Sunday, May 27, 2012

Rondje Flevoland

Kunstwerk bij Almerehaven
Gisteren zijn Hendrika en ik om 9.00 uur vertrokken om een rondje te fietsen rondom Flevoland (160 km).
Een ronde die ik iedereen kan aanraden, in mijn beleving bijna allemaal snelfietspaden. Ongestoord kunnen fietsen en rondkijken. Flevoland is veel mooier dan veel mensen weten. Wat een heerlijk weer en wat zijn we veel groepen op race fietsen tegengekomen en natuurlijk veel oudere echtparen met elektrisch ondersteunde fietsen.

Vlak voor Zeewolde kwam ons de eerste ligfiets van die dag tegemoet. Een echtpaar waarvan de man op een rode GreenMachine reed.
Aan het eind van onze fietstocht op het fietspad dat langs het IJsselmeer loopt, tussen de elektriciteit centrale en de eerste jachthaven van Lelystad kwam ons een gele Quest tegemoet.

Twee ligfietsen tegenkomen op een tocht van 160 km is wel wel erg weinig, zeker gezien het schitterende weer.


Gerrit Hoff, testrijder van een GreenMachine stuurde mij een tijd geleden de volgende mail:

Hallo Johan,

Ik keek gisteren op je blog. …En het eerste wat ik zag was een foto van me zelf en mijn ingezonden stukje. Leuk natuurlijk!
Wat ik me echter wel weer realiseer, en dit houdt me al langer bezig, is dat het wel een beetje triest is dat ik zo’n ingezonden stukje moet schrijven. Op de één of andere manier worden we als ligfietser altijd weer in de verdediging gedrongen. Waar kan dit toch aan liggen?
Ik heb steeds meer de indruk dat het aan ons zelf ligt, we zijn , al of niet gewild, wel een erg gesloten groepje. Op de ligfietsdag was dit ook weer het geval: erg gezellig en leuk, maar wel weer de zelfde gezichten als altijd en ik ben bang dat dit op andere plaatsen in het land hetzelfde is.
We zijn het onderling altijd erg eens over de waarde van de ligfiets en de velomobiel als volwaardig vervoermiddel en klagen over de boze buitenwereld die dit niet begrijpt.
Moeten we zelf niet meer naar buiten treden? Bijv. met een groep ligfietsers meedoen aan een sponsortocht, die veel publiciteit krijgt. Als we maar eens op één of andere manier kunnen laten zien dat een ligfiets geen raar apparaat is, waar je snel af valt en waar eigenlijk een vlaggetje op moet staan omdat je ze anders niet ziet.
Ja, zichtbaar moeten we wel worden, maar liefst zonder vlaggetje… En op een positieve manier.
Misschien een onderwerp voor een volgend stamtafeltreffen, dat inderdaad steeds leuker en interessanter wordt.
Het geeft overigens te denken dat de grammaticacontrole de woorden ligfiets en velomobiel niet eens kent…

Vriendelijke groet, Gerrit.

Op woensdag 6 juni is er weer een Ligfiets Stamtafel Treffen bij Flevobike in Dronten. De deur is vanaf 19.00 uur geopend. Iedereen is van harte welkom om het onderwerp van Gerrit onder de loep te nemen.

4 comments:

  1. Een heel goede gedachte . Hier in Noord Holland heb ik al een aantal keer meegedaan aan tochten voor rechtop fietsers zoals de Ronde van N-H en de lokale fiets vierdaagsen .
    Vaak ben ik de enige maar de laatste Ronde van NH was er nog een ligfietser.
    Krijg meestal wel leuke reakties en veel vragen.

    ReplyDelete
  2. Dit zijn twee zaken die mij ook bezig houden.
    De ronde door Flevoland hebben we toevallig vorige week en gisteren (Pinksteren) ook gemaakt.
    Wij zijn Veluwse zandhazen, maar de wijdheid van de polder zoeken we soms bewust op. Ik ben daar al jaren fan van. Zeker met een velomobiel de place to be.
    Het valt mij inmiddels ook op hoeveel kunstwerken je overal tegenkomt. Soms zomaar in het 'niets'. Misschien juist omdat dit landschap zich daarvoor leent en laat uitdagen.

