Thursday, December 1, 2011

Zelfbouw ligfietsen van Harry van de Liende.

Harry van de Liende is deelnemer in de werkgroep van het zelfbouw pakket voor velomobielen.

Harry is een van de eerste zelfbouwers van de Flevotrike en nu ruim twintig jaar later gebruikt Harry nog wekelijks zijn nieuwste modellen zelfbouw Bike en Trike.
Alle Flevobikes en Flevotrikes die Harry maakt zijn van roestvast staal en krijgen geen verdere bescherm of kleurlagen. Zijn fietsen hebben daardoor een luxe uitstraling en blijven ook na jaren intensief gebruik er mooi uitzien.

Een specialiteit van hem is het maken van wielen in allerlei maten en vormen. Al zijn ligfietsen zijn voorzien van "Liende" wielen.
De houten stoelen die hij maakt voor zijn ligfietsen zijn geperst en hebben een drie dimensionale vorm. De mallen die hij hiervoor gebruikt zijn van eigen fabricaat.
Let op de lange eenzijdige achtervork van 40 mm vierkante rvs buis met het 16 inch achterwiel (gesloten schijfwiel). Bij deze vergrote wielbasis krijgt het voorwiel voldoende druk om steile hellingen probleemloos te kunnen beklimmen, zonder dat het 20 inch voorwiel doorslipt. Ook het rijden op onverharde paden geeft geen enkel probleem. Als Harry naar zijn werk gaat rijdt hij het liefst binnendoor, een gedeelte van de route is onverhard.

Harry heeft brede ervaring in werken met hout, metaal en kunststoffen. Een jaar of vijftien geleden heeft hij twee Kajaks gebouwd met de "wooden strip planked" methode. Zie....botenbouw   of.....http://www.macboat.nl/  of.......macsurf.nl

De Trike van Harry waarbij  het tweede scharnierpunt van de Trike achterkant is gewijzigd ten opzichte van het originele "Duschar" systeem van Flevobike.
Het "Duschar" systeem bij de Flevotrike.
Op de voorgrond de Vouwtrike tentoongesteld tijdens Cycle Vision
De Vouwtrike in uitgeklapte toestand met de zeer ruim bemeten bagage mogelijkheid voor het maken van lange vakantie tochten.
Bij deze Easy Rider heeft Harry geen roestvast staal gebruikt. De stoel is van de Basic van Flevobike. Het scharnierpunt van de achtervork is het scharnierpunt van de Fifty-Fifty van Flevobike.
De lage racer van Harry met éénzijdige voorwiel en achterwiel ophanging.
Harry in zijn werkplaats, samen met Bauke Muntz aan het monteren van de "Sherpa". Het ontwerp van de Sherpa is van Bauke  en Harry.
De Sherpa is ontwikkeld om als voorbeeld te dienen voor de "Bike 2000 Construction Contest". Deze Sherpa is bijna geheel in hout gebouwd, maar zou ook van aluminium of kunststof gemaakt kunnen worden. Het is een echte blikvanger geworden met vele technische innovaties, zoals:
De volledig ingesloten aandrijflijn.
Voor en achter éénzijdige wielen en beide wielen afgeveerd.
De fiets kan traploos in een hogere of lagere stand gezet worden met een gasveer. De hoge stand (korte wielbasis) is prettiger voor gebruik in de stad. De lage stand met (lange wielbasis) voor langere afstanden. Instelbaar vleugelstuur met doorzichtig regenscherm en dashboard, voor het verlichting systeem en beeldscherm met meerdere mogelijkheden. Een kleine Camara is aangebracht in de bagagebox achter de stoel voor het achteruit kijken.De gestroomlijnde afneembare bagagekoffer laag tussen de wielen heeft nauwelijks invloed op de stabiliteit van de fiets. De zitting van de zelfdragende en instelbare stoel kan men bubbel klappen om in de tweede bagage ruimte te komen.
Hier de benijdbare  Sherpa  in de grote tent tijdens Cycle Vision 2000.
De elegante houten koffer van de Sherpa, gemaakt van enkelvoudig gekromd dun triplex. Het dashboard met een geïntegreerd beeldscherm was in 2000 zijn tijd ver vooruit.

