|
De foto is gemaakt door Arjan Vrielink en het idee voor deze simpel te produceren naaf komt van André en Erwin Vrielink. |
De eerste keer dat wij
dubbel hoek contact lagers hebben toegepast was bij de achternaven van de Flevotrike. Wij zochten naar eenvoudige naven die geschikt waren voor éénzijdige ophanging en grote lasten kunnen dragen. We konden niet vinden wat we zochten en hebben toen de
simpel te maken naven van hierboven bedacht. De twee helften van deze naven zijn precies gelijk. Ze zijn gemaakt van dikwandige aluminium buis, waardoor maar weinig verspaand hoeft te worden. Er zijn maar twee maten belangrijk, dat zijn de diameter van de lagerkamer (passing) en de diepte van de kamer. De diepte van de kamer moet net iets kleiner zijn dan de halve lager breedte, zodat er tussen de twee helften net iets ruimte blijft en het lager axiaal spelingsvrij opgesloten wordt. Bij het monteren van de naaf schuif je de twee aluminium helften op de vetvrij gemaakte buitenkant van het lager. In de lagerkamers is een druppeltje borgvloeistof aangebracht om de delen in de juiste stand te kunnen fixeren. De spaakgaten in de linker en de rechter flens moeten de helft van de steek ten opzichte van elkaar verschoven zijn om een goed spaakpatroon te krijgen. De steek is de onderlinge afstand van de spaakgaten, van middelpunt naar middelpunt.
De spaakspanning geeft een grote axiale druk op de naaf helften zodat deze altijd vast tegen het lager worden gedrukt. De spaken moeten ook een kruispatroon hebben, dan kunnen de naaf helften ook niet ten opzichte van elkaar verdraaien.Ondanks dat de naaf uit twee helften bestaat is het een bijzonder stabiele constructie. Let op, het moet wel een oxide bestendige aluminiumsoort zijn, dus geen aluminium 7075.
Een dubbelhoek contact lager kan twee groef kogellagers, die op een bepaalde afstand van elkaar gemonteerd zijn, vervangen. Een dubbelhoek contact lager kan namelijk kantel momenten opvangen. Bij de Flevotrike naven van hierboven hebben wij van deze eigenschap gebruik gemaakt en zijn deze eenvoudig te produceren naven ontstaan.
No comments:
Post a Comment