Hendrika aan het trainen op de speelplank |
Harry gaf aan dat het ook echt zo simpel gaat als dat we gedacht hadden.
Alvast een voorproefje van de drie dimensionale mogelijkheden die met dunne strookjes hout gemaakt kunnen worden. Met een beetje fantasie kun je hier ook een gedeelte van de kap voor een velomobiel in zien. Het geheel bespannen met een doorzichtige Oratex krimpfolie en je hebt een unieke doorzichtige kap.
Bij de houtstrip methode, zoals toegepast wordt door zelfbouwers van kano's en kajaks, sluiten de houten strips tegen elkaar aan en vormen zo een gesloten schil. Deze schil wordt aan de binnen- en buitenkant voorzien van een dunne glasweefsel laag met epoxy. Dit is voor de bescherming tegen weersinvloeden en extra sterkte en stijfheid. Zie het maar als een sandwich met hout als tussen materiaal. Voor een lager gewicht en een nog grotere stijfheid kan het glasweefsel vervangen worden door een koolstofweefsel. Dan ben je echter wel de mooie hout look, zoals bij de Quest van Nico van Baar, kwijt.
Voor een nog lager gewicht kunnen de houten strippen vervangen worden door strippen van schuim. De moderne schuimsoorten die tegenwoordig toegepast worden bij sandwich constructie zijn superlicht en toch ongelooflijk sterk.
Bij de bouwwijze met strips heb je geen tijdrovende en dure mallen nodig. Deze methode is bijzonder geschikt voor het samenstellen van bouwpakketten. Alle voorbereidende werkzaamheden worden door een ontwerp/ontwikkel team gedaan.
De zelfbouwer kan kiezen uit bouwtekeningen, een compleet bouwpakket of een bouwpakket met een ondersteunende bouwcursus.
Goed hoor!
ReplyDeleteLeuk dat het zo goed blijkt te werken.
Ik vind deze ontwikkeling echt zeer interessant.
ReplyDeleteDit kan allemaal nog wel eens heel mooi en praktisch gaan worden.
Een andere methode uit de botenbouw (kajaks, kano's en kleinere boten) die veel eenvoudiger is, is de stitch and tape-methode. Die geeft niet zoveel vrijheid op het vlak van vormgeving, maar het kan echt snel gaan. Misschien is dit ook een mogelijkheid ? Zelf heb ik zo een Mirror liggen: die weegt goed de helft van een gelijkaardige romp in polyester.
ReplyDeleteHier bijvoorbeeld wat uitleg: http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html?ref=/faqmap/faq_stitch.html#/koppeling.html
Jan,
ReplyDeleteDaar had ik morgen een artikel over willen maken. Een prima systeem.
Maar net als in de botenbouw, zijn er ook mensen die een rondspant willen.
Vr gr,
Johan