Tuesday, May 1, 2012

Spezi

Dit jaar hebben Hendrika en ik alleen een gedeelte van de zaterdag doorgebracht op de Spezi in Germersheim.  Omstreeks drie uur zijn we vertrokken naar Zwitserland om een oud collega van Flevobike,.....Peter Kreuder, te bezoeken.

In totaal heb ik nu acht maal de Spezi meegemaakt, zeven keer als standhouder en de afgelopen zaterdag als bezoeker. Alle acht keer was het geweldig mooi weer en was alles zeer goed georganiseerd. De Spezi is een aanrader voor iedereen die iets met fietsen heeft.

De medewerking van de gemeente Germersheim is blijkbaar ook erg goed, gezien het feit dat een steeds groter gedeelte van de binnenstad gebruikt kan worden door de organisatie van de Spezi. Dat heeft ook ongetwijfeld te maken met de professionele organisatie en het goede gedrag van de Spezi bezoekers.



Veel van de producten en standhouders ken ik. Wat mij wel opvalt is de groei in het aantal velomobiel fabrikanten en een groei in het niveau van de velomobielen.

Elektrische ondersteuning bij ligfietsen en velomobielen zijn ook geen vieze woorden meer in de HPV beweging. Dat betekend dat de potentie van velomobielen in bergachtige gebieden enorm  toeneemt.


Elk jaar kijk ik uit naar Harald Winkler om te zien wat hij weer heeft gemaakt. Harald is een zeer creatieve techneut/uitvinder die met veelal gebruikte onderdelen technische hoogstandjes weet te construeren. Altijd superlicht en goedkoop te maken. Doordachte oplossingen, die helaas lang niet altijd begrepen worden.
Dit jaar had hij een windscherm en een opvouwbare kap op zijn "Asphalttretboot" gemaakt. In het windscherm was een klein ruitje van glas opgenomen met een hand aangedreven ruitenwisser.
Altijd goed zicht voor weinig geld en toch weer superlicht.

Zijn tweewieler met voorwiel aandrijving en foam kap, voor wedstrijden, was ook klaar. Hij heeft mij laten zien hoe hij steppend de fiets opgang brengt en dan instapt.

Het schuifmechanisme om de polycarbonaat kap te sluiten is weer heel uniek opgelost. De kap past zich tijden het dichtschuiven aan bij de stroomlijn vorm, doormiddel van twee kleine magneten en twee dunne metalen strippen die op de stroomlijn zijn gelijmd. Om het goed glijden van de metalen onderling te waarborgen heeft Harald teflon tape op het metaal geplakt en dat werkt perfect.

Van bovenaf is te zien dat Harald zijn voorwiel aangedreven tweewieler schakelt door  het pion te verschuiven over de as met splines. Bij dit systeem is de kettingloop altijd recht en dat heb je nodig als je met een korte ketting en veel versnellingen wilt werken.

Miles Kingsbury is ook aan het ontwikkelen met een schuif pion voor zijn voorwiel aangedreven Quarttro.


Het schuif pion is ooit al eens gepatenteerd door een hoogleraar van de universiteit uit Keulen (Duitsland).
Dit patent is inmiddels al lang verlopen.

No comments:

Post a Comment