De eerste ligfiets die ik gemaakt heb eind 1984, was een trike met twee fusee gestuurde 20 inch voorwielen en een 28 inch aangedreven achterwiel.
Als je de schets van het frame hiernaast goed bestudeerd kun je zien dat alle hoeken en lengte instellingen volledig traploos instelbaar zijn. Volgens mij nog steeds de beste methode om tot een goed sturende en stabiele driewieler te komen.
Als je hier een tijd mee fiets en verschillende instellingen uittest krijg je een goed gevoel wat verschillende fusee hoeken voor invloed hebben op de besturing. De invloed van het zwaarte punt van de persoon t.o.v. de wielen op de stabiliteit. De spoorbreedte op de stabiliteit. De druk op het achterwiel. Het meer of minder achterover liggen etc. etc.
Bij nieuwe modellen en bij opdrachten van derden gebruiken wij bij Flevobike nog steeds de methode van traploze instellingen van de belangrijkste hoeken en lengtes bij het eerste prototype.
Hiernaast het eerste prototype van de Tango voor het ontwerpbureau Springtime.
De wielbasis, balhoofdhoek, vorksprong, zadelbuishoek, zadelhoogte, stuurhoogte en achtervork zijn traploos instelbaar.
Een detail van de traploze balhoofdhoek instelling en de traploze wielbasis instelling.
Belangrijk is dat de scharnierpunten en andere schuif instellingen spelingsvrij zijn, zodat het een stabiel testproduct is waar normaal en zonder problemen mee gefietst kan worden.
No comments:
Post a Comment