Saturday, September 8, 2012

Velomobiel Seminar en Treffen

Foto Ton ten Brinke van de toertocht. Zuidermeerdijk onderweg naar Schokland.
Ik ben erg tevreden over het uiteindelijke resultaat van het 7e Internationale Velomobiel Seminar van afgelopen vrijdag en het Treffen van vandaag.
Enkele van mijn belangrijkste conclusies;

  • De Meerpaal in Dronten is een perfecte lokatie om een Seminar te houden.
Foto Arjan Vrielink. Miles Kingsbury met Quattro

  • Het meedenken van Serge Dubois (manager Meerpaal) en de inzet van hem en zijn team zijn geweldig geweest.
Foto Arjan Vrielink. Lezing in de Theaterzaal van de Meerpaal.

  • Hetzelfde geldt ook voor De Wisent Camping,..... in één woord fantastisch.
Foto Arjan Vrielink. Optreden Schneewittchen Wisent Camping Dronten

  • Vrijdagavond een prima feest met als toppunt het optreden van "Schneewittchen"
  • Zaterdagmorgen bij de start van de toertocht, met prachtig weer, een inspirerende toespraak van Burgermeester Aat de Jonge van Dronten.
Foto Arjan Vrielink. Toespraak Burgermeester Aat de Jonge 

  • Goed georganiseerde toertocht...... een reclame voor "De Velomobiel".
Foto Arjan Vrielink. Velomobielen verzameling voor de Meerpaal. 

  • Prima lunch, mooi gedekte tafels in het restaurant van het werelderfgoed Schokland. 
Foto Arjan Vrielink. Tussenstop met snack op Urk

  • De tweede stop met een snack op Urk is heel goed gekozen. Een unieke plek in Flevoland. 
Voor meer foto's zie .........hier

Hier de link naar het artikel over de toertocht in de "Stentor" 

Wij als organisatie staan open voor suggesties, opmerkingen en aanmerkingen, waar we een volgende keer ons voordeel mee kunnen doen.
Wij hebben ook geen moeite met harde kritiek, daar kunnen we meer mee dan geen reacties!!!!

9 comments:

  1. Lof, lof, lof niets dan lof.
    Voor een indrukwekkend, super leerzaam, boeiend en gezellig weekeind. In al zijn facetten.
    Wat de organisatorische voetangels ook geweest mogen zijn. Hou het intern, leer ervan en werk er aan. Maar de indruk van dit weekeind als deelnemer was super en kritiekloos van mijn kant!
    Super grote dank.
    Aan jou voor het initiatief maar ook het heel team die zich heeft ingezet.

    ReplyDelete
  2. Het seminar en alles op die dag er om heen was een mooie en interessante belevenis. Binnen parkeren is natuurlijk ook heel chique. Schokland en Urk waren 2 heel geschikte stops. Minder geslaagd vond ik met 80 vm-en door Kampen.

    ReplyDelete
  3. Hallo Johan

    Ik vond het seminar zeer geslaagd met een mooie verdeling aan onderwerpen die behandeld zijn. Het was naar mijn mening zeer goed georganiseerd in een hele mooie en professionele locatie. Ik vind ook dat er een positieve drive hing om met zijn allen de velomobiel naar een hoger plan te trekken. Prettig om dat mee te maken.

    Kritiek heb ik niet op de dag zelf. Wel op twee radio uitzendingen waar ik naar geluisterd heb. De ene was van het HPT team op radio 1 Tros Nieuwsshow van 1 september en de andere specifiek voor het velomobiel seminar op BNR radio op 6 september. Misschien is kritiek een zwaar woord. Wat mij teleurstelde is dat ik in beide uitzendingen merkte dat de ligfietsende partij in de verdediging moest gaan omdat de presentatoren onwetend of sceptisch waren t.o.v. een ligfiets, danwel een gestroomlijnde ligfiets. Voor mijn gevoel waren het team van Delft en Jos Sluijsmans hier niet goed op voorbereid en lieten zich beide in de verdediging drukken en konden niet zo snel met een overtuigend verhaal als antwoordt komen. Ik vond dat jammer. Jammer dat de presentatoren van de radio uitzendingen hierdoor niet van het nut en voordelen van de ligfiets/velomobiel overtuigd raakten.

