Monday, September 19, 2011

New Wood sandwich constructies


Begin jaren 80 heb ik kennis gemaakt met een uiterst creatieve man die samen met zijn Franse vriendin allerlei constructies maakten met een sandwich van triplex en polystyreen schuim (piepschuim).
Vlak nadat ik ze heb leren kennen hebben ze een bedrijf gestart met de naam New Wood, op het industrie terrein Noordersluis in Lelystad. Zij zijn begonnen met het bouwen van een loods/hal geheel van New Wood (best groot) met een half ronde vorm zoals de bekende Romney loodsen.
In deze hal maakten ze New Wood producten van klein tot groot. De hal was goed ingericht met nieuwe moderne machines.

Ik ben daar vaak wezen kijken en was echt onder de indruk van al hun verrassende en creatieve ontwerpen. Ze maakten design meubels, grote reclame objecten, decors, etc….etc.
Ze maakten ook een camper opbouw voor bestelwagens met open laadbak (pickups). Deze opbouw was geheel zelfdragend en kon door twee personen op de pickup getild worden en vast gezet met enkele spanbanden. Ik weet dat ze regelmatig met hun tweeën met deze camper pickup naar Frankrijk zijn geweest.
Hier een voorbeeld van een New Wood stoel, dit is de enige foto die ik heb kunnen vinden


Toen ik in 1984 verhuisd ben van Lelystad naar Dronten ben ik ze uit het oog verloren. Enkele jaren later ben ik nog een keer bij hun hal geweest, maar die stond toen leeg. Ik heb niks meer over hun gehoord en heb ze ook niet kunnen achterhalen.
Hier een ontwerp van mijzelf. Een ijssurfer uit de tijd dat ik diverse ijssurfers heb gemaakt, alleen deze van New Wood is niet verder gekomen dan een schetsontwerp.

Ik heb verschillende andere ontwerpen gemaakt gebaseerd op het principe van New Wood, maar het is er nooit van gekomen om enkele van deze ontwerpen te bouwen. Misschien gaat het nu eindelijk gebeuren met chassis voor Velomobielen.

No comments:

Post a Comment