9 comments:

  1. Is er ergens info te vinden over die werkgroep van het zelbouwpakket voor velomobielen?

    gr.
    Pieter

    ReplyDelete
  2. Er zijn diverse werkgroepen die werken aan onderdelen van de velomobiel. De werkgroep 'Aansturing Verlichting' komt binnenkort met de resultaten van de ontwikkeling en testen hiervan. Wij gaan dan een meeting beleggen voor geïnteresseerden. Ik maak daar melding van op mijn blog.
    Zo wordt er ook gewerkt aan hydraulische trommelremmen.
    De werkgroep veiligheid komt in het volgende nummer van 'Ligfiets &' met een artikel.
    Inmiddels zijn we opgestart met het FabLab Flevoland. Het FabLab Flevoland is in overleg met het onderwijs om rondom het thema 'Velocar' lessen te ontwikkelen.
    In februari begint een stage student bij FabLab Flevoland om het ontwerpen van een vierwieler, naar voorbeeld van de Quarttro van Miles Kingsbury, op te starten. Deze student heeft inmiddels ervaring opgedaan met het zelf bouwen van kano's met de houten strip methode bij Macboat.nl. Dezelfde methode waarmee Nico van Baar zijn houten Quest heeft gebouwd.
    Pieter, als je mee wilt denken en doen, neem dan contact met mij op.

    ReplyDelete
  3. Johan,
    ik heb toch nog enkele vragen hierover. Hoe werken jullie? Ik veronderstel dat het hele concept vanaf nul herbekeken wordt(?). Werken er ook Belgen mee (of mensen die een stuk dichter bij Brugge wonen)? Ik zou in feite wel willen meewerken / -denken, maar binnenvallen in een ontwerpproces die al ver gevorderd is heeft ook niet zoveel zin. Ik vraag mij af of een goedkoop bouwpakket de populariteit niet sterk zou kunnen doen stijgen. Bepaalt het werken met composieten niet een groot stuk van de kostprijs? Hoe dan ook wil ik in de loop van volgende maand ook wel één en ander beginnen bekijken. Naar mijn zin is de velomobiel in België veel te weinig gekend. Daar moet dringend verandering in komen...

    ReplyDelete
  4. Het begint met de afmetingen te bepalen van een fietsende persoon in de houding, geschikt voor een velomobiel, de z.g menselijke envelop. We gaan uit van een zelfdragend chassis van sandwich materiaal. Dat aangepast is aan de afmeting van de persoon (3 tot 4 maten velomobielen en diverse instel mogelijkheden). Met het met fietsonderdelen afgemonteerd chassis moet gefietst kunnen worden.
    Doordat de carrosserie niet meer zelfdragend is heb je meer keuze uit welk materiaal de carrosserie gemaakt wordt.
    Momenteel zit er geen Belg in één van de werkgroepen. Je bent van harte welkom om mee te denken en doen

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. ok, ik wilde mij in de eerste plaats vooral concentreren op een goedkoop bouwpakket, maar als er in een andere groep meer hulp nodig is, laat maar horen. Ik heb al ergens zien staan dat de vorderingen van de groepen bekend zouden gemaakt worden op het seminar, maar ik vind geen details terug. Ik ben alvast erg benieuwd om meer te weten te komen.

      Delete
    4. Als zaken kompleet uitgewerkt en getest zijn wordt per onderdeel op een zaterdagmorgen een lezing georganiseerd voor geïnteresseerden. Dit zal ruim van te voren gemeld worden op de site van de Ligfiets vereniging NVHPV.....op de site .......ligfiets.net

      Als je al ideeën hebt over een goedkoop bouwpakket van een velomobiel zou het mooi zijn dat we hier eens een keer over kunnen praten. Ik ben voorstander van kennis met elkaar delen en gebruik maken van elkaars ervaringen.

      Delete
  5. Ik zou eerst willen kunnen vergelijken wat een chassis in sandwich kost, en een standaard trikeframe in alu. Ik zou eens willen zien of het haalbaar is om een carrosserie te vacuumvormen in een 3-tal delen. Ik vermoed dat dit een stuk goekoper zou kunnen komen. Om goed te zijn zou ik eerst de kostprijs van alle onderdelen van bestaande pakketten willen kunnen bekijken.
    Momenteel ben ik eerst nog volop bezig met info op te zoeken over zoveel mogelijk verschillende technieken en principes die toegepast worden.

    ReplyDelete