Monday, October 31, 2011

Trommelremnaaf met Keronite en dubbelhoek contact lager.

Bij de G16 van hiernaast zijn het voor en achterwiel uitwisselbaar. Als je de wielen demonteert, door de vijf schroeven los te draaien, blijven de trommelremnaven met de bedieningskabels op hun plek. Hetzelfde systeem als bij elke auto.
Het voorwiel is een niet aangedreven wiel. De trommelremnaaf is hier gelagerd met een dubbelhoek contact lager. Het achterwiel is het aangedreven wiel en daar is de trommelremnaaf vast verbonden aan de aandrijvende as.
De trommelremnaven zijn toch precies gelijk en kunnen door een gepatenteerde constructie gebruikt worden als aangedreven naaf of als niet aangedreven naaf.

Hiernaast de buitenkant van de trommel met de vijf schroefdraad gaten waar het wiel mee vast geschroefd wordt. Om te voorkomen dat de bevestigingsbouten op afschuiving worden belast is een stervormige verhoging op de trommel aangebracht. Deze stervormige verhoging neemt de torsiekrachten van het wiel op. De bouten worden daardoor alleen op trek belast.

De koelribben, tevens verstijvingsribben, aan de buitenkant van de trommel zijn hier zichtbaar. Je ziet hier dat het dubbelhoek contact lager is afgedicht.





De binnenkant van de trommelremnaaf met de 70 mm remsegmenten van Sturmey Archer. De binnenkant van de trommel heeft een Keronite (keramiek) slijtlaag.

In het midden zie je de aluminium kap met een stervormig gat. De kap is voorzien van schroefdraad. Met deze kap wordt het dubbelhoek contact lager in de lager passing gedrukt en opgesloten.






Links het gereedschap waarmee de opsluit kap voor de lager bevesteging erop of eraf gedraaid kan worden.

Het patent schuilt in de vorm van de lager passing. De naaf uitgevoerd zoals hier met het dubbelhoek contact lager is dan een niet aangedreven naaf.
Als het lager vervangen wordt door een aluminium prop met dezelfde buitenvorm als de kamer en in het midden een gat met vertanding (splines) die op een aangedreven as met gelijke vertanding past, dan heb je een aangedreven wiel.

Wij hebben het patent verkocht aan Giant met een vrije licentie voor Flevobike. Giant heeft weer een licentie verkocht aan een Amerikaans bedrijf. 



De trike hiernaast is een prototype van een Human Powered Kart. Deze HPK is ontwikkeld om gebruikt te worden tijdens de Europese Jamboree in 1994 en de Wereld Jamboree in 1995. Beide hebben plaats gevonden in de gemeente Dronten. 
De kartwieltjes hebben wij zo aangepast dat aan de binnenkant een trommelrem gemonteerd kon worden.
De wieltjes voor de HPK's van de Jamboree hebben wij uit vol aluminium gedraaid.


Later zijn de kartwielen bij meerdere producten toegepast. Het draaien uit vol materiaal is vervangen door Thixomolding van magnesium (spuitgieten van magnesium). Hier de twee deksels van de magnesium kart wielen. De matrijs hiervoor is in Canada gemaakt waar ook de wielhelften gespuitgiet zijn.

Bijna alle onderdelen van de Gocycle (foto in een van mijn vorige artikelen) zijn ook van magnesium en geproduceerd met Thixomolding.



Hier de compleet samengestelde velg met het dubbelhoek contact lager, dat door de velg helften spelingsvrij wordt opgesloten. In de uitvoering met een lager heb je een niet aangedreven wiel. Als het lager in de stervormige kamer wordt vervangen door een aluminium prop heb je een aangedreven wiel.



Van deze kant het wiel met diepe naaf helft. Het ventiel valt netjes binnen de naaf.
De smalle naaf helt heeft een pasrand bij de boutgaten, waar een trommelrem gemonteerd kan worden. De bediening van een eventuele trommelrem steek net voldoende buiten het wiel om niet in conflict te komen met de band.
 

No comments:

Post a Comment