De eerste keer dat ik een Moulton met 'Space Frame' heb gezien was ergens in 1985 tijdens een ligfietsweekend op terrein van de 'Kleine Aarde' in Boxtel. Wim Kok van de innovatieve Fietswinkel uit Utrecht had twee exemplaren bij zich en daar mocht op gereden worden. Een super fiets die zijn tijd ver vooruit was en nog steeds is. Compact, licht, volledig geveerd, deelbaar, mooi. Voor mij een enorme inspiratiebron, vooral het simpel uitziende achterveer element, een soort rubberbal.
Thuis ben ik direct aan het experimenteren geslagen met massieve rubberdempers uit de machine bouw. De eerste Flevobikes hadden een voor en achter veer van de Puch Maxi. Alle volgende Flevobikes zijn geleverd met massieve rubber industrie schokdempers.
Voordelen ten opzichte van de Puch Maxi veren...... veel goedkoper, lichter, onderhoudsvrij en volkomen stil. De demping was zeker niet slechter dan bij de Puch Maxi veren, maar zou beter kunnen.
De nieuwste ontwikkeling bij Moulton is de 'Double Pylon' voorvork met rubber torsie elementen. Moulton schrijft hier het volgende over.
Moulton bicycle suspension has been continually developed over 40 years. The new 'Flexitor' front suspension system utilizes rubber in torsion, eliminating lubrication, wear, and 'stiction'. This provides unparalleded shock isolation and a uniquely silky ride.
Moulton heeft een korte video gemaakt van het hun nieuwste veersysteem zie: hier
Nog ver voor dat Moulton in de voorvering rubber torsie elementen toepaste deed Radnabel uit Duitsland dat al. De vering bij de voorvork van Radnabel werkt met zogenaamde 'Silent Blocks'.
Voor meer details zie de site www.radnabel.com
Die Vorderrad-Federgabel ist als Parallelogrammschwinge gebaut. Vier Schwinghebel mit acht Gummi-Torsionselementen geben sanft bis zu vier Zentimeter nach. Durch die Verwendung dieser Federelemente bleibt die Gabel wartungsfrei. Es gibt keine wackelnden Führungen oder leckenden Dichtungen.
In de tijd dat ik heel fanatiek met het construeren en bouwen van windmolens bezig was heb ik kennis gemaakt met rubber torsie elementen van 'Rosta' uit Zwitserland. Rosta heeft een enorme keuze in types en afmetingen. Deze elementen worden wereldwijd overal toegepast als trillingdempers en veerelementen.
Bij Silentblocks en de veerelementen van Moulton is het rubber gevulkaniseerd aan metalen onderdelen. Moulton is een specialist in het vulkaniseren. Als vulkaniseren niet goed wordt uitgevoerd kan het rubber loslaten van de metalen delen bij continu wisselde belastingen en heb je een probleem als het in je fiets is toegepast.
Bij het systeem van de Rosta elementen is vulkaniseren niet nodig. De vier ronde rubber snaren zijn onder hoge voorspanning tussen de metalen ingebracht. Ik zou best graag willen weten hoe ze dat doen bij Rosta??
Omdat ik dat nog steeds niet weet hebben we bij Flevobike in 2005 een nieuw systeem bedacht. We hebben de aluminium buitenkant deelbaar gemaakt, zodat je de rubber snaren van de juiste lengte en diameter in de twee halve buitendelen kunt leggen, met een hefboom gereedschap het geheel samen klemmen, vier schroeven aanbrengen en je hebt een torsie veerelement. Heel belangrijk bij een torsie element is de rubber soort en kwaliteit.
Hiernaast mijn eerste denkschets over toepassing van het deelbare veerelement met een éénzijdige swingarm bij ligfietsen en Velomobielen.
Links onder een verlengd torsie element waarvan de buiten huls op de sandwich bodem van het Velomobiel bouwpakket is vast geschroefd. De swingarm kettingkast is bevestigd aan het binnenste deel van het holle torsie element. De as met het kettingblad links en de serie kettingbladen rechts is gelagerd in het holle binnenste deel van het torsie element.
Foto's van het deelbare torsie veerelement staan opgeslagen bij Flevobike. Deze ga ik opzoeken en ga ik plaatsen op mijn blog.
No comments:
Post a Comment