Friday, January 20, 2012

Fiets van het Jaar verkiezing 2012

Tijdens de openingsceremonie van de FietsVAK op 29 januari in het Amsterdam RAI gebouw zal voor de 25ste maal de Fiets van het Jaar bekendgemaakt gaan worden.
Dit jaar is het voor de tweede keer dat er naast de Fiets van het Jaar ook een speciale prijs wordt uitgereikt voor de E-bike van het Jaar. Opvallend is dat in dit tweede jaar er al meer E-bike (25 stuks) inzendingen zijn dan fiets (17 stuks) inzendingen. En volgens de insiders gaat deze tendens zich voortzetten.

Het was de bedoeling dat tot de openingsceremonie geheim zou blijven wie van de drie genomineerde fietsen tot winnaar zou worden uitgeroepen. 
Geheimhouden van dit soort zaken lukt tegenwoordig haast niet meer en daarom is nu reeds bekend wie de winnaar is geworden.

De Fiets van het Jaar is de Koga World Traveller geworden. Een fiets die prima geschikt zal zijn voor het maken van lange fietstochten, met goede onderdelen en voor een redelijke prijs te koop neem ik aan.
Wat ik mij afvraag,..... waarom is dit nu de Fiets van Jaar geworden? Wat heeft deze fiets wat andere World Traveller fietsen niet hebben? Dat blijken dan 29 inch wielen te zijn.

Om de Fiets van het Jaar verkiezing weer inhoud te geven raad ik de organisatie aan om er nog een derde categorie aan toe te voegen, namelijk de beste Schoolfiets van het Jaar. Er zullen dan wel eisen gesteld moeten worden om ook tot echte verbeteringen te komen.
Dat moet een fiets worden waar de verlichting ook na enkele jaren nog goed blijft werken. Waar de spatborden, bagagedragers en standaards het zwaardere schoolgebruik aankunnen. Wielen die het gewicht van een tweede persoon achterop verdragen kunnen. En een hufter-proof kettingkast die de aandrijving voor de levensduur van de fiets beschermt.

Als de Nederlandse Fietsindustrie in staat zou zijn om de meest verkochte fiets, de gewone gebruiksfiets, onderhoudsarm te maken, zou dat een zegen zijn voor alle dagelijkse fietsgebruikers.

14 comments:

  1. Om eerlijk te zijn vind ik de hele fiets van het jaar verkiezing een behoorlijke aanfluiting worden (eigenlijk vind ik dat al een aantal jaar). Krijgen ze een keer een echt vernieuwende fiets als inzending, weten ze nog niet wat ze er mee doen moeten. Het begint er steeds meer op te lijken dat je wat briefgeld in het frame moet stoppen om te kunnen winnen.

    ReplyDelete
  2. Hoi Johan,

    29 inch ? het is toch gewoon een 28 Inch met een veel dikkere band er om.

    Als ik straks weer de marathon plus er af haal en de F-lite er om heen leg moet ik mijn km teller opnieuw instellen dan rij ik ook niet meer de 20 inch.

    Groet Jan.

    ReplyDelete
  3. Ja, ik heb mij in mijn artikel heel voorzichtig uitgedrukt. Op deze manier gaat er een hoop energie van het organisatie team verloren. Ze kunnen beter proberen om de fietsindustrie te prikkelen om met echte innovaties te komen.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  4. De 29e sta ik vooraan, om het 'wonder' te bewonderen

    ReplyDelete
  5. Ik ben in het bezit van een eerdere winnaar van deze verkiezing. Helaas blijkt dat een verzameling constructie-fouten te zijn. Juist omdat dit een winnaar is, zullen ze die fietsen nooit terugroepen worden om de problemen te verhelpen. Volgende keer doorsparen voor een Brompton.

    ReplyDelete
  6. Om ontwikkelingen en verbeteringen te stimuleren zijn in principe dit soort verkiezingen als "Fiets van het Jaar" uitstekend, maar dan moeten er wel eisen gesteld worden aan de inzendingen om vooruitgang te boeken.

    Laten we als voorbeeld de Brompton nemen. Volgens mij de meest succesvolle vouwfiets op de markt. De Brompton heeft nog steeds een open ketting die medepassagiers in de trein kan bevuilen.
    De fietsindustrie zou de ontwerpers en de fabrikanten kunnen stimuleren om de problemen die een open ketting bij vouwfietsen met zich meebrengt op te lossen.
    Ik hoor ook vaak de klacht dat de kunststof lagerbusjes van de achtervork bij de Brompton te snel speling hebben en vervangen moeten worden, dit moet toch verbeterd kunnen worden bij zo'n kostbare vouwfiets als de Brompton.