    De aankondiging op BNR site:

    Fietsen
    U kent ze wel, zo'n snelle banaan die u ineens voorbij scheurt op het fietspad. U kunt ze wel eens vaker gaan tegenkomen op de weg. Er is in Nederland al 10 miljoen kilometer gefietst met deze velomobiel, een variant van de ligfiets. Jos Sluijsmans, organisator van een internationaal seminar over ligfietsen en velomobielen, komt vertellen waarom hij liggend fietsen zo fantastisch vindt.

    De beschrijving "SNELLE BANAAN" fietsen helpt natuurlijk ook niet echt mee aan het positieve beeld dat we als velomobielfiets aanhangers willen scheppen.

    Wat ik wel een gemiste kans vond is dat Jos niet met de velomobiel naar de uitzending van BNR was komen fietsen en dat op de dag voor het seminar het seminar nog als twee daags seminar in London wordt aangekondigd. Ik kan mij voorstellen dat het een eind fietsen is vanuit Nijmegen, maar wellicht was het mogelijk geweest een velomobiel van iemand in Amsterdam te lenen zodat Jos in ieder geval daar aankwam rijden met een mooie velomobiel. Dat was al wat overtuigende geweest. Het gros van de BNR luisteraars weet toch niet dat het niet zijn fiets is.

    Wellicht is dit een punt voor een volgend seminar om te verbeteren. Beter voorbereid aan een bv een radio uitzending beginnen en met een sterk overtuigend verhaal komen wat een velomobiel nu voor staat en wat het je biedt. Wellicht ook interessant om een bedrijf voor een lezing uit te nodigen die goed in het vermarkting van producten zijn. Hoe kun je bij de gros van de mensen het beeld van een snelle banaanfiets omzetten in een beeld van: dat wil ik ook zo'n velomobiel.

    Uitzending van Tros Nieuwsshow:
    http://www.tros.nl/tros-radio-tips/nieuwsshow/nieuwsshow-uitzendingen/item/?tx_trosradio[itemid]=72213&cHash=8aed9fd36da6a235d672f15f449840c4

    Uitzending BNR:
    http://www.bnr.nl/?service=player&type=column&audioId=1649512

    Met vriendelijke groet

    Sebastiaan Moes


    ReplyDelete
    Replies
    1. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om een vraaggesprek dat bij voorbaat negatief bedoelt is te pareren. Je bent tenslotte gast en wilt je netjes gedragen. Of je moet het op de manier van Wilders doen, maar dan maak bij verstandige mensen ook geen vrienden.

      Er zijn helaas veel slechte presentatoren die niet in staat om een positieve uitzending te maken, afkraken is namelijk veel eenvoudiger dan creatief meedenken en met opbouwende kritiek te komen.

      Direct na de uitzending heb ik Jos een mail gestuurd en hem een compliment gegeven. Hij bleef rustig en correct antwoord geven en heeft zich niet laten opnaaien om tot grote uitspraken te komen.

      Delete
  4. Beste Sebastiaan,

    Je hebt natuurlijk gelijk dat we ons de volgende keer beter moeten voorbereiden en zeker selectief moeten zijn alvorens we toezeggen te willen meewerken aan een radio of TV uitzending. Beter geen uitzending, dan een negatieve.
    Jouw tip om professionele PR mensen in te schakelen is goed, maar goeie PR mensen laten zich alleen maar inhuren voor hoge bedragen en die heb je niet zomaar ter beschikking. Ook sponsoring verkrijgen voor evenementen is echt moeilijk, zeker de laatste paar jaar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beste Johan

