Ik vergeet nooit dat mijn dochter een keer een Alleweder wilde proberen. Zij stapte voor de werkplaats van Flevobike in en reed over de klinkerweg naar de gladde asfaltweg vijftig meter verderop. Op de asfaltweg maakt ze een scherpe bocht en komt terugrijden, ze stapt uit en zegt:.... "in zo'n herrie ding ga ik niet rijden".
Wat ik ook nooit vergeten ben, dat Allerd Jacobs en ik naar Amsterdam zijn geweest, op uitnodiging van Reinholt Swemmer, om in zijn elektrisch ondersteunde velomobiel (eigen ontwerp en door hem zelf gemaakt) een testrit te maken.
Het was voor mij de eerste keer dat ik met een elektrische ondersteuning ging rijden. Ik stond links voorgesorteerd op groen licht te wachten om over een steile brug naar de andere kant van de gracht te rijden. Ik wist inmiddels hoeveel kracht het kost om met een velomobiel vanuit stilstand een korte steile helling op te rijden, je hebt dan het gevoel dat je de hele velomobiel uit elkaar trapt. Wat een genot als je in dergelijke situaties een duwtje in de rug krijgt.
De vraag die mij tot nu toe bezig houd;.... hoe kunnen we velomobielen op een kwaliteitsniveau brengen, zodat ook een veel bredere doelgroep dan nu, met plezier in een velomobiel wil rijden?
Voor mij staat vast dat velomobielen een grote toekomst hebben. Het is de kunst om de denktank voor verbeteringen van de velomobielen internationaal te vergroten. Als voorbeeld zie ik het blog van Wim Schermer, dat heeft veel positiefs gebracht.
Ik geef zonder meer toe, dat een laag gewicht, een zo goed mogelijke aerodynamische vormgeving en een zo laag mogelijk verlies in alle draaiende onderdelen een hogere snelheid geeft met minder kracht inspanning. Dat is ook comfort.
Dat moet constant meegenomen worden bij het ontwikkelen van betere velomobielen. Ik ben er van overtuigd dat er naast de hiervoor genoemde zaken nog vele mogelijkheden onbenut zijn gebleven. Sinds ik gestart ben met mijn blog krijg ik steeds meer internationale contacten met personen die wat kunnen betekenen voor het verbeteren van velomobielen.
Hierdoor aangemoedigd zie ik mogelijkheden om velomobielen goedkoper te maken, veiliger te maken, stiller te maken, onderhoudsvriendelijker en gebruiksvriendelijker te maken.
Tijdens het 7e Velomobiel Seminar willen we de eerste resultaten van de internationale uitwisseling van kennis en kunde laten zien.
Ook hier wordt er nagedacht over een nieuwe velomobiel
ReplyDeletehttp://velomobiles.blogspot.com/2011/12/thoughts-on-new-fast-velomobile.html
I'd like to understand Dutch so badly right now! Much more than when I lived in Eindhoven 6 month because I could speak English! Now I do regret that I did not learn Dutch at that time.
ReplyDeleteI'm French living in Brasiland and I'm trying to make the first or let's the second velomobile in Brazil with an engeneer, friends of mine. I love your even if I don't understand too many things, google does not traduce Dutch in English so well!
Emmanuel M. Favre-Nicolin
Blog Vitória Sustentável
http://vitoria-sustentavel.blogspot.com (Bolg in Portuguese)
Een plezier om van dit initiatief kennis te nemen. In Zweden begint er ook interesse te komen voor het idee van de velomobiel, hopelijk kunnen we met een kleine delegatie geïnteresseerden deelnemen aan het seminarie, en wie weet, aan de denktank?!
ReplyDeleteMvg,
Frederik Van De Walle
Stockholm