    ReplyDelete
  7. Gezien de fabuleuze E-bike omzetbedragen wil het grote publiek maar 1 ding: een gewoon uitziende fiets die LICHT TRAPT.

    De nieuwe Gazelle stadsfiets Friiik (die had -zeker weten- Fiets van het jaar moeten worden) lijkt mij persoonlijk, vanwege GSS, alvast op papier, ideaal. Maar als gemiddelde onwetende consument, die geen E-bike wil, kijk ik er heeeeeeel anders tegenaan. Friiik ? mn nekharen gaan rechtop staan; friiik, friek, maffe fiets voor maffe mensen? Gazelle site; geen uitleg van de naam Friiik, Gazelle weet het dus zelf ook niet, dat is maf. Waarom GSS, heeft Gazelle de kwaliteits versnellingsnaaf van Shimano (heeft iedereen dus die is goed) vervangen door een eigen goedkoper systeem, het zijn maar 7 versnellingen trouwens. Gazelle heeft 1 achtervorkpoot weggelaten; 'uniek design' ?, weglaten maakt de fiets goedkoper in productie natuurlijk. De mooie teksten van Gazelle zijn gewoon standaard want iedereen prijst zn waar aan met comfortabel, onderhoudsarm, etc, nou ja laat maar zitten die friek, ik koop wel een Gazelle Chamonix Excellent want die heeft een, zegt Gazelle, Shimano Premium (= altijd goed) Nexus naaf.

    Jammer, jammer, want het concept verdient beter. Gebruik benamingen die zeggen waar het in de kern over gaat, bijvoorbeeld Stadflitzer ipv Friik; duidelijk, loopt licht. Bijvoorbeeld met GTS; Gazelle-TOUR-Shift. TOUR staat voor 'TOUR de France'-derailleursysteem, het wedstrijd-aandrijfsysteem dat per definitie het lichtste loopt; door Gazelle op een uniek gepatenteerde manier in een degelijke kettingkast gezet.

    Overigens had Gazelle op zn site/model-omschrijving op minst de volgende tekst/vermelding Dutch Design Week (een onafhankelijke 3e, altijd goed) kunnen overnemen "De Friik is uitgevoerd met het Gazelle Shifting System (GSS). Het GSS-systeem valt het beste te omschrijven als een gesloten derailleursysteem. Met de voordelen van het lichter schakelen van een derailleurfiets en het onderhoudsarme karakter van een gesloten kettingkast. "

    Jammer, jammer, ook hier gaat het (gedeeltelijk) fout want het gaat niet zo zeer om licht schakelen maar om LICHT LOPEN. Zelfs designers begrijpen het concept niet helemaal, wat kan je dan verwachten van een gemiddelde consument.

    'Dutch Design Week' gaat verder met "Bovendien heeft de Friik een eigenzinnig design dankzij de enkelzijdige ophanging van het achterwiel". 1 achtervorkpoot weglaten is dus slechts tbv 'eigenzinnig' ofwel het voegt niks wezenlijks toe; flauwekul constructie. Jammer, jammer, Gazelle had op de site gewoon de waarheid (!) moeten schrijven dwz: 'dankzij de mono-achtervork is het plakken of vervangen van de band heel makkelijk geworden; deze achtervork constructie hebben we afgekeken van de scooter (en in feite de auto) waar dit al decenia lang met succes wordt toegepast.'


    Groeten,

    Ful

    ReplyDelete
  8. Ful,

    Ik kan niets anders zeggen dan dat je goed hebt weergegeven waar ze bij Gazelle te kort zijn geschoten, maar van een vakkundige jury mag je toch ook wel enig inzicht verwachten.

    vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  9. Toevallig zie ik nu net dat de Gazelle Eclpise Fiets-van-het-jaar-2011 was. Tja, zo gaat dat IN de bedrijven ook vaak; 'wie is er dit jaar aan de beurt voor een gratificatie jongens', allemaal voor de lieve vrede.
    http://www.belgafietsen.nl/producten/zoekfiets.php?categorie=6&prijsvan=100&prijstot=900

    Iedereen kruipt tegenwoordig eerst achter de PC, zeer zeker als hij iets van enige waarde gaat aankopen zoals een fiets. Daar heeft de verkoper ook belang bij want dit voorkomt langdradige tijdrovende verhalen in de shop, vaak met nul resultaat.

