Tuesday, September 20, 2011

Op bezoek bij Gerard Petersen in Friesland

Gisterenmiddag heb ik met Gerard Petersen overlegd over het inzetten van het tekenprogramma Rhino bij het ontwerpen van het bouwpakket voor Velomobielen. We hebben de afspraak gemaakt dat Rhino een centrale plaats in het ontwerpproces van het bouwpakket krijgt.
Tijdens het Velomobiel Seminar 2012 gaat Gerard een demonstratie geven wat er allemaal mogelijk is met de programma's van Rhino. Doordat Gerard vanaf het begin betrokken is bij het ontwerpen van het Chassis en bij het ontwerpen van de stroomlijnkappen weet hij bij het Seminar inmiddels heel goed waar het bij de Velomobielen om gaat en wat wel en niet mogelijk is.
Rhino is bij uitstek geschikt voor het ontwerpen van dit soort drie dimensionale vormen als de stroomlijnkappen van Velomobielen.
Daarnaast is het programma zo flexibel dat in overleg met Piet Lammertse (uit onze werkgroep) nog eenvoudig aerodynamische verbeteringen in het ontwerp van de stroomlijnkappen doorgevoerd kunnen worden.

Ik was blij verrast dat Gerard vanmiddag al belde om te vertellen dat hij het eerste ontwerp voor "De Speelplank" reeds getekend had. De speelplank is de eerste vingeroefening om de mogelijkheden van New Wood sandwich te onderzoeken en te testen om de grenzen van dit sandwich te leren kennen voordat wij gaan beginnen aan het ontwerp van het chassis van de rug aan rug velomobiel tandem.

Vanavond kreeg ik reeds een mail van Gerard met het gehele ontwerp en de uitslagen voor de speelplank.
Ik heb zelf op mijn computer een legale versie van Rhino en heb het ontwerp kunnen bekijken. Ik heb te weinig kennis om er een mooie rendering in hout motief uit te toveren, anders had ik wat plaatjes in dit artikel verweven. Ik zal Gerard vragen om een pdf bestand van het ontwerp te maken zodat ik het in mijn blog kan inbrengen.

Gerard gaat de files van het ontwerp naar Arne Koch sturen zodat Arne het met zijn Rhino CAM programma geschikt kan maken om ingelezen te kunnen worden door een CNC Router. Ik ga zorgen voor het benodigde vliegtuigtriplex, zodat de onderdelen voor een stuk of vijf speelplanken gefreesd kunnen worden.

Harry van de Liende gaat de onderdelen verwerken tot complete speelplanken. Hiervan worden de nodige foto's gemaakt en na de ervaring met de eerste drie planken wordt het samenstellen van de laatste twee planken gefilmd. Dit foto en film materiaal wordt later verwerkt in de instructie voor het bouwen van je eigen Velomobiel.

Wordt vervolgt

No comments:

Post a Comment