Saturday, September 10, 2011

Voorbeeld van toepassing van sandwich bij "De Vrijheid"

 
In 2001 kwam de voorzitter van de politievereniging uit Dronten bij Flevobike of wij een speciale fiets konden maken voor een meisje met de zeldzame ziekte EPP (allergisch voor de zon).
De vereniging was hiervoor geld aan het inzamelen. De fiets moest geheel gesloten kunnen worden, bij stilstand stabiel rechtop staan, wendbaar zijn en toch rondom uitzicht bieden aan de berijdster.

Wij hebben aangeboden om gratis het ontwerp te maken. Het ontwerp is zo gemaakt dat er geen dure mallen voor nodig zijn. Het zelfdragende chassis van honingraat bestaat uit twee rechte panelen en een enkelvoudige gekromd paneel voor de bodem. Het bodem paneel en het binnenste zijpaneel worden verbonden (in elkaar gestoken) met puzzle-joints en daarna verlijmd met fillets van ingedikte epoxy. De fillets en puzzle joints zijn in mijn vorige artikelen al aan de orde geweest.
De kap bestaat uit enkel gekromd polycarbonaat met een speciale coating die de straling van de zon tegenhoud en anti condens is. Het gepatenteerde materiaal wordt ook gebruikt door een bedrijf uit Emmeloord bij motorhelm vizieren.

De aandrijving bij dit ontwerp gebeurd met een éénzijdig gemonteerde krukas crank. Let op de ketting die aan de zijkant langs de berijder loopt en één achterwiel aandrijft. De ketting is volledig schoon ingebouwd. Er is geen kettingrol nodig!!!!…. De berijder zit tussen de beide 20 inch achterwielen waardoor er een redelijke stabiliteit is. Op de stuurhandel is de remgreep en de draaigreep voor het schakelen gemonteerd. Het 16 inch voorwiel heeft naafbesturing met een kabel bediening net als bij sport vliegtuigen. De deur scharniert naar boven open, instappen is geen probleem overal op de bodem kun je staan.

Bij een trike met twee achterwielen één wiel aandrijven kan dat?

Mijn ervaring is dat één achterwiel aandrijven bij driewielers geen probleem is.  Bij de MEUFL driewieler met  schuimkap van Harald Winkler uit Duitsland wordt ook één achterwiel aangedreven. Hij heeft dezelfde ervaring als ik, geen probleem! Ook zijn nieuwe dubbele trike met twee achterwielen heeft dezelfde aandrijving op één achterwiel.

Al deze toch wel bijzondere constructies had Flevobike al eerder toegepast bij andere speciale fietsen zodat het een heel realistisch ontwerp is.

De politievereniging heeft helaas nooit voldoende geld ingezameld om dit unieke product te kunnen laten bouwen.

Ik heb deze tekening op mijn blog gezet om zelfbouwers en ontwerpers te inspireren.
Met wat fantasie kan men zich ook voorstellen dat op de bodem accu's geplaatst worden en in het niet aangedreven wiel een elektromotor gemonteerd wordt. Je hebt dan een overdekte scootmobiel.


2 comments:

  1. Ik woon in Antwerpen, België. Kan ik dit soort fiets ergens proberen? Groeten
    David K.

    ReplyDelete
  2. Bij "De Vrijheid" is het gebleven bij een ontwerp en is dus niet gebouwd.

    ReplyDelete