Thursday, September 13, 2012

Met mijn E-Orca tussen 77 andere velomobielen.

Van links naar rechts, Milan, Quarttro en E-Orca
Mijn vrouw en ik maken de laatste twee jaar veel vaker gebruik van onze E-Orca's en GreenMachines dan van onze auto. Afstanden fietsen van 160 km op één dag of meer dan 300 km in een weekend gaat ons goed af en beleven daar veel plezier aan.
Afgelopen zaterdag was voor ons de eerste keer dat we meegereden hebben met een georganiseerde toertocht voor velomobielen. Wij hebben beide genoten. Natuurlijk heeft het prachtige weer ook geweldig meegewerkt.
Heel belangrijk voor mij was het vergelijken van het gebruiksgemak van de E-Orca met andere merken velomobielen. Daar was de toertocht van zaterdag uitmate geschikt voor. Alle soorten obstakels en ondergrond zijn we tijdens de rit wel tegengekomen.
Op de foto hiernaast geeft Hendrika uitleg over de bediening van de versnelling. Deze dame, in jurk gekleed, wilde graag een rondje fietsen op het Meerpaal Plein. Het enige model waar zij in wilde stappen was de E-Orca.


De organisatie heeft 180 broek beschermers laten maken. Deze beschermers waren bedoelt voor ambtenaren die een testrit in een velomobiel zouden willen maken. Natuurlijk is het verstrekken van de beschermers een goede service, maar als we velomobielen aan een breder publiek willen verkopen, moet dit probleem opgelost worden.

Op de foto hiernaast Burgermeester Aat de Jonge van Dronten met een beschermer om de rechter broekspijp. Hij was naar het Meerpaal gefietst op zijn eigen fiets met kettingkast, waar een beschermer niet nodig is.




Om niet te veel opstoppingen te krijgen bij scherpe bochten hebben enkele toerbegeleiders zich opgeofferd om het gross van de velomobielen van achteren op te tillen en door de bocht te helpen. Een zware klus en zeker niet goed voor de rug.
Met mijn E-Orca was het nemen van deze scherpe bocht geen probleem. Op de foto hieronder, een gele en twee witte Orca's sturen zonder hulp door deze bocht.


Bij de steile oprit aan het begin van deze dijk heb ik een hoop ketting knallen gehoord. Niet iedereen had op tijd en voldoende teruggeschakeld om de steile helling op eigen kracht op te rijden. Snel schakelen met een lange ketting en derailleur gaat niet soepel.

In het verkeer kom ik vaak situaties tegen waar ik blij ben met de Rohloff naaf als tussenas voor de versnellingen in mijn E-Orca






Om op de Nederlandse fietspaden zonder problemen overal te kunnen rijden heb je genoeg vrije grondspeling nodig. Niet alle meerijdende modellen voldeden hieraan.







Vandaag heb ik Han Goes gevraagd of hij wil helpen bij het onder de aandacht brengen van de velomobiel als gezond en duurzaam mobiliteit product voor de middenlange afstand. Voor niet Seminar bezoekers, .....Han was de dagvoorzitter tijdens het Seminar. Ik heb Han daarvoor gevraagd, omdat hij daar ervaring in heeft en heel goed weet wat er in de fietsindustrie speelt. Han kent vele onderzoek rapporten en weet wat de consument wil. Daarnaast levert hij regelmatig een redactionele bijdrage aan het internationale tijdschrift Bike Europe dat wereldwijd door alle mensen, die betrokken zijn bij de fietsindustrie, gelezen wordt.

Zijn opmerking: "dat wil ik wel, maar dan moet de functionaliteit niet te veel als secundair gezien worden van de snelheid".

Hij vroeg mij of ik in het vierwiel concept van Miles Kingsbury geloof. Mijn antwoord was ja. Ik heb hem verteld dat er een groeiend aantal mensen is die ook in een vierwiel concept geloven. Na de testrit in de Quarttro, vorige week donderdag, is mijn overtuiging gegroeid dat een vierwieler geschikter is dan een driewieler voor een grote doelgroep. De elektrische ondersteuning, zoals die is toegepast in de E-Orca kan de acceptatie van de velomobiel nog meer vergroten als voertuig tussen de fiets en de auto.

Hier de.....link  ....naar de lezing van Ingo Kollibay over vierwiel velomobielen t.o.z. drie wiel velomobielen. Deze lezing heeft hij gegeven op het zesde Velomobile Seminar 2009 in Kopenhagen.