    Dus heb je als leverancier echt iets nieuws dan trek je daar een dag vooruit en zet dit op you tube, de tijdwinst die dit oplevert in de 'verkoop keten' is duizend of miljoen voudig en het is sowieso zeer goedkope reclame.
    http://www.youtube.com/watch?v=LXVhm3xakq0

    http://www.youtube.com/watch?v=7wuXoD9db04&feature=related

    Overigens laat het succes van de E-bike weer eens zien dat als een product echt een toegevoegde waarde heeft het tzt altijd een verkoopsucces wordt, kan even duren maar geeft niet.

    Retro/Naked-bike/Fixie komen steeds meer in de belangstelling en dat zal wel zo blijven net zoals dat bij motorfietsen al lang het geval is.
    Van Moof is zelfs een internationaal succes.

    GSS lijkt mij voortreffelijk passen op een naked-bike a la deze Koga of fixie-achtig zoals van Moof; maakt deze fietsen meer alltagstauglich, je hebt ook de praktisch ingestelde hipsters, en geeft anderzijds GSS een sportief/hip cachet.

    http://www.fiets.nl/2011/10/13/koga-komt-met-naked-bike/

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete
  10. Hoi Johan,

    Ik ben de fiets nu aan het testen voor de vogelvrije fietser en ben zeer enthousiast. Normaal als ik op een dergelijke fiets rij met nexus 7 naaf heb ik het gevoel door stroop te fietsen. Dat had ik nu totaal niet. Met rustig tempo haal ik een kruisnselheid van 22 km/h.(dus hoe slecht is het rendement van de nexus 7 naaf wel niet). Je kunt wel vragtekens zetten bij de keuze van de fiets er omheen van Gazelle. De aandrijfing lijkt me zeer veel potentie hebben, bv voor een rechtop snelle, onderhoudsvrije woonwerkfiets. (met ook enkelzijdige voorwielophanging kan je bv. soepele slick monteren. Vervangen van de binnenband hoeft dan maar enkel minuten te duren)

    Groet, Kees Bakker (en ik lees je blog met veel plezier!)

    ReplyDelete
  11. Hallo Kees, heb je nog FIETS 1997 nummer 8 ? Daar staan de rendement diagrammen (bij 100 en 200 W) in van Sachs Elan 12speed, Shimano LX, Nexus inter 7-speed.
    In zn 3 is die Nexus 7-speed stroop: 75%. 1 en 2 ongeveer 90%, 4 en 5 ongeveer 85%. 6 en 7 ongeveer 90%.

    Ben trouwens benieuwd of het Duitse Trekkingbike de Friik al getest heeft/resultaten.

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete
  12. Kees,

    Hartelijk dank voor deze mail, dat geeft de burger moed.

    Ik ben het met je eens dat de fiets eromheen niet echt geslaagd is, maar
    de aandrijf module kan op vele verschillende fietstypes gebruikt worden.

    Met een mountendrive op de trapas heb je 14 versnellingen en met 29 inch eenzijdige wielen heb je een unieke fiets waar je alle kanten mee opkunt.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  13. Hoi Kees,

    Leuk te horen dat je de Friiik aan het testen bent en zo goed te spreken bent over de aandrijflijn. Ik ben het er wel mee eens dat de fiets er om heen beter kan. Aan de andere kant moet je niet vergeten dat de Friiik voor Gazelle de eerste stadsfiets met enkelzijdige achterwiel ophanging is. Bij zo'n bijzonder en (voor Gazelle) nieuw concept is het niet makkelijk om alle bestaande, normaal zo voor de hand liggende toevoegingen (standaard, drager, Slot e.d.) goed te integreren. Al met al vind ik dat ze een knap resultaat neer hebben gezet voor zo'n innovatief ontwerp.

    ReplyDelete
  14. Vandaag werd eindelijk de Friiik die ik voor mijn vrouw enkele weken na de FietsVAK had besteld. Het is een fraaie fiets qua techniek. Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe techniek zich in de praktijk zal houden. Hierboven lees ik dat ze drie jaar hebben getest dat geeft de burger moed. Ik hoorde wel dat ze slechts mondjesmaat worden uitgeleverd. Men sprak over veertig exemplaren tot dusverre. Dus als je er eentje hebt, heb je echt iets bijzonders. Net er ook even zelf op gereden maar ik durfde nog niet met losse handen te rijden. Het trapt uitstekend maar voelt nog wat onwennig qua stuurgedrag.

    ReplyDelete