      Je hebt helemaal gelijk dat het heel lastig is je te verweren tegen een presentator die bij voorbaat negatief ingesteld is. Daarnaast is het voor de meesten van ons ook nog eens spannend en (vaak) nieuw om live op de radio te komen. Dat maakt het al dat je iets in het nadeel bent van de presentatoren. Maar dan is natuurlijk wel belangrijk om af te wegen doen we aan zo'n programma mee of niet. Maar aan de andere kant als je als doelgroep de kritische nood niet kunt weerleggen, dan heeft zo'n presentator wel een punt ( Daar heb ik geen kritiek op hoor en in beide uitzendingen bleven de "ligfietsers" uiterst correct en netjes antwoorden). Maar een presentator kan ook meer de nadruk leggen op de positieve kanten en dat geeft dan al meteen een heel ander beeld. Ik heb vandaag bij een locale Renault dealer een een lezing gevolgd en aansluitend een proefrit in verschillende elektrische auto's mogen maken. Ook daar zie je dat de verkoper steeds in de verdediging moet vanwege de scepsis over elektrisch rijden. Na de proefrit hoorde ik overigens niemand klagen over dat de E-auto's slecht reden. Het beeld van de elektrische auto's bij de deelnemers was zeker gewijzigd naar een meer positievere. Maar ook daar zie je de moeite die men heeft om het product in een positiever daglicht te stellen.
      Ik weet niet hoe de voorbereidingen op de zo'n radio programma in zijn werk zijn gegaan, maar ik zat meteen na de uitzendingen te denken hoe zou je zoiets nu kunnen ombuigen naar een positieve kijk op de velomobiel. Ik luister ook wel eens naar de volgende programma's.

      http://www.tros.nl/tros-radio-tips/autoshow/
      http://www.bnr.nl/programma/denationaleautoshow/

      Beide auto gerelateerd en beide vol "positieve" emotie en passie over allerlei verschillende auto's en belevenissen erover. Hierin wordt je meegesleept in de automobiel-belevenis-wereld. Het andere uiterste waarin je door de enthousiaste presentatoren heel lekker gemaakt wordt hoe fijn de auto wel niet is. Een betere promotie voor de auto is er haast niet. Zoiets zou mooi zijn als we dat als velomobiel liefhebbers kunnen realiseren. Is zeker niet makkelijk, dat weet ik, maar ik probeer ook maar positief mee te denken. Je zou een radiopresentator moeten vinden die enthousiast te maken is. De radio programma's heb ik gewoon als voorbeeld nu genoemd hoe positieve radio kan klinken.
      Je moet mijn opmerkingen ook beslist niet zien als alleen maar negatief. Ik wil graag een bijdrage leveren aan het stimuleren van de velomobiel en de mensen die in dit geval het seminar hebben georganiseerd. Kritiek uiten is vaak erg gemakkelijk. De oplossing aandragen veel moeilijker. Ik probeer het laatste, omdat je daar veel meer mee kunt.

      Betreft mijn opmerking om een PR bedrijf uit te nodigen: Klopt, goede PR mensen zijn erg duur. Misschien is het mogelijk iemand uit te nodigen die les geeft in PR en marketing. Een docent bijvoorbeeld. Het gaat mij om over hoe je een bepaald beeld kunt scheppen bij het gros van de mensen. Hoe kun je dat beïnvloeden en hoe kun je dat omzetten. Dat is inmiddels vast geen hogere wetenschap meer. Persoonlijk denk ik dat het meedoen aan Battle Mountain door de verschillende teams al een mooie reclame is voor de gestroomlijnde fiets. Het krijgt veel positieve media aandacht.


      Sebastiaan Moes

      Delete
  5. Sebastiaan, je hebt wel een erg romantisch beeld van zo'n radio-uitzending. Dat het beter kan staat buiten kijf. Maar zelfs professionals / politici die de hele dag niets anders doen dan hun
    product/ beleid verkopen, gaan vaak de mist in in interviews.
    Ik vind het overigens zelf geen probleem om velomobiel een banaan te noemen; als 'geuzennaam', dan weet men waar het over gaat.
    Ik denk dat het toch vooral een probleem van 'koploper' zijn is. Wat men niet kent, accepteert men niet en wil men in eerste instantie belachelijk maken. Het heeft dus ook gewoon tijd nodig.
    Ik heb het zelf ook niet als erg negatief ervaren en ook verschillende luisteraars hebben positief gereageerd. Ik denk dat we in dit geval sowieso elke publiciteit goed konden gebruiken.
    Graag neem ik contact met je op om te kijken hoe we het in de toekomst beter kunnen doen.

