Hiernaast de beloofde foto van het deelbare rubber veerelement met het principe van op torsie belast rubber van de veel toegepaste Rosta veerelementen uit Zwitserland.
Het veerelement op de foto is ingebouwd bij een éénzijdige voorwiel veerpoot van een tweewieler en heeft twee kunststof schijven die voor een spelingsvrije zijgeleiding zorgen.
Bij toepassing op een Velomobiel voor de achterwielvering is het beter om twee kleinere elementen op ruime afstand van elkaar te gebruiken, dan kunnen de schijven voor de zijgeleiding vervallen en is het torsie veersysteem onderhoudsvrij en isoleert de trillingen van de wielen ten opzichte van het chassis.
Rubber dat op torsie wordt belast heeft een hoge eigen demping, zodat geen extra demper nodig is.
De rubber torsie elementen hebben een progressief veerkarakter, daardoor kunnen zowel lichte als zware belastingen verwerkt worden.......natuurlijk binnen bepaalde grenzen.
Beste Johan,
ReplyDeleteIs het wel torsie waarop het rubber wordt belast? Ik denk dat de aluminium delen het rubber samendrukken. Het rubber kan alleen nog loodrecht op de samendrukrichting wegvloeien of in volume afnemen. Het eerstgenoemde principe zal domineren omdat de samendrukbaarheid van rubber zeer gering is (bulkmodulus).
Het is een combinatie van afschuiving en druk. Doordat de aluminium onderdelen t.o.v elkaar verdraaien spreken ze van torsie. Bij Silent blocks is het percentage afschuiving groter dan bij de Rosta elementenen.
ReplyDeleteThis system looks amazingly smart! Looks so great and compact. Is there any velomobile already using this type of suspension out there?
ReplyDeleteI lived 6 month in The Netherlands and now I do regret not to have learn Dutch!
No, we made only some tests, see the picture. The problem is less time to do more R and D en tests.
Delete