Hiernaast een kopie van een bladzijde uit het boek "Bicycle Design" van Mike Burrows. Voor niet insiders Mike zelf staat op deze foto.
Een klein citaat uit het boek van Mike:
From Amsterdam to Cambridge
'Amsterdam' evolved ito 'Cambridge'. This was built from aluminium tube and castings, and had the multi-sprocket transmission completely encased in the frame. This was built to sell the idea to Giant of a purpose-built city bike. It has now reached 'Paris', wich is moulded in one piece from glass-reinforced plastic, and has what I describe as an 'internal direct transmission system'. Currently it is being used for a comprehensive market survey. Assuming that everyone likes it, and that we can find a cost-effective way of moulding the frame, it should be in production one day.
Volgens de informatie die ik van mensen bij Giant Lelystad gekregen heb zijn er maar twee van deze fietsen gemaakt. Een exemplaar hiervan was aanwezig bij Giant in Lelystad. Tijdens een opruim sessie was het de bedoeling dat dit exemplaar bij de vuilnis zou worden gezet. Zoiets unieks bij de vuilnis zetten kon ik niet geloven. Ik mocht het hebben. Het heeft lang bij Flevobike in de schuur gehangen. Enkele weken geleden heb ik de incomplete fiets bij Eddy Meerens van Enjoy in Lelystad gebracht om er een complete fiets van te maken waarmee gefietst kan worden. Eddy heeft op zijn beurt Pieter de Kreek gevraagd om de fiets rijdend te maken. Eddy en Pieter zijn oud medewerkers van Giant Europe.
Vanmorgen heb ik de fiets bij Pieter opgehaald en ben ermee naar huis gefietst.
Net als Mike geloof ik erin dat dit soort onderhoudsarme modulaire fietsen gemeengoed zullen worden. Er wordt op vele fronten aan dit soort concepten gewerkt.
Hiernaast nog een voorbeeld.
Een samenwerking tussen SRAM en Giant Europe. SRAM heeft een prototype gemaakt van een vijf versnellingsnaaf met de mogelijkheid van een éénzijdige montage.
Flevobike heeft hier een gesloten zelfdragende aluminium kettingkast voor gefreesd met een stabiel ophangpunt zodat de gehele aandrijfunit met wiel en al aan een bestaand geveerd frame van Giant gemonteerd kan worden. Om het simpel te houden hebben we de vering laten vervallen.
Het wiel met een speciale holle naaf en een paar meeneem nokken schuift over de buitenhuls van de vijf versnellingsnaaf en wordt met een grote ringmoer vast gezet.
Iedereen was enthousiast, maar de samenwerking tussen SRAM en Giant is toch stuk gelopen. Een kwestie van geld.
Later heeft SRAM een partner gevonden in Canondale. Canondale heeft op beurzen wat van de nieuwe ontwikkelingen laten zien, maat tot nu toe is het systeem nog niet te koop.
Maar dit soort ontwikkelingen gaat doorzetten!
No comments:
Post a Comment