    De overwegingen, ergernis en frustratie van Gerrit is van alle tijd en kan ik mij goed voorstellen.
    Mensen zijn huiverig en angstig voor nieuwe dingen die hun zekere veilige bestaan (kunnen) aantasten. Maar alle nieuwe dingen worden uiteindelijk een keer geaccepteerd blijkt in de praktijk.
    Mijn oudste broer(70) verafschuwt moderniteiten, maar roept toch, Ik hou het bij mijn simpel mobieltje die alleen kan bellen en 'gewoon' E-mailen. Stiekem sluipt de verandering er toch in dus. Maar hij is geen koploper.
    Gewoon volhouden en overtuigd zijn van de kwaliteit en voordelen van een ligfiets.
    Misschien omdat ze wel radicaal anders lijken als 'normale' fietsen.
    De Batavus Relax was een tussenvorm die mensen redelijk makkelijk op stapten. Alleen het concept deugde niet. Het zag er uit als een ligfiets, maar bezat niet de voordelen ervan.

    Daarom zie ik veel voordeel in een 4-wielig velomobiel. Die komt qua gebruik en uiterlijk dicht bij de heilige koe. Met de allom geaccepteerde elektrische ondersteuning maakt hij kans denk ik. Ook als tandem of quadro uitvoering. Met de huidige toepassing van materialen en construktiemogelijkheden moet daar toch een sexy ding van te maken zijn zonder dat deze te veel associatie oproept met een grijze wollen sokken fiets zoals een ligfiets vaak is in de ogen van een buitenstaander?

    Ligfietsers vermengen met regulieren evenementen heeft tot nu toe te veel de voordelen van de ligfiets ten nadelen van de gewone fiets benadrukt.
    Juist dan zijn er vaak negatieve klanken te horen. Zeker met een extreme vorm van ligfietsen: de velomobiel. Die worden als paria's en zelfs als concurrent gezien in racefietsgroepen. Te veel onbegrip. Met vaak uitsluiting van ligfietsen tot gevolg van zo'n evenement. Voorbeelden te over. Ook als je de voordelen uitlegt. Men blijft liever onwetend en hangt aan vertrouwde vooroordelen. Dat is makkelijker dan open geest en zelf proberen. Geen beschuldiging, maar menselijke eigenschap.

    Een positieve uitzondering zijn toch wel de opstapdagen in diverse locaties in den landen. Incl.Cyclevision.
    De opkomst van potentiële ligfietsers en gewoon belangstellende en nieuwsgierigen is daar steeds opvallend groot.

    Ik ben overtuigd dat er een keer een dag komt dat ligfietsen een keer geaccepteerd worden. Of ze de meerderheid gaan innemen geloof ik weer niet zo. Als de aversie en agressiviteit tegen ligfietsers maar niet groeit zoals als nu het geval lijkt te zijn. Waar zou dat vandaan komen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Afgelopen weekeind heeft de 100e Elfstedentocht plaatsgevonden.
      Een sportief toerevenement voor fietsers.
      Ik zeg dat laatste even voor de duidelijkheid en voor daar aan toe dat het geen wedstrijd is.
      Net als een tocht zoals Parijs-Brest-Parijs houden notabelen zich daar bezig met het binnen halen van de eerste deelnemer. Ondanks dat het pretendeert geen wedstrijd element te hebben. Ook worden er ranglijsten op volgorde van binnenkomst bijgehouden en gepubliceerd.

      Hier een verslag hoe het er tijdens de Elfstedentocht aan toegaat.
      http://pdrond.blogspot.com/2012/05/100ste-fiets-elfstedentocht.html
      Lees en huiver.

      Delete
  3. Wat kan fietsen bij mooi weer heerlijk zijn als je er geen wedstrijd van maakt. Hendrika en ik zijn drie dagen met onze Orca's aan het toeren geweest door Nederland.

    Wist je dat de Relaxx van Batavus en de Basic van Flevobike bijna dezelfde fietsen waren?
    Ymte is in het jaar dat deze fietsen op de markt gekomen zijn Nederlands kampioen geworden op de Basic met een simpele stroomlijn.

    vr gr,
    Johