- Koop een electronische huishoudweegschaal (bijv. van Blokker). Als je een niet-aerodynamische kubus van 4 cm in de windtunnel zou testen dan is de meetkracht ongeveer 120 tot 150 gram. Een goede aerodynamische vorm komt op ongeveer 10 gram. Kies dus een weegschaal die in grammen kan meten. Het maximale weegvermogen van de weegschaal moet niet te groot zijn omdat je anders niet zo nauwkeurig kunt meten. Hoe kleiner de weegschaal des te nauwkeuriger er kan worden gemeten.
- Schroef de weegschaal open en haal het balansje er uit (dit is een aluminium staafje met draadjes er aan).
- Zet het balansje rechtop en bevestig het in de weegschaal met behulp van een kunstof of aluminium blokje.
- Bevestig aan het balansje een rond staafje of buisje (diameter 4 à 5 mm) waarop je je testmodel kunt plaatsen. Doe dat zodanig dat je testmodel middenin de luchtstroom komt te zitten.
- Klaar is je mini krachtmeter.
- Als je de hele weegschaal 90 graden draait kun je ook dwarskrachten meten.
Aansluiten en bedienen windtunnel:
- Draaischakelaar op nul zetten.
- Accu (12V) aansluiten en wachten tot de motor drie piepjes heeft gegeven. Daarna is de motor klaar voor gebruik. (Blijft de motor geluid maken dan staat de schakelaar niet op “0”. Verwijder dan een accuklem, draai schakelaar op “0” en sluit we accu weer aan.)
- Wegens het grote vermogen de motor niet langer dan max. 2 minuten voluit laten draaien. Op half vermogen mag de motor wel langer achtereen draaien.
- Bij bepaalde toerentallen gaat de motor trillen; dat is aan de buitenkant van de wintunnel goed te voelen. In dat geval moet het toerental of hoger of lager worden gekozen zodat je buiten het gebied van de trilling komt.
- Vreemde toerentallen vermijden, niet in trilling laten draaien
- De windtunnel is geen speelgoed. Gooi geen papiertjes etc in de propellor! Deze draait met 48000 toeren per minuut en kan dan expoderen!
- Kom niet met je vingers aan metalen delen van de accu of de accuklemmen.
- Accu-lader aansluiten: Omdat de motor nogal wat vermogen vraagt (bij een stroomsterkte van wel 50 Ampère) kan de accu na een half uur gebruik wel ongeveer leeg zijn. Het kan handig zijn om dan tijdens de windtunneltest een acculader aan te sluiten. In dat geval........................ EERST DE MOTOR VAN DE WINDTUNNEL OP DE ACCU AANSLUITEN!
- Voorgeschreven Breedte = 71 mm en de voorgeschreven Hoogte = 85 mm.
- De Lengte mag liggen tussen 220 en 250 mm
- Om een eerlijke vergelijking tussen de modellen te kunnen maken is het belangrijk dat deze afmetingen precies worden aangehouden. Deze afmetingen komen overeen met modelschaal van 1:11.
Verloop van de wedstrijd:
- Deelnemende scholen krijgen een windtunneltje in bruikleen. Elke school zorgt zelf voor een 12V accu en voor het maken van een meetsysteem van een weegschaal.
- Binnen elke school gaan verschillende teams een nieuw model ligfiets ontwikkelen. Elke school stuurt zijn beste model in naar NLR.
- NLR/DNW gaat de inzendingen in een windtunnel testen zodat het beste aerodynamische model kan worden vastgesteld. Het model wordt zowel aan de voorkant als aan de zijkant getest. Flevobike zal de vorm van de modellen beoordelen.
- Het winnende team krijgt een excursie bij NLR en DNW. Deze excursie zal medio 2012 plaatsvinden. Vervolgens is er dan een excursie naar Flevobike.
Bouw je eigen windtunnelmodel:
Op deze (Franse) site kun je zien hoe je een model van een ligfiets kunt bouwen:
Op deze site staat nog meer over ligfietsen.
Test je eigen windtunnelmodel:
Op deze (Franse) site kun je zien hoe een model van een ligfiets wordt getest.
http://aerodyne-cachan.blogspot.com/2009/04/maquette-de-velomobile-dans-la.html
Hierbij is de luchtstroming rond het model zichtbaar gemaakt met dunne rookslierten. De luchtstroming kun je ook zichtbaar maken met een wollen draadje van ongeveer 8 cm lengte, dat je aan een ijzeren staafje bij je windtunnelmodel in de luchtstroming kunt houden. Om verstoring van de luchtstroming (=turbulentie) goed zichtbaar te maken kun je als testje bijvoorbeeld eens een kubusvormig blokje testen. Het wollen draadje zal rond de kubus dan flink heen en weer gaan wapperen.
De windsnelheid rond het model is voor deze proef niet belangrijk. Het gaat er om welk model de minste luchtweerstand heeft (gemeten in grammen).
Hier een interessante....video ...van wedstrijden met luchtvaart schaalmodellen van het NLR.
No comments:
Post a Comment