Tuesday, November 15, 2011

Alleweder met zonnepaneel en elektro ondersteuning in Japan.

Ik kreeg vanmorgen een mail van Hielan Sybesma met enkele links. Onder andere deze link: www.racvenergybreakthrough.net/
Het eerste waar ik aan dacht toen ik op de bovenstaande site keek was de deelname van Flevobike aan de World Solar Ralley ( WSR) in Akita in Japan.
Allert Jacobs en Theo van Andel zijn in augustus 1995, met een complete Alleweder in het bagageruim van een Tupolev passagiers vliegtuig, afgereisd naar Japan.
De uitnodiging om deel te nemen aan deze wedstrijd kregen wij van Hannes Naupert bekend van http://extraenergy.org/main.php  De reis werd bekostigd door een Duitse Universiteit om de internationale samenwerking op het  gebied van toepassing van zonne-energie, bij lichte voertuigen te promoten.
De Alleweder viel in de klasse HPV met elektro ondersteuning en een klein zonnepaneel.
Lohmeyer Leichtfahrzeuge uit Duitsland heeft alle onderdelen voor de elektrische ondersteuning geleverd zie: http://www.akkurad.com/ 


Akita is een polder in Japan, die is aangelegd met hulp van Nederlandse bedrijven. Er wordt rijst verbouwd. Aardig om te vermelden is dat de prijzen die worden uitgereikt bestaan uit baaltjes rijst. Wij hebben in Nederland nog lang kunnen genieten van de rijst uit Akita.
Allerd heeft mij gebeld, toen ze aangekomen waren in het hotel van stad Akita Mura, dat naast de polder ligt. Het eerste dat hij vertelde,... " het hotel waar wij overnachten heet Het Flevohotel". Later zijn wij erachter gekomen dat Dronten en Akita Mura al lang zogenaamde zustergemeentes van elkaar zijn. In 1997 is een delegatie uit Akita Mura, onder leiding van de burgermeester Seike Miyata in Dronten geweest.

De lengte van de wedstrijdbaan is 32 km. Twee brede parallelle asfalt wegen met aan beide einden een lus. De wedstrijd ging over 100 km, 3 ronden en een klein beetje. Links onder één van de lussen. Hier kun je mooi zien aan de drukte dat het een groot spektakel is.

Hiernaast enkele van de deelnemers uit de klasse HPV met elektro ondersteuning. Alleen al in deze klasse 84 deelnemers. De meeste deelnemende teams, zijn teams van universiteiten uit diverse landen.

De Alleweder was het enige Nederlandse voertuig.

De winnaar in de HPV klasse was de Varna uit Amerika, een speciaal voor de race gemaakte fiets. De Alleweder is derde geworden, een mooi resultaat, zeker als je bedenkt dat de Alleweder en de Velocity uit Zwitserland, de enige standaard te kopen fietsen waren in de HPV categorie.

Naar aanleiding van onze deelname in Akita en het daarop volgende bezoek van de delegatie uit Akita Mura, is een jaar later een filmploeg uit Japan twee weken in Dronten geweest, samen met de bekende Japanse soapster Kensy. Kensy is veertien dagen bij ons in huis geweest en heeft onder leiding van Theo zijn eigen Alleweder gebouwd. Deze is meegegaan naar Japan.
De filmploeg heeft alles rondom de bouw van de Alleweder vastgelegd. Daarnaast zijn diverse opnamen gemaakt over het gebruik van de fiets in Nederland en de infrastructuur. De opnamen zijn verwerkt in een TV uitzending van ruim anderhalf uur over "Nederland Fietsland".

2 comments:

  1. hoi johan
    nu ben ik toch benieuwt hoe dat zonnepaneel er uit ziet en hoeveel watt het levert
    ik heb een 30 watt paneel op mijn aanhanger achter de alleweder maar dat is lang niet genoeg voor trap ondersteuning

    ReplyDelete
  2. Een met andr'e. Ik had op mijn IJsland reis een zonnepaneel van 12 watt gemonteerd op mijn Alleweder. Die bedekte een groot deel van de gehele oppervlak ( http://ijsland.dejong-sneek.nl/images/allewederwebsite028.jpg
    en ook http://ijsland.dejong-sneek.nl/de-voorbereiding/de-fiets/index.html )

    Het paneel leverde pracht stroom voor dagverlichting; voor mijn camera en mp3 speler e.d. En ik heb bij menige bergbeklimming gedroomd over trapondersteuning (al was het een heeeeeel klein beetje maar). Maar wist ook dat dit met zonnepanelen niet ging lukken...

    ReplyDelete