Wednesday, September 7, 2011

Update werkgroep Velomobiel bouwpakket

De werkgroep rondom het bouwpakket voor een praktische Velomobiel krijgt vorm.
Uitgangspunten: elke hobbyist moet in staat zijn om met simpele handgereedschappen een goede Velomobiel te bouwen en te onderhouden (natuurlijk zo licht en snel mogelijk). De prijs voor een bouwpakket met alle benodigde materialen en onderdelen moet minimaal 50% goedkoper worden dan de huidige Velomobielen.

De basis van de zelfbouw Velomobiel wordt een zelfdragend chassis van sandwich New-Wood (vliegtuig triplex, polystyreen schuim en constructie lijm). Als alle meegeleverde fietsonderdelen aan het chassis zijn gemonteerd kan er mee gefietst worden. Met deze bouwwijze kan een chassis gemaakt worden voor een tweewieler, driewieler of een vierwieler. Geschikt voor één persoon of twee personen (naast elkaar of achter elkaar). Zelf wil ik een rug aan rug tandem met vier wielen Waarbij de achterwielen onafhankelijk aangedreven worden door de berijders.

De carrosserie kan van vele verschillende materialen op verschillende manieren gemaakt worden door de zelfbouwer. Ook hiervoor worden, naar keuze, alle benodigde onderdelen en instructies meegeleverd. De carrosserie krijgt scharnieren aan de voorkant die eenvoudig aan het chassis geklikt kunnen worden. De carrosserie kan in zijn geheel geopend en gesloten worden. Naar keuze met dichte of open wielkasten.

Voorlopig ga ik uit van een krukas crankstel met kettingblad. De primaire ketting (of misschien tandriem ???) loopt aan de zijkant langs de berijder naar de tussenas. Op de tussenas wordt het door Flevobike gepatenteerde kettingschakel schakel (PSS) gemonteerd.

Informatie PSS

Het kettingschakel systeem van Flevobike werkt als een derailleur schakel systeem, maar kan bij achteruittrappen ook geschakeld worden. Dus als je plotseling moet afremmen en stil komt te staan en geen tijd hebt gehad om terug te schakelen kan bij PSS geschakeld worden door achteruit te trappen. Het schakelen gebeurd met één handel. Een schakel bereik van 600% of meer (bij toepassing op een Velomobiel) is geen probleem. Er zijn geen versnellingen die elkaar overlappen en de grote van de stappen kan men kiezen van één tandje tot meerdere tandjes per stap. Het aantal versnellingen kan van 3 stuks tot meer dan 15 stuks uitgevoerd worden als dat gewenst is.

Het systeem wordt in een zelfdragende gesloten kettingkast ingebouwd, waardoor het hele systeem schoon blijft. Door een dekseltje open te schuiven kan men er eenvoudig bij komen voor controle.Voor diegene die meer wil weten over de werking van het systeem kan op ons Patent kijken, inmiddels een gezamenlijk patent met Gazelle. Gazelle gaat de helft (7 versnellingen) van het systeem gebruiken voor een stadsfiets met een zelfdragende aluminium spuit gegoten kettingkast.Voor meer gegevens van het patent zie: klik hier.

Werkgroep

  • Johan Vrielink:    Initiatiefnemer en coördinatie
  • Bauke Muntz en Ingrid Heit:    Praatplaatjes zie: www.bmconcepting.nl
  • Harry van de Liende:    Schaalmodellen
  • Titus van den Brink:    Open source site zie: plywoodvelomobile.blogspot.com/ ontwerpen, CAD tekenen uitslagen.
  • Piet Lammertse:    Aërodynamica
  • Simon Davis:    Levering houtbouw pakket + cursus zie: www.macboat.nl en www.macsurf.nl
  • Ton ten Brinke:    Prototype bouw + foto’s + video's
  • Frans van Schoot:    Veiligheid, parkeren, verzekering enz. (Infra).
  • Jan Maarten Heideman:    Testrijder + PR zie: nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Maarten_Heideman
  • Gerard Petersen:    3d CAD zie: www.rhinocentre.nl en www.scheepsbouwkunst.nl
  • Matthias Erz:    Project promotie in Duitsland zie: www.flevelo.com
  • Velomobiel.nl:    Levering onderdelen + lichtaansturing zie: www.velomobiel.nl
  • Flevobike:    Levering onderdelen + PSS + hydraulische trommelremmen zie: www.flevobike.nl
  • Alligt:    Levering onderdelen zie: www.alligt.nl
  • Thibaut Salloignon:  Project promotie in Frankrijk thibaut.salloignon@gmail.com
  • Harald Meckelburg: Hydraulische trommelremmen


Belangrijk!
  • Via internet “open source”. De zelfbouwer stimuleren om zich in te zetten als mede ontwikkelaar en ambassadeur van Velomobielen.
  • Inventariseren van mogelijke verbeterpunten bij Velomobielen.
  • Samen met specialisten technische verbeteringen doorvoeren bij Velomobielen. Als voorbeeld wordt hier genoemd het verbeteren van de aansturing van de verlichting voor Velomobielen een samenwerking tussen Henk de Leeuw, Gert Beumer en Velomobiel.nl.

No comments:

Post a Comment