Veel Alleweder zelfbouwers hebben diverse kleine aanpassingen en verbeteringen aan hun eigen velomobiel aangebracht.Veel van deze Alleweder rijders zullen wel eens gefantaseerd hebben over de ideale velomobiel. Mooie vormgeving, super aerodynamisch, heel licht en stil, van alle gemakken voorzien en zo goed als geen onderhoud. Helaas veel tegenstrijdige eisen.
Er zijn maar enkelen die de power hebben en het aandurven om rigoureus, een compleet nieuw model te maken. Toen Allert Jacobs begonnen is met de ontwikkeling van de C-Alleweder zijn er veel invloeden geweest van al zijn collega's bij Flevobike en is de C-Alleweder niet de compromisloze velomobiel geworden die Allert, volgens mij, in zijn hoofd had. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de ontwerpstudie voor een driewielige gestroomlijnde ligfiets van Frederik van de Walle een uitdaging voor Allert is geweest om de compromisloze Quest te maken.
Het afstudeerrapport van Frederik en de realisatie van de WAW is een meesterstuk. Veel studenten die na 2000 bij Flevobike zijn afgestudeerd heb ik eerst het eindrapport van Frederik laten lezen als voorstudie. Frederik heeft voor een groot gedeelte zijn ervaring in kunststof verwerking opgedaan bij Harm Tempelman in Dronten, waar de body's voor de C-Alleweder gemaakt werden. Later zijn de rechten van de C-Alleweder van Flevobike overgenomen door Ligfietshop Tempelman en verkocht onder de naam Limit.
Allert en Ymte zijn er in geslaagd om van de snelle Quest een succes te maken. Met de Quest is een nieuwe episode in de velomobiel markt gestart.
Wat echter met de Alleweder is gebeurd, gebeurd nu met de Quest. De dagelijkse gebruikers gaan op zoek naar meer gebruiksvriendelijkheid. Enkele voorbeelden:..... instelbare stoel, spiegels, richtingaanwijzers, remlicht, instelbare koplamp, afdekken van de ketting, ventilerend kussen op de stoel, dakjes in verschillende uitvoering, betere remmen en er komt ongetwijfeld ook nog een betere in- en uitstap.
De vervelende bijkomstigheid van al deze toevoegingen is een hogere prijs en een groter gewicht.
Het programma van eisen, bij de ontwikkeling van de Versatile, is vanaf het begin afgestemd geweest op het gebruiksgemak. Het gevolg is een duurdere en zwaardere velomobiel. Bij de Versatile ging de vormgeving voor de aerodynamica en daardoor is er aan snelheid ingeboet.
Bij het ontwikkelen van nieuwe velomobielen voor een grotere doelgroep zal een uitgekiend compromis gekozen moeten worden op basis van de huidige ervaringen.
Voor meer beschouwingen over velomobielen heeft Jan Goddemaer interessante berichten op zijn blog geplaatst zie .....hier.
Kennen jullie dit velomobiel:
ReplyDeletehttps://envelomobile.files.wordpress.com/2012/04/sfa03_sfa022810690_x.jpg