Saturday, January 14, 2012

Veiliger en beter weggedrag bij velomobielen.

Het aantal reacties op het blog van Wim Schermer naar aanleiding van zijn artikelen over de experimenten met de achterveer/demper geven aan dat verbeteringen op dat gebied een hot item is. Er is hierbij vooral sprake van een veiliger en beter weggedrag.

Bij veel velomobielrijders is bekend dat de wielophanging en het veersysteem van de meeste velomobielen afstamt van de Flevobike Alleweder. Het veersysteem is bij deze velomobielen tot nu toe in principe niet verandert.

Waarom wij in 1993 bij de Alleweder gekozen hebben voor dat veersysteem zal ik uitleggen;
In 1992 hebben wij in opdracht van de PTT een speciale Post Trike ontwikkeld. Rob van Beek van de TU Delft is op dit project afgestudeerd. 
De PTT wilde een onderhoudsvrije aandrijving. Wij waren wel bezig met een gesloten kettingkast systeem, maar dat was nog niet zover om het te kunnen toepassen bij de Post Trike.
Op de fietsbeurs in Groningen had ik een fiets van het Duitse merk Fendt gezien met cardan- aandrijving en vijf versnellingen. Deze fiets was achter afgeveerd met slanke en lichte veerpoten. Volgens mijn meting moest het systeem zonder enige aanpassing op een Flevobike en Trike gemonteerd kunnen worden en dat was ook zo.



Hier de testbike met de cardan-aandrijving en de slanke veerpoten. De cardan-aandrijving had al snel speling en is verder nooit meer door ons gebruikt en een cardan-aandrijving is ook nooit meer door ons geadviseerd.

Over de vering waren wij beter te spreken, deze werkten beter dan de veerpoten van de Puch-Maxi, die ik in de eerste Flevobikes toegepast heb. Je gelooft het bijna niet, maar de importeur van deze "Suspa" veren is ACP uit Dronten. Bij alle Alleweders is deze veerpoot voor de achtervering toegepast. En het inwendige van de Mac-Pherson voor veerpoten is precies gelijk aan het inwendige van achterveerpoot.

Een jaar of acht geleden heb wij bij Flevobike uitgebreide gesprekken gehad met enkele ontwikkelaars van Suspa uit Duitsland om tot beter gedempte veersystemen te komen voor toepassing bij velomobielen. Dat is toen niet gelukt omdat de aantallen voor Suspa te klein waren.
Maar dat het na bijna 19 jaar, tijd wordt om beter gedempte veersystemen toe te passen bij velomobielen, ben ik volledig met Wim eens.

Betrouwbare luchtvering die aan te passen is aan het gewicht van de belading zou ideaal zijn. 
Het is wel zaak dat het systeem niet veel zwaarder en duurder wordt, velomobielen zijn al te zwaar en te duur! Verder moet een nieuw systeem minsten net zo lang meegaan als het huidige, want anders krijgen de fabrikanten/leveranciers veel klachten en hoge service kosten te verduren!
Helaas is de ervaring met betaalbare luchtvering bij dagelijks gebruik door weer en wind (denk aan pekel) tot nu toe niet positief genoeg om het als eerste montage toe te passen.
Ik hoop dat bij het Velomobiel Seminar vooruitgang te zien zal zijn op het gebied van remmen, vering, verlichting, productietechniek en prijsreductie.

5 comments:

  1. Simpelste/meest effectief is de, in pricipe onderhoudsloze, luchtbalg a la vrachtauto's maar helaas is de fiets-uitvoering hiervan, de Magura MX, niet meer in productie, waarom geen idee.

    http://www.dirty-pages.net/specials/nieuwsitem.php?id=39466

    De Nederlandse verbazingwekkende firma Reiger zou e.a.a. kunnen oplossen/adviseren:

    http://www.reigersuspension.com/index.php?page=main&id=1

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete
  2. Hoi Ful,

    Bedankt voor de links. Wat Magura gemaakt heeft met de luchtbalg is volgens mij het juiste systeem voor velomobielen. De geleiding voor de op en neer gaande beweging wordt door de balg afgedekt en dat heb je nodig om te voorkomen dat hier oxyde onstaat. Het probleem bij de geveerde en olie gedempte voorvorken is altijd lekkage als gevolg van oxyde op het geleidingsoppervlak.

    Ik ga in ieder geval contact opnemen met Reiger suspension in Hengelo Gelderland en met Magura.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  3. Johan, idd is de vrachtauto balg het zinvolste. Ook de duurste personenauto/SUV Mercedessen hebben deze balgen. Wacht even met Magura tot ik je -zsm- meer info gegeven heb, dat is beter. Reiger lijkt mij voorlopig nvt totdat het luchtbalg verhaal doodloopt.

    Jammer dat de VM geen bestel- of vrachtauto is:

    http://www.vbairsuspension.com/nl/pagina/innovatie/toekomstige-innovaties.html

    http://www.vdlweweler.nl/?page/2814372/Home.aspx

    Niet volledig lucht, wel veel Liebe zum Detail:

    http://www.pirol-trikes.de/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=31

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ful,

      Ik neem nog geen contact op met Magura, ik wacht op meer gegevens van jou.

      Wat zou het mooi zijn als een bedrijf als VB Suspension met ons mee zou willen denken over een goed luchtveer systeem voor ligfietsen en velomobielen.
      Ken jij mensen bij VB Suspension?

      Vr gr,
      Johan

      Delete
    2. Johan, via de blog van Wim Schermer kwam ik te weten dat hij binnenkort een nieuwe achtervering voor de Quest en aanverwanten zal aanbieden: met luchtvering en oliedemping. Komt van bij Risse.

      Delete