Door een velomobiel op te delen in een zelfdragend chassis en losse carrosserie delen, ontstaat er meer vrijheid in het toe te passen materiaal en zeker voor de carrosserie, omdat de dragende functie hiervan vervalt. Als voorbeeld zie ik de schaalmodellen van elektronisch bestuurde raceauto's.
Het zelfdragende chassis voor een velomobiel kan bestaan uit een stijve sandwich bodem met wielkasten en de nodige verstijvingen voor de bevestiging van de onderdelen.
Als de zelfdragende functie van de carrosserie vervalt kan ook een licht en stil schuimmateriaal voor de carrosserei toegepast worden, zoals John Tetz en Harald Winkler gebruikten voor hun fietsen.
Afgelopen week heb ik hierover contact gehad met John Tetz.
Voor de doorgewinterde zelfbouwers is het handwerk prima te doen, maar voor de gemiddelde hobbyist toch te veel gevraagd.
Voor een assemblage pakket is het leveren van geperste thermovorm schuimdelen, door de fabrikant, meer geschikt.
Als voorbeeld kan het bouwpakket van het velomobiel dakje van Flevobike genoemd worden. De werkzaamheden voor de zelfbouwer beperken zich dan tot het assembleren van de voorbewerkte onderdelen en het monteren op de velomobiel.
Met geperst thermovorm schuim zouden zeer lichte en stille, drie dimensionale carrosseriedelen gemaakt kunnen worden!
Aanstaande woensdagavond 4 januari is er weer een "Ligfiets Stamtafel Treffen" in De Cantine ( naast het Nieuwland Museum) in Lelystad. Je bent van harte welkom vanaf 19.00 uur
Hallo Johan,
ReplyDeleteBovenstaande is precies het alternatief voor jouw houten-bouwdoos dat ik opschreef op jouw blog van 29-12-2011 namelijk KORTWEG; een schoenendoos(monocoque) van alu met daarop aanbrengen een nose cone en 3 surfplanken met wiel-/instapgaten. Is idd een gescheiden frame met losse, niet dragende, schuim-carr.delen.
Let op: Echter GEEN (dragende)wielkasten maar de 'surfplanken' vormen de zijkanten incl wielkasten/-schermen; als voorbeeld daarvoor liet ik deze foto zien met mini-zwartesurfplanken-met-wielgat:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/5402/venturis-op-zonne-energie
Je kan het zo mooi maken als je wil maar ik ging uit van zo effectief/simpel/goedkoop mogelijk dus:
(1)een alu-monocoque (schoenendoos/bodybox)- a la raceauto's(Lotus 25, Donkervoort, etc) - met zo goed als alles recht/haaks; hoeklijn/4-kant alu buis met alu plaatwerk er aan gepopnagelt. Dat moet een doehetzelver (incl demo-video)kunnen. Natuurlijk wordt die bodybox niet echt rechthoekig maar taps anders wordt de VM-achterkant te breed maar die details liggen voor de hand, het ging mij om het PRINCIPE.
Je kan voor de stevigheid de bodemplaat bijvoorbeeld van standaard vliegtuig-cargovloer carbonsandwich maken, en zijpanelen van alu/poly-nogwat-honingraat/alu sandwicht etc, etc, etc. Of gewoon enkelplaat met verstevigingskruis er in geperst net als bij (klassieke)raceauto-vliegtuigpanelen.
(2)consument zelf kunststof 'surfplanken' op maat maken dacht ik maar het resultaat/vorm wordt idd mooier als je schuimpanelen ('surfpanken') in een fabriek laat maken in een mal, maar ja.... $$$.
Probleem is dat het rijwielgedeelte niet minder kost dan bij een kantenklare VM en dus de besparing moet komen uit de body; body bestaande uit slechts voor paar 100 euro aan standaard ruw alu plaat/buis en surfplankplaat leek me daarom het streven.
Kortom: als het dhz-pakket meer kost dan, ik zeg maar eens wat, 1/2 van een mooie kunststof kantenklare VM mist het idee zn doel, denk ik.
Met vr.gr.
Ful Valstar
Ik realiseer mij terdege dat er nog een lange weg is te gaan, voordat er een velomobiel assemblagepakket is dat de helft goedkoper is en met dezelfde kwaliteit en uitstraling als de huidige komplete velomobielen.
ReplyDeleteNaast de prijs is de zelfredzaamheid van de bouwer erg belangrijk. Dit hebben wij ervaren met het bouwpakket van de Alleweder.
Vr gr,
Johan
Alu is trouwens mooi spul voor een frame, BMW heeft dat recent ook ontdekt tbv hun nieuwe lichtgewicht E-auto's:
ReplyDeletehttp://www.autoblog.com/photos/behind-bmw-i/#photo-4336750
Lotus wist het al:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/chassis/
De ontwikeling van de Lotus Elise; super, super, zeldzaam fraaie video; 2 uur kijkplezier !!:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7072924456318931568#
Met vr.gr.
Ful
Johan, "Simplify, than make lighter" deze woorden van Colin Chapman schoten mij opeens te binnen toen ik mn PC aan het opruimen was en nog een keer een blik wierp op het Allewederwerk van Verhees/van de Brink (jouw Blog van vrijdag 16 december 2011). VM'n zijn ligfietsen maar mijn belangstelling is meer op 2-wielers gericht en ik ga nu weer verder met mn project 'beste 2-wiel(toer/race-)ligger ter wereld', daarom nog even wat laatste opmerkingen.
ReplyDeleteDe Alleweder(zelfbouw) was een goed ontwerp, echter gezien het huidige geringe succes ervan is dit ontwerp kennelijk niet meer van deze tijd met als uitzondering zn voorwielophanging die tijdloos functioneel gebleken is.
Volledig van kunststof, zoals F-1 en kleine vliegtuigen, is het mooiste maar voor velen te kostbaar; vandaar jouw zelfbouwperoject. Colin Chapman's super lichtgewicht ontwerp, de Lotus 7, is bij raceauto-zelfbouwers nog steeds actueel, dus daar moet iets van te leren zijn. Van kano- en vliegtuigbouw valt ook veel te leren maar de VM is toch meer een mini-race auto vanwege de kenmerken 'wielen' en 'wegdek'.
M.i. moet voor een zelfbouw VM, Chapman's woord 'SIMPLIFY' met hoofdletters geschreven worden hetgeen bij de Alleweder's ingewikkelde/tijdrovende vormen niet het geval was.
Dus, nogmaals, een simpele taps toelopende alu gepopnagelde, voornamelijk rechte/taps toelopende, schoenendoos (zonder voorwiel-binnenschermen) met zo klein mogelijke afmetingen (!) lijkt mij het meest zinnige voor de dhz-VM; zie het langwerpige stuk frame/bodywerk 'onder de gordel' van deze Lotus 7, een simpeler/goedkoper/duurzamer lichtgewicht zelfbouw-constructie is haast ondenkbaar maar dat zal de tijd leren.
http://www.ls1lt1.com/forum/manual-transmissions-%7C-clutches/14740-t5-lt1.html
Daarna 3-D kunststofschuimpanelen(surfplanken) met wiel-sparing op de zijkanten aanbrengen.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/5402/venturis-op-zonne-energie
Succes,
Ful