Nederland is momenteel de grootste fietsleverancier van Europa. Er worden jaarlijks voor ruim 550 miljoen euro aan fietsen geassembleerd, meer dan dertig procent van de EU verkoop (cijfers van het CBS).
In het fietsgebruik en de fietsinfrastructuur loopt Nederland voorop. Nederland wordt wereldwijd gezien als fietsland bij uitstek.
De fiets heeft toekomst. Fietsen kan men doen van heel jong tot op zeer hoge leeftijd. Met een fiets ben je mobiel op een gezonde en milieuvriendelijke manier. De fiets kan een oplossing zijn voor de bewegingsarmoede van een groot gedeelte van de moderne mens. De enorme toename van het gebruik van de auto levert zoveel problemen op, dat daardoor de fiets weer in beeld komt.
De fiets is een product van meer dan 100 jaar oud en door de jaren heen een te arbeidsintensief product gebleven. De Nederlandse fietsfabrikanten hebben te weinig geïnvesteerd in modernisering en zijn achter gebleven bij de stand van techniek. Daarom zijn alle grote Nederlandse fietsenfabrieken met de productie van frames en het overgrote deel met de productie van onderdelen uitgeweken naar de lage lonen landen.
Mijn stelling:
Zolang er in Europa hoogwaardige en betaalbare auto's geproduceerd kunnen worden, is dat voor een product als de fiets ook mogelijk, maar niet op de manier zoals het nu gebeurd.
Kansen voor de fietsindustrie
Standaardiseren, automatiseren, individualiseren en concept denkend zijn begrippen waar de sleutel ligt voor de toekomst. De fiets moet niet meer bestaan uit een samenraapsel van onderdelen, maar geïntegreerd geconstrueerd worden.
Concept denken binnen de fietsindustrie bestaat nauwelijks. Alle grote fabrikanten laten zich leiden door wat de onderdelen fabrikanten op de markt brengen. Dit in tegenstelling tot de auto-industrie, waar fabrikanten van onderdelen zich aanpassen aan de eisen van de autofabrikant.
Met de huidige materialen en productie technieken kunnen nieuwe fietsconcepten ontwikkeld worden met zinvolle verbeteringen voor de consument. Tegenwoordig kan rechtstreeks via internet met de consument gecommuniceerd worden, zodat de boodschap zonder vertroebeling en vooroordelen bij de consument terecht komt. Er zijn uitgesproken kansen om de achterstand die de fietsindustrie heeft opgelopen in te halen.
Wielen
Een nieuw fietsconcept begint bij het ontwikkelen van een alternatief voor de gebruikelijke, arbeidsintensieve spaakwielen, die ook nog eens veel ruimte innemen. Ook hier weer naar voorbeeld van de auto-industrie waar de spaakwielen al lang vervangen zijn door wielen die uit plaat gemaakt zijn of door gietwielen.
Bij spaakwielen zijn brede naven nodig om de spaken voldoende schuine stand te geven om een stijf wiel te kunnen maken. Dit beperkt in ernstige mate de ontwerpvrijheid.
Het spuitgieten van een wiel uit één stuk is een oplossing om in prijs en levensduur te kunnen concurreren met het arbeidsintensieve spaakwiel.
Naven
De volgende modules die nodig zijn om tot een onderhoudsarm modulair systeem te komen, zijn de naven met de lagering en remsysteem. Om producten te ontwikkelen die internationaal toegepast kunnen worden moet vanaf het begin uitgegaan worden van ISO genormaliseerde industrie lagers in de naven, die zijn wereldwijd te koop.
De meeste mogelijkheden en vrijheden kan men bereiken met wielen die net als bij de auto’s éénzijdig gemonteerd zijn. Bij het demonteren/wisselen van het wiel kan de naaf met de rem en rembediening op de plek blijven. Voor en achterwiel zijn identiek en uitwisselbaar. Er kan net als bij de auto gewerkt worden met een reserve wiel. Bij het verwisselen van een band hoeft in principe niets gedemonteerd te worden. Als de aansluiting van de naaf met het wiel genormaliseerd wordt, kan men spreken van een modulair systeem.
Aandrijfunit
Een zelfdragende geheel gesloten onderhoudsvrije aandrijfunit met geïntegreerde versnellingen die middels een stabiel bevestigingspunt aan een frame bevestigt kan worden is een innovatie waarmee de fietsindustrie een inhaalslag kan maken.
Zo’n aandrijfunit kan kompleet geassembleerd op de markt worden gebracht en is geschikt voor toepassing bij diverse fietsconcepten, zoals vouwfietsen, bakfietsen, school en kinderfietsen, stadsfietsen en ligfietsen.Hiernaast een artikel van Gazelle met een foto van de nieuwe aandrijfunit voor stadsfietsen. Het kettingschakelsysteem is een gezamenlijk patent van Gazelle en Flevobike.
Ik hoop dat de nieuwe eigenaar van Gazelle (PON) dit unieke systeem op de markt durft te brengen en het tot een succes weet te maken. Nieuwe concepten op de markt brengen vraagt om veel doorzettingsvermogen en daar heeft het de grote Nederlandse fietsfabrikanten al jaren aan ontbroken.
Heel anders is dat bij de kleine innovatieve Nederlandse Ligfiets en Velomobiel fabrikanten die zijn al jaren trendsetter.
Frame
Giant (Taiwan) de grootste fietsproducent in de wereld heeft een aantal jaren geleden, voorzichtig, het aantal framematen bij racefietsen terug gebracht naar drie stuks. Inmiddels hebben meerdere fabrikanten het voorbeeld van Giant gevolgd en niet alleen bij racefietsen.
Er zijn initiatieven om tot één compact frame te komen met verschillende zadelbuis maten en verschillende stuurbuis maten, zodat met één frame en de juiste afmeting van de zadelbuis en de stuurbuis iedereen passend op de fiets gezet kan worden.
Bij de vouwfiets is één framemaat reeds lang, wereldwijd geaccepteerd. Een vouwfiets met één framemaat is geschikt voor zowel mannen als vrouwen van klein tot groot. Dat maakt het tot een interessant product waar volop innovaties toegepast kunnen worden. Het frame van een vouwfiets zonder de scharnieren voor het vouwen zou een uitstekende basis zijn voor een compacte gebruiksfiets voor iedereen.Alle hierboven genoemde zaken zijn terug te vinden in de Gocycle.
Hiernaast het eerste magnesium pro productie model met een gedeelte van de trotse werkgroep. De vierde man van links is Richard Thorpe die met een enorm geloof en inzet mensen met zich mee weet te krijgen om zijn droom de Gocycle te verwezenlijken.
Voor meer gegevens zie: www.gocycle.com
De Gocycle is zonder gereedschap te monteren en te demonteren. De modules passen in een compacte doos. De doos staat op een tegel vloer met tegels van 50cm x 50 cm als vergelijking voor de compactheid van het geheel.
Het plaatje links is nog uit de tijd dat lezingen, en lesgeven ondersteund werden door gebruik te maken van een overhead projector. Deze overheadsheet heb ik gebruikt bij een lezing die ik gegeven heb in Eindhoven bij het Mikrocentrum
Het verschil tussen spaakwielen en plaatwielen toegepast bij een Flevotrike.
No comments:
Post a Comment