Thursday, December 29, 2011

Composiet van hout en epoxy voor velomobielen.

Ik kreeg vandaag een reactie op het artikel van zaterdag 26 november...... zie hieronder:

Ful heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Houten bladveren toegepast bij de velomobiel van J..." achtergelaten: 
Een kunststof bladveer is ook een optie, bij de Corvette is hij zo geplaatst dat hij tevens fungeert als stabilisatorstang.
http://www.ls1howto.com/index.php?article=20 
M.i. zijn houten voertuigen leuk als d.h.z.-hobby maar hebben geen toekomst omdat er ondertussen meer geschikte materialen zijn ivm gewicht, crashbestendigheid en duurzaamheid.
Dat neemt niet weg dat met hout mooie dingen gedaan zijn. Zo was de eerste aero/lichtgewicht raceauto in feite een kano. De wetenschappelijk benadering (aero-metingen in 1906 !) van de gebroeders Stanley was geniaal. 

Ten eerste wil ik Ful bedanken voor de reactie en de interessante links. Reacties op mijn blog zijn goed om het denkproces op gang te houden.
De belangrijkste zin van Ful, voor mij althans, is de onderstaande zin........ 
M.i. zijn houten voertuigen leuk als d.h.z.-hobby maar hebben geen toekomst omdat er ondertussen meer geschikte materialen zijn ivm gewicht, crashbestendigheid en duurzaamheid.

Momenteel zijn de productie aantallen van alle velomobiel fabrikanten, bij elkaar opgeteld, zo klein dat we kunnen spreken van een interessante hobby, veel meer is het helaas niet.
De vraag die mij bezig houdt.....hoe breng je de velomobiel van de huidige kleine aantallen met een hoge prijs naar grote aantallen met een acceptabele prijs voor een brede doelgroep?

In het verleden hebben we aardige resultaten geboekt met bouwpakketten voor ligfietsen. Als voorbeeld noem ik de FlevoRacer. In de Flevoracer passen 28 inch of 26inch wielen. Met de onderdelen van een oude racefiets en een zelfgemaakte of gekochte framekit kon men voor een klein bedrag zijn eigen ligfiets maken.
Belangrijke bijkomstigheid..... zelfbouwers zijn de beste ambassadeurs en komen met allerlei handige tips en betere oplossingen. De zelfredzaamheid van de zelfbouwer moet niet vergeten worden in een markt waar de reparatiesteunpunten nog niet zo dik gezaaid zijn.


Binnen de ligfietsbranche is heel veel kennis en kunde aanwezig. Daarom ben ik gestart met een werkgroep van specialisten. Met als doel het ontwikkelen van een assemblagepakket voor velomobielen naar voorbeeld van IKEA producten. Producten van IKEA kunnen met simpele gereedschappen in elkaar gezet worden en de markt voor deze producten wordt steeds groter.Het zou best kunnen dat voor het zelfdragende chassis van het bouwpakket een composiet met hout als beste uit de bus komt. 

Hier een aardig voorbeeld van een zelfbouwer (afstudeerproject) die een moderne sportauto heeft gemaakt van hout, zie       sportauto

5 comments:

  1. Als je hout met aan beide zijde 1 laag glasvezel met polyester doet krijg je ongeveer dezelfde gewicht/sterkte verhouding als carbon-fiber en heeft een uitstekende duurzaamheid (hout is opgesloten in polyester). Echter het systeem kost enorm veel tijd om te maken en is moeizaam tot niet te automatiseren. Daarom wordt deze methode nooit toegepast in serie of massa productie.

    In de kanowereld wordt dit al toegepast en je kunt er erg mooie vormen mee maken. Zie bijvoorbeeld:
    http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/information/kayak_building/strip_built_construction

    Ik heb al een tijdje het idee om een ligfiets te ontwerpen op basis van deze techniek. Echter als bouwpakket kun je deze techniek helaas niet gebruiken i.v.m. de benodigde bouwtijd. Leuk voor de enkeling, maar meer ook niet.

    Als je een ligfiets goedkoper wilt maken moet je direct voor hoge bouw aantallen gaan en onderdelen gebruiken die heel standaard te krijgen zijn. Het grootste probleem is de buitenzijde. Kunststof mallen zijn vrij duur, dus dan moet je ook direct hoge aantallen maken. Hout als buitenzijde is teveel werk om te maken. Metaal is duur en meestal vrij zwaar (in verhouding tot kunststof). Doek met spanten heeft als nadeel dat de mogelijke vorm beperkt is...

    ReplyDelete
  2. Beste Johan,
    ik geniet van je Blog.

    Als stond maar een klein gedeelte van deze info in 'Ligfiets&', dan bleef ik lid van NVv-HPV.

    ReplyDelete
  3. Van een 'Ikea'-Vm zouden best wel eens veel mensen blij kunnen worden; goed idee dus, maar ik zie hout(achtig) absoluut niet als iets voor voertuigconstructies.

    Colin Chapman (Lotus) was een lichtgewicht fanaat en Frank Costin, ex-WO2 (houten)vliegtuigbouwer, ging hem helpen met de aerodynamica. Zo vond Costin in 1956 uit dat de aero-vin achter het hoofd van de berijder ferme afmetingen moest hebben en een meer gesloten cockpit (toevallig een actueel VM-onderwerp) hielp om met de slechts 1100 cc Lotus 11 een gemiddelde sneldheid van 230km/u te halen op Le Mans.

    http://www.shorey.net/Auto/British/Lotus/1957%20le%20mans%2024hr%20-%20cliff%20allison,%20keith%20hall%20(lotus).jpg

    Costin ging verder met houtenframe sportauto's (zoals Marcos) maar dat werd geen succes. Het houtwerk van de Tryane, Costin's definitief laatste creatie (mooi ding trouwens), was bar slecht en heeft de huidige bezitter Friend Wood (de wereld is klein) veel tijd gekost, maar vermoedelijk ook veel plezier gegeven (Allert weet daar meer van).

    Je kan een houten VM ontwikkelen maar of dat constructie-technisch een succes wordt (of niet!) weet je pas over 10 jaar want zo lang duurt de ontwikkeling/implementatie van (geheel of gedeeltelijk) nieuwe technische dingen nou eenmaal, maar dat wist je al en elke andere constructeur zal dat beamen. De vliegtuig-/autowereld geeft veel inspiratie (zoals jij ook vaak verkondigt, prima).

    De originele 'gedrappeerde' alu-plaat Alleweder leek qua bouw op raceauto's zoals de Lotus 11 en is lastig om te fabriceren omdat bijna niks recht/haaks is (en de vormvrijheid-aero!- is veel minder dan bij een kunststofbody):

    http://numero--13.blogspot.com/2010/11/lotus-11.html

    Later kwam een doorontwikkeling op het raceauto-alu-drappeerwerk en werd deze alu-constructie sterker/lichter/eenvoudiger dmv recht-toe-recht-aan (dus ook beter reproduceerbaar) gepopte alu-doosconstructie's. Deze 'monocoque'-constructie (een zoon van je bouwde ooit een monocoque 2-wielligger als ik het goed onthouden heb) werd voor het eerst toegepast op de Lotus 25 (1962) en gaf een 3x zo grote stijfheid (daarna t/m heden ongeveer dezelfde dozen maar dan van carbon hetgeen door Mclaren van de vliegtuigen werd afgekeken) e.e.a. is bedacht door Colin Chapman en Mike Costin (broer van Frank Costin) die de oprichter was van het nog steeds zeer succesvolle Cosworth.

    Bovenstaande in acht nemende zou het voor de hand kunnen liggen om (o.a.) de alu-VM kennis(& praktijkervaring !) te gebruiken om een volledig nieuwe alu-VM(-bouwdoos) te ontwikkelen met als basis een soort monocoque, dwz een 1 grote rechthoekige schoenendoos, bodybox, (voorwielen aan de buitenkant) zie links boven in deze link:

    http://www.georgecushing.net/Spaceframe.html

    Daarna deze doos voorzien nose-cone en 3 zelf op maat te raspen/schaven 'surfplanken' (over de volle lengte van de VM) met instap-/wielgaten, inspiratie gaf mij deze foto met mini-wiel'surfplankjes' voorzien van wiel-uitsparing.

    http://www.autoweek.nl/autonieuws/5402/venturis-op-zonne-energie

    Even opschrijven is makkelijker dan realiseren, k'weet het. Maar het lastigste ligfietsding hebben jullie: de stoel. Kheb er een half uur op proefgereden (een GM) op CV en vergat na 3 minuten wat ik aan het doen was want ik voelde de stoel niet.

    ReplyDelete
  4. Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde dus dat FB al een hele goede stoel (moeilijke klus) in huis heeft die zich, voor zover ik het begrepen heb, ondertussen ruimschoots in de praktijk bewezen heeft. T'is misschien wel voor veel mensen de best denkbare ligfietsstoel met name omdat zit- en ruggedeelte onafhankelijk van elkaar verstelbaar zijn.

    Overigens heeft de Corvette een vloerplaat van..........hout, balsahout, ha, ha ! Maar zit gelukkig tussen 2 platen alu. De Corvette is een typisch lelijk V8 USA ding in mijn ogen maar als je op Google naar de plaatjes kijkt en naar het gewicht blijkt hij onderhuids heel fraai relatief lichtgewicht in elkaar te zitten.

    ReplyDelete
  5. You might also be interested in a aluminium/wood composite front axle/spring that I designed for the Atomic Duck velomobile:

    http://www.deferredprocrastination.co.uk/blog/2011/glued-laminate-front-axle-cross-beam/

    I'm also going for an flat pack kit.

    Email me if you'd like to know more http://www.deferredprocrastination.co.uk/about/contact/

    ReplyDelete