Dat heeft uiteindelijk geleid tot fietswielen die bij de firma Horst-Witte in Duitsland voor Flevobike zijn geproduceerd. zie:. witte
Horst-Witte is een high tech firma met de modernste machines, waar hoogwaardige producten voor de industrie worden gemaakt. Alle aluminium producten worden gefreesd en gedraaid uit vol materiaal van de hoogste kwaliteit aluminium type 7075.
In 1996 hebben wij in een gezamenlijke stand met Witte op de Fietsrai in Amsterdam gestaan. Witte heeft daar allerlei aluminium fiets onderdelen tentoongesteld, waaronder holle cranks die in verschillende lengtes werden gemaakt.
Flevobike had de speciale Witte wielen ingestuurd voor de Aluminium Award die wij toen wonnen. Zie artikel hiernaast.
Veel van de gesloten aluminium plaatwielen zijn toegepast op Flevotrikes en Alleweders. Alle wielen waren hard geanodiseerd als corrosie bescherming.
Een nadeel van gesloten wielen is dat ze meer geluid maken dan open wielen!
Een veel vervelender probleem deed zich voor in de winter toen er met pekel was gestrooid. Vooral de mensen die in een Alleweder reden lieten zich niet tegenhouden door het winterse weer. Nog geen week nadat er gestrooid was met pekel, kregen wij het eerste telefoontje met de mededeling dat de aluminium Witte wielen bij het ventiel ingescheurd waren en er niet meer mee gereden kon worden.
Er zijn er die winter nog meer geweest met hetzelfde probleem.
Een kennis van ons, materiaal deskundige, heeft in het materialen lab van de TU Delft het probleem onderzocht. Uitkomst.... interkristallijne corrosie. Dat begint bij het vernikkelde messing ventiel waar vocht en zout aanwezig is en elektrolyse ontstaat samen met de hoge bandenspanning die de velg uit elkaar wil drukken en ook nog eens de wisselde piek belasting van het ronddraaiende wiel. De corrosie verplaatst zich als kanker langs de kristal grenzen en in een week tijd kunnen met de hand stukken uit de velg worden gebroken.
Dit is voor Flevobike een dure, maar heel leerzame les geweest. Bij ligfietsen en Velomobielen die doorgaans ook in de winter worden gebruikt, ook als er gestrooid is met pekel, passen wij bij delen die in aanraking kunnen komen met pekel geen aluminium 7075 meer toe. Aluminium 7075 is een legering met o.a. een klein beetje koper. Het is één van de sterkste en hardste aluminium soorten, maar door het koper is het minder goed bestand tegen corrosie. Bij onderdelen die in aanraking kunnen komen met pekel passen wij een aluminium legering uit de 6000 serie toe dat goed corrosie bestendig is.
Alleen bij de aluminium kettingbladen die bij de Orka en de GreenMachine beschermd binnen in de aandrijving zitten passen wij het harde en sterke aluminium 7075 nog toe.
Inkijk in de GreenMachine. |
Bij de GreenMachine worden om dezelfde reden geen roestvast stalen bouten en moeren gebruikt. Roestvast staal zit hoog in de spanningsreeks (edelmetaal) en aluminium zit onderaan in de spanningsreeks (onedel). Als er vocht en zout bijkomt wordt het aluminium als het ware opgevreten (elektrolyse) door het roestvast staal. Bij verzinkte bouten en moeren is het spanningsverschil zo klein dat de dure aluminium delen rondom de bouten en moeren niet aangetast worden.
Als de verzinkte bouten en moeren in de winter niet beschermd worden door een beetje vet of tectyl kan zich hier na enkele jaren wat roest vertonen, maar het vervangen van een paar boutjes en moeren is vele malen goedkoper dan het vervangen van de dure gefreesde aluminium delen. Met een beetje tectyl op de bout- en moerkoppen kun je de winter probleemloos door komen.
No comments:
Post a Comment