Harald Meckelburg heeft 20 jaar geleden zijn racefiets vervangen door een ligfiets. De ligfiets heeft hij dagelijks gebruikt voor zijn woon-werk verkeer, 54 km per dag. Maar ook een tocht als Parijs-Brest-Parijs en een tocht van Chicago naar Seattle schuwt hij niet.
Momenteel rijdt Harald in een Milan velomobiel. Hij is een werktuigbouwkundig ingenieur en altijd op zoek om technische zaken te verbeteren. Bij het bedrijf waar hij werkt wordt hem die mogelijkheid geboden.
Hiernaast de nieuwe veerpoot die Harald gemaakt heeft voor zijn Milan. De ankerplaat, gefreesd uit vol aluminium, heeft twee (hoge druk) hydraulische cilinders die de 70 mm remschoenen van Sturmey Archer bedienen.
De stalen veer in de oorspronkelijke veerpoot is bij deze nieuwe veerpoot vervangen door drie polyurethaan schijven met twee harde tussenschijven.
Hiernaast de MacPherson veerpoot gemonteerd in de wielkast van de Milan. Aan de buitenkant van de remtrommel zijn ondiepe groeven gedraaid, zodat het koelende oppervlak vergroot wordt. In heuvelachtig gebied heeft een trommel met een diameter van 70 mm niet genoeg capaciteit om de warmte af te kunnen voeren, zeker niet in een gesloten wielkast zoals bij de Milan.
Harald verwacht dat de 90 mm trommelrem van Sturmey Archer de bergen probleemloos aankan.
Het grotere gewicht van deze trommel is wel een nadeel.
Zie hiernaast ook de speciale rvs ophang stangen en de stuurstang met de afgedichte kogelscharnieren. Een mooi stukje huisvlijt.
Bij Flevobike zijn ze al lang op zoek naar lichte trommelremmen met voldoende vermogen voor velomobielen met vakantiebagage.
Hiernaast enkele van de eerste testserie aluminium 90mm trommels met een keramische slijtlaag (Keronite). Deze keramische slijtlaag moet de zware stalen slijtring in de trommels van Sturmey Archer vervangen. Als de uitkomsten van de testen positief zijn, is het gewicht van een 90 mm trommelrem geen probleem meer. Deze complete trommelrem is zelfs iets lichter dan een complete 160 mm BB 7 schijfrem.
Naast duurtesten op een testbank, rijden er enkele GreenMachines met de 90 mm mechanische trommelrem in het achterwiel.
Een bijkomend voordeel van de trommelrem in het achterwiel is dat de wiellagers goed beschermd worden tegen inwerking van vocht en vuil. Uit ervaring weten wij dat de achterwiel lagers bij ligfietsen en velomobielen eerder vervangen moeten worden dan de voorwiel lagers.
Om een flexibel systeem te krijgen is de trommel en de naaf van elkaar gescheiden.
Het systeem op de foto hiernaast is gemaakt om toegepast te kunnen worden op de composiet wielen van Flevobike.
Het zou mooi zijn als de trommels met de Keronite slijtslaag voldoen en dat het nieuwe verbeterde hydraulische systeem voor de bediening van de remsegmenten, waar Harald aan werkt, gecombineerd kunnen worden.
In een gesprek met Sjaak Bloemberg over zijn vorderingen met het bouwen van zijn eigen CNC Router, kwamen ook trommelremmen voor velomobielen ter sprake. Sjaak stuurde naar aanleiding hiervan een mail met de naam van David Wrath-Sharman uit Engeland.
Hiernaast een trommelrem die gemaakt is door David. Deze trommelrem heeft een zogenaamde Swing Cam.
Ik heb enkele mails naar David gestuurd en gevraagd om meer gegevens over zijn trommelremmen. Helaas heb ik tot nu toe nog geen reactie terug gehad. Het kan ook zijn dat mijn mails niet overgekomen zijn. Als iemand wat meer weet over David of over zijn remmen, graag reageren.
Wel heb ik een interessant interview met David op internet gevonden zie...hier.
Wat een geweldige ontwikkelingen!
ReplyDeleteIk heb een aantal jaar geleden ook al een ontwerp gemaakt van een SA 70 mm trommelrem met hydraulische remcylinder in de naaf, maar heb er toen helaas nooit proto's van gemaakt. Het ontwerp van Harald is echt om je vingers bij af te likken! Beide remschoenen oplopend, en het lijkt erop alsof de bouten door het draaipunt van de trommelremmen meteen als reactiearm dienen. Waarschijnlijk veel meer remkracht en ook veel lichtere bediening ivm met een SA 70 of zelfs 90mm naaf. Zo'n trommelrem lijkt me ook uitermate geschikt voor bijv. een enkelzijdige voorvork van een tweewieler (bijvoorbeeld voor een lowracer). De hydrauliek leiding zou dan ook nog volledig weggewerkt kunnen worden door vork en stuur heen!
Als ik het goed heb heeft er in Bicycle Culture Quartely van lang geleden een artikel gestaan over David Wrath-Sharman remmen, ik heb dat nog wel ergens liggen.
Wat wordt je blog een leuke verzameling!
ReplyDeleteWaar ik steeds aan moet denken wanneer ik een trommelrem zie: In hetzelfde volume past een hydromotor met ongeveer dezelfde massa. Met die motor kun je aandrijven en remmen. Bij het remmen kun je de energie opslaan in een volume stikstof. Weer te gebruiken om weg te rijden. Aan een dergelijke hydraulisch systeem kan gemakkelijk een electromotor worden toegevoegd.
Hydraulische aandrijvingen worden toegepast wanneer grote koppels en vermogens overgedragen moeten worden en wanneer daarbij koppel en snelheid geregeld moeten worden. Het rendement van een 'hydraulische as' is dan vaak iets minder groot as dat van een tandwielbak (Bijvoorbeeld ~70% voor een combinatie van een pomp en motor).
Maar het rendement kan veel beter. De machines die wij ontwikkelen halen bij bij beperkte snelheid (500 rpm) 97%. Ik denk dat een voor het velomobiel ontwikkeld systeem kan concurreren met de derailleur en planetaire tandwiel systemen.
Groeten van Titus van den Brink