    ReplyDelete
  6. De onderstaande mail kreeg ik van Gerrit Hoff uit Dronten:

    Hallo Johan,

    We hebben elkaar helaas al een tijdje niet meer echt gesproken, maar ik volg je blog natuurlijk nog wel.
    Ik begrijp dat het seminair erg geslaagd was, maar dat de pers ( in de vorm van radiouitzendingen ) weer eens niet al te positief was. Hoe moet we als ligfietser/velomobilist dit beeld veranderen?
    Ik denk dat de suggestie van Sebastiaan Moens om bedrijven te benaderen die goed zijn in het vermarkten van produkten zeker waardevol is. Ik vraag me ook wel eens af of we niet te veel in de fietswereld blijven hangen; misschien moet de velomobiel meer als volwaardig vervoermiddel bekend worden. Nu zien mensen het meer als een veredelde fiets voor de hobby en niet als bijvoorbeeld een efficient middel voor woon/werk verkeer.
    Ook vraag ik me af of er niet meer contacten mogelijk zijn met de politiek, vooral de linkse (die wat meer begaan is met het milieu).
    Nu wil het toeval dat ik in de "Krant van Flevoland" van woensdag 12 september een advertorial las over de Markt van de toekomst. Dit is een themadag op het gebied van fairtrade, duurzaamheid en innovatie met als afsluiting een markt met o.a. mobiliteit van de toekomst.
    Er zijn electriche auto's, segways en allerlei andere voertuigen te zien. Maar helaas, geen velomobielen... Vooral de electrisch ondersteunde Orca zou op dit soort beurzen een zeer goed figuur slaan, lijkt me. Bovendien is het waarschijnlijk dat er politici/bestuurders aanwezig zijn die misschien interesse hebben in het fenomeen velomobiel. Een kans om wat te lobbyen misschien.
    De website van deze Markt is overigens www.acvo.nl, het is bij Emmeloord. Het is wel al komende vrijdag (21 september).
    Misschien kun je er wat mee.

    groet, Gerrit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hieronder mijn actie:

      Beste organisatie,

      Van een kennis van mij uit Dronten kreeg ik de volgende mail:

      Nu wil het toeval dat ik in de "Krant van Flevoland" van woensdag 12 september een advertorial las over de Markt van de toekomst. Dit is een themadag op het gebied van fairtrade, duurzaamheid en innovatie met als afsluiting een markt met o.a. mobiliteit van de toekomst.
      Er zijn elektrische auto's, segways en allerlei andere voertuigen te zien. Maar helaas, geen velomobielen... Vooral de elektrisch ondersteunde Orca zou op dit soort beurzen een zeer goed figuur slaan, lijkt me. Bovendien is het waarschijnlijk dat er politici/bestuurders aanwezig zijn die misschien interesse hebben in het fenomeen velomobiel. Een kans om wat te lobbyen misschien.
      De website van deze Markt is overigens www.avco.nl het is bij Emmeloord. Het is wel al komende vrijdag (21 september).
      Misschien kun je er wat mee.


      Ik ben oprichter van het bedrijf ....Flevobike uit Dronten Wij brengen twee interessante producten op de markt de....GreenMachine en de .....elektrisch ondersteunde Orca die perfect passen in het thema "Mobiliteit van de Toekomst"

      Als jullie interesse hebben, komen mijn vrouw en ik a.s vrijdag 21 september met onze Orca's fietsend van Lelystad naar Emmeloord om deze elektrisch ondersteunde velomobielen op jullie markt aan het publiek te tonen. Zo ja,.... dan zou ik het op prijs stellen dat wij genoemd worden in jullie promotie uitingen.

      Ik hoor graag jullie antwoord.

      Vr gr,
      Johan Vrielink
      mob: 0614563975

      Delete