Saturday, November 26, 2011

Houten bladveren toegepast bij de velomobiel van Jonathan Richardson.

Deze week kreeg ik van Sjaak Bloemberg een mail met de naam van de ontwerper van de velomobiel uit mijn blogbericht van 4 november.
De ontwerper/bouwer van deze velomobiel is Jonathan Richardson. Jonathan is docent op het International Boatbuilding Training College    zie:   http://www.ibtc.co.uk/  . Friend Wood de bekende bouwer van diverse houten auto's en velomobielen is volgens Sjaak een goede vriend van Jonathan.

Deze velomobiel heeft drie 26 inch wielen die alle drie afgeveerd zijn.
De voorwielen zijn afgeveerd met houten bladveren. Het is een unieke constructie die ik nog niet eerder heb gezien bij velomobielen.
Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar Jonathan met vraag hoe deze houten bladveren bevallen en of de demping voldoet. Hout heeft een goede eigen demping, maar of dat goed genoeg is bij zijn velomobiel hoop ik te horen van Jonathan.



In de hoeken van de wielkasten en de bodem zijn buigzame houten strips vast gezet met een aluminium hoekbeslag. 
Deze op trek belaste strips zijn met een aluminiumbeslag, scharnierend bevestigd aan de bladveer aan de bovenkant van de wielkast. De holle houten wielpoot is aan de bovenkant verbonden met de bladveer, dit moet enigszins elastisch zijn in verband met de bewegingen die de wielpoot maakt tijdens sturen en veren.


Scharnierbeslag waarmee de houten strip aan de houten bladveer is bevestigd.




De foto hieronder geeft een inkijkje aan de voorkant van de velomobiel. De twee wielkasten met het veersysteem zijn hier het beste te zien. Het houten balkje met de lichte kleur is een tijdelijke steun, nodig voor de opbouw van het geheel.

De plaats van een tussenas met naafversnelling en een trommelrem, voorin op de bodem is ook bijzonder. Deze trommelrem kan gebruikt worden als parkeerrem en eventueel als extra rem bij afwisselend remmen bij afdalingen. De achterrem bij een driewieler nooit gebruiken in bochten!!!


Bij deze opstelling kun je heel gemakkelijk van type naaf wisselen en er zijn meer mogelijkheden voor het toepassen van elektrische ondersteuning.
Let op de grote dikte (zeer stijf) van de sandwich van de trapdoos.

4 comments:

  1. Ik vroeg me al af of er geen VM'en ontworpen zijn met 26" voorwielen. Op comfortvlak moet dit toch een voordeel zijn ? Wel heb je ruimere wielkasten nodig omwille van de stuuruitslag, niet ?

    ReplyDelete
  2. De eerste 26 inch Quest was met 3x26 inch uitgevoerd. Ymte heeft de eerste 35000 km gereden en ik heb hem nu op 110000 km staan. De zijdelingse belasting van spaken en lagers is iets meer dan bij 20 inch. Comfort was bij mijn fiets ver te zoeken. De wielen geven wel iets mee, maar door ruimtegebrek was de veerweg zeer beperkt. Dikkere banden zoals Big Apple gaven iets verbetering maar kosten door hogere rolweerstand meer kracht. Bovendien was de stuuruitslag daardoor nog meer beperkt.
    De wielkasten moesten zo wie zo al ruimer aan de binnenkant vanwege de grotere uitslag van de wielen. Dit beperkte de binnenruimte weer.
    Overigens bleek het concept 3x26 inch minder winst in snelheid op te leveren dan de huidig uitgevoerde 26 inch Questen met 2x20 inch wielen voor. De grote wielkasten verstoorde de aërodynamische vorm van de fiets volledig.
    Een fijne fiets, maar de nieuwste Questen zijn veel beter en efficiënter.

    ReplyDelete
  3. Een kunststof bladveer is ook een optie, bij de Corvette is hij zo geplaatst dat hij tevens fungeert als stabilisatorstang.
    http://www.ls1howto.com/index.php?article=20

    M.i. zijn houten voertuigen leuk als d.h.z.-hobby maar hebben geen toekomst omdat er ondertussen meer geschikte materialen zijn ivm gewicht, crashbestendigheid en duurzaamheid.

    Dat neemt niet weg dat met hout mooie dingen gedaan zijn. Zo was de eerste aero/lichtgewicht raceauto in feite een kano. De wetenschappelijk benadering (aero-metingen in 1906 !) van de gebroeders Stanley was geniaal.

    http://www.steamcar.net/stanley/fastest.pdf

    ReplyDelete
  4. Aanvulling op bovenstaande: de 1905 uitvoering had een ultra moderne alu-huid. Is nog een vaag filmpje van:
    http://theoldmotor.com/?p=26084

    Lang na de gebroeders Stanley gingen in de 20'r jaren min of meer werkloze ex-Zeppelin/-vliegtuigbouwers aero-auto's ontwikkelen (Duitsland mocht na WO1 geen vliegtuigen meer bouwen)

    1 van de belangrijkste was Jaray (ex-zeppelin) die het auto-koetswerk bouwde naar voorbeeld van iets waar hij goed in was: de Zeppelin- cabine met alu-beplating.
    http://www.shorey.net/Auto/Miscellaneous%20Pictures/Paul%20Jaray/htmltree.html

    Leuk om te zien hoe klein de wereld is; Jaray heeft ook een zit-ligfiets bedacht en je ziet dat Eggert Bulk (Milan) goed naar de modellen van Jaray gekeken heeft:

    http://www.autobild.de/artikel/wirbel-um-vws-prototyp-37065.html

    ReplyDelete