje omhoog buigt loopt het water naar voren weg.
De steun in het midden van de kap en het elastiek geeft volgens Wim totaal geen belemmering in het zicht. Wim is oogarts en weet heel goed waar hij over praat. Mensen die er mee gefietst hebben zijn erg verbaasd dat het inderdaad geen enkel probleem geeft.
Het zicht opzij is goed doordat de opening voldoende ver naar achteren doorloopt.
Hieronder de ervaringen van Wim met zijn kap:
- 'S morgens en 's avonds in een nevelig jaargetijde, in het donker, zijn de toepassingen van het vizier zeer beperkt. Geen nood; je klapt hem even op.
- Zodra het licht wordt maakt aanslag of regen op het vizier niet meer uit. Je kunt hem dan ook in die omstandigheden meestentijds neergeklapt houden.
- Wordt het toch nog wat moeilijk, zoals in de stad, dan kun je het vizier ook een klein beetje omhoog schuiven om er net onderdoor te kunnen kijken; hij geeft dan nog wel extra bescherming tegen regen.
- Bij flinke koude is het heerlijk om het vizier voor je gezicht te hebben; dan krijg je echt het 365-dagen-ligfiets-gevoel.
- De combinatie van de kap met het vizier en het zeiltje is voor mij voorlopig de "finishing touch" van de Versatile.
Zo moet ik vm-ers nog wel n's uitleggen dat het boegvlagstokje dat ik op m'n FAW plantte het zicht niet beperkt!
ReplyDeleteTreurig eigenlijk ):?!
Dag Johan. Je noemt de kantelbesturing van Wim van Wijnen en de Flevotrike. Ik vind dit een geweldige besturing met name vanwege het heerlijke gevoel en de stabiliteit in bochten.
ReplyDeleteIs een velomobiel met kantelbesturing mogelijk?