14 comments:

  1. Vierwieler geschikter dan een driewieler. Dat zal voornamelijk zitten in de stabiliteit neem ik aan? Of zijn er andere aspecten die dat extra wiel óók aantrekkelijk maken?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wieldruk verdeling en zwaartepunt is beter te regelen. Praktische bagageruimte, eventueel kind mee achterin.
      Ik zoek vanavond de link op van een lezing die in het 6e Seminar gegeven is. Daar is een goede analyse gemaakt over de verschillen. Die zal ik in dit artikel plaatsen.

      Delete
  2. Prijsstelling is naar mijn mening ook een groot issue , als de velomobiel (vier of driewieler en wel of niet elektrisch) niet stukken goedkoper wordt dan een goede tweedehands auto , dan krijg je de gewone man niet in een velomobiel.
    De prijs is voor mij ook een paar jaar lang een belemmering geweest en mijn teruglopende autogebruik heeft me grotendeels over de streep getrokken , ik was al een liggende open woon/werk fietser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om een brede doelgroep te bereiken vormt de hoge aanschafprijs de grootste belemmering. Vormgeving is ook voor veel mensen belangrijk. Stalling nog zo'n probleem.....rechtop zetten op de achterkant kan bij ruimte gebrek een oplossing zijn. Ik ken nog veel meer zwakke punten waar een verbetering noodzakelijk is, maar dat vraagt een hoop tijd en investering.

      Wat de huidige velomobiel fabrikanten al bereikt hebben, met de weinige middelen, is al heel knap. De velomobiel fabrikanten hebben een zeer hoog innovatie peil ten opzichte van de reguliere fietsfabrikanten.

      Delete
  3. Quemo en Gerrit,

    De link naar de lezing over de voor- en de nadelen van een vier wiel velomobiel t.o.v. een drie wiel velomobiel is ingebracht. Zie eind van dit Artikel.

    ReplyDelete
  4. Dag Johan,

    Je brengt een overtuigend verhaal. Hierbij heb je jezelf ongetwijfeld afgevraagd waarom er dan toch maar heel weinig kopers voor een Orca kiezen. Wil je de mogelijke antwoorden die je op deze vraag kunt verzinnen met ons delen?

    Groeten, Ymte

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik denk dat we het beide eens zijn over het feit dat er bij alle velomobielen, die nu op de markt te koop zijn, nog veel verbeterd moet worden.
      De huidige groep velomobiel gebruikers is zo klein dat deze nog steeds binnen de groep innovators valt. Mensen die bereid zijn nog vele ongemakken voor lief te nemen en die veel geld over hebben voor hun geloof in de velomobiel.

      Na de C-Alleweder/Limit waren jullie het eerste bedrijf met opvolgers hiervoor. Concurrentie was er niet en eerlijk is eerlijk jullie hebben het bijzonder goed gedaan, goed gebruik gemaakt van jullie voorsprong. Quest is korte krachtige naam die goed in het geheugen blijft hangen. De lange levertijd heeft in jullie voordeel gewerkt omdat er geen concurrentie was, waardoor de begerigheid om er toch één te bezitten toenam. Ik weet ook dat deze schaarste onbedoeld was, maar het was wel een comfortabele situatie met zo'n goed gevulde portefeuille. Hetzelfde hebben we in het verleden ook bij Flevobike gekend, weinig concurrentie, maakt ook lui. Voordat je het in de gaten hebt is er wel concurrentie die je voorbij streeft.

      Wedstrijden en prestaties voeren bij de ligfiets vereniging de laatste tien jaar de boventoon. Een sterk punt van de oprichters van Velomobiel.nl ....dat jullie verdomd hard kunnen fietsen en ook veel fietsen, dat is mooi meegenomen voor bekendheid. Jullie slogan..."fietsen gemaakt door fietsers" mag je dan ook terecht gebruiken. Ymte, ik ben het ook met jou eens dat snelheid een zekere mate van comfort is. Net als dat geldt bij de racefiets.

      De Versatile is 4 jaar na de introductie van de Quest op de markt gekomen, die afstand haal je niet makkelijk in. Flevobike heeft met de Versatile/Orca, net als met ons tweede product, de GreenMachine, vanaf het begin gekozen voor comfort.
      Knipperlichten, dubbele koplamp, parkeerrem op het achterwiel, waardoor makkelijk te verplaatsen, twee geintegreerde grote spiegels van binnenuit instelbaar, volledig instelbare en geventileerde zitting, makkelijke instap, een dakje dat met de instapdeksel meebeweegt, het hoeft niet steeds de gedemonteerd of gemonteerd bij in en uitstappen, niet in de weg zittende stuurhandels, ook kunnen schakelen bij stilstand, geen kettingvet aan kleding en bagage door volledig beschermde ketting. Makkelijk te bereiken wielen, kleine draaicirkel, het onderste meest kwetsbare deel van de carrosserie van materiaal met hoge impact, waardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Overal op de bodem kan men de voeten neer zetten, zonder bang te hoeven zijn voor een breuk.

      Flevobike staat bekend als innovatief en loopt vaak voorop met ontwikkelingen, dat brengt risico's met zich mee en kost extra tijd en geld, maar geeft ook veel voldoening.
      Bij de GreenMachine begint onze keuze voor comfort zijn vruchten af te werpen. Het aantal opdrachten voor de Orca en de productie neemt heel langzaam toe. We zijn hier niet ontevreden over.
      Voor de toekomstige ontwikkelingen denken ze bij Flevobike aan vier wiel velomobiel.

      Delete
    2. Het bovenstaande is een heel mooi verhaal over de ontwikkeling van de velomobiel maar geen antwoord op de vraag van Ymte , Ik denk dat Ymte (velomobiel.nl )ook geinteresseerd is in het maken van een E-Quest en graag wil weten of zijn klanten dit ook willen en belangrijker waarom ze dit niet zouden willen.

      Delete
    3. Dat lijkt mij nog al helder.
      De klanten van Velomobiel.nl zijn te vergelijken met de klanten die bij een fietsenwinkel een racefiets kopen.

      Delete
  5. Wat is dit bijzonder om te lezen, Johan.

    Het is maar wat je van een Velomobiel verwacht.
    Wanneer je niet snelheid, maar het dagelijks gebruik belangrijk vindt is de vierwieler te verkiezen boven de driewieler.

    Na zo veel jaar experimenteren, weet ik als geen ander dat de vierwieler een goede toekomst tegemoet kan gaan!!!!

    ReplyDelete
  6. Johan
    Je hebt helemaal gelijk met je verhaal. Allemaal juiste waarnemingen, maar toch.....
    De Milanrijder met nauwelijks bodemvrijheid schreef mij gisteravond nog dat het in de UK geen bezwaar is. Drempels is vooral Nederlands. Zijn insteek is compromisloos zo snel mogelijk fietsen.

    De draaicirkel is met een Quest voldoende. Je went er aan. Probeer het maar. Ik heb vorig jaar zelfs voor de dikke F-Lites gekozen. Sneller en zeer comfortabel, maar nauwelijks draaicirkel meer over. Toch weerhield het mij er niet van ze te monteren. Slechts 1 bocht op de Stichtsebrug moest ik steken. Dat had ik er graag voor over om dagelijks 84 km zeer snel en comfortabel af te leggen.

    4 wielen: Lijkt me duidelijk. Stabiel en betere gewichtverdeling. Ik wil mijn stoel nu eigenlijk 2 cm naar achter zetten voor mijn slechte knieen. Het sturen wordt ineens heel anders. Snel omval neiging.

    De instap: Tja, dat kan beter Als het niet de snelheid of gewicht benadeeld mag het van mij wel toegepast worden. Toch zijn over het algemeen de meeste Quest/Strada/Mango rijders niet lichamelijk beperkt zodat ze met het in en uitstappen moeite hebben. Wellicht ook wel doordat er een schifting voor de aanschaf plaats vindt.

    Wil je een iederman in een velomobiel krijgen dan is een kapsysteem als v/d Orca of Aligt A6 beter geschikt. Nog meer geloof ik in een 4 wielige meer rechtop uitvoering met zij instap. Niet de Mitca maar b.v. een lichte velomobiel model Renault Twizzy. (http://www.youtube.com/watch?v=CMEpAHjHwts) met lopende band te maken in een autofabriek (kosten). Feeling met een auto (het gemak), maar een aandrijving als een fiets/Twike http://www.twike.com/) maar dan op 4 wielen. 400 W motor erin. Op auto- of brommerrijbewijs Max 50 km/uur

    Niet mikken op de forens maar als 2e transport naast de auto erbij voor in de stad. Voor de kinderen, boodschappen. Korte afstanden. En vooral niet op de fietspaden. Geen recreatievoertuig. Hip en je moet er in gezien willen worden.
    Dus niet in de plaats van Quest of Orca of welke velomobiel dan ook, maar ernaast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hetzelfde vertelde ook Harald Meckelburg (van de hydraulische trommelrem). Geen probleem in zijn omgeving en op de Duitse wegen met de weinige grondspeling van zijn Milan. Hij rijdt dagelijks met zijn Milan naar zijn werk. Vroeg in de ochtend 42 km lang berg op tot 260 meter hoog en 's avonds 42 km berg af naar huis. De Milan van Harald is de lichtste Milan in de wereld. Alle metalen onderdelen zijn door hemzelf opnieuw ontworpen en bij het bedrijf waar hij werkt gemaakt. Onderhoudsarm, licht en perfect werkend.
      Op het Seminar had hij verschillende onderdelen bij zich. Zijn veerpoot met polyurethaan veerblokjes is super licht en vraagt minder onderhoud dan de meeste andere gebruikte veerpoten.
      Harald heeft ook een Quest gehad en kan beide velomobielen goed vergelijken.

      Hij heeft mij verteld dat de Milan veel minder zijwind gevoelig is. Bij hoge daalsnelheden en een tegemoet komende vrachtwagen moest hij met de Quest afremmen tot onder de 70 km/u om gecontroleerd op de weg te blijven. Met de Milan is in dezelfde situatie 90 km/u geen probleem. Dus windstrips aanbrengen bij storm is bij een Milan niet nodig.

      Harald rijdt in de winter altijd met Vredestein Moiree deze hebben volgens hem het meeste grip van alle banden die hij getest heeft. Hij monteert ze bewust in de verkeerde draairichting dat geeft de beste resultaten wat grip betreft. Hij heeft in zijn omgeving met bergen te maken met lange winters.

      Delete
    2. Daar stip je weer iets aan waar je het veel eerder ook over had. Die windstrip is een vinding van gebruikers niet de bouwers. Na de Alleweder was de Quest tamelijk perfect voor een tijd. Geen behoefte om aan te passen/verbeteren. Nu merk je dat die behoefte wel aan het ontstaan is. Zeker nu er een externe commerciele mogelijkheid aangeboden word buiten Velombiel.nl.
      Dat is geen kritiek maar een signaal aan de bouwer.

      Die windstrip heb ik onderzocht en getest, ik weet niet waarom het werkt, maar het werkt wel.
      Ik heb hem alleen op de staart zitten en met kap op, ook op de kap. Op de neus werkt het niet volgens mij. Die is perfect gestroomlijnt en stabiel op 2 wielen. Bij hoge snelheid en veranderlijke sterke zijwind wordt de achterkant licht instabiel. Vooral op hoge snelheid geen prettig gevoel.
      Daarmee is gelijk weer een vinger op de zere plek gelegd van een 3-wieler. In dit geval van de Quest met 1 wiel aan de achterkant. Een 4-wieler zal dat probleem niet of minder kennen. Maar dan maak je de afweging, wil je minder rolweerstand, dus snel, dus 3 wielen.
      Of ga je voor veiliger en stabieler? Dus 4 wielig.

      Ik denk dat het goed is beide paden te bewandelen. Snelle 3-wieler of tiltingtrike doorontwikkelen op alleen spierkracht.
      Daarnaast een comfortabele lage instap, stabiele 4-wieler. Maar dan die laatst met E-ondersteuning om zijn nadelen van traagheid en gewicht te compenseren.

      Delete
    3. Heel kort: met mijn Alleweder A2, die toch een behoorlijke bodemvrijheid heeft, raak ik in Vlaanderen ook geregeld het wegdek aan verkeersdrempels en dergelijke. Met ons nationaal product, de WAW, is dat probleem frequenter, maar volgens de producent is het materiaal erop voorzien. Ik bedoel maar: ook buiten Nederland heb je vervelende drempels.
      Ook hoorde ik al enkele keren dat de zijwindgevoeligheid van de Quest ligt aan de vorm. De "deuk" in de neus van een Milan (en WAW) zou dat probleem verhelpen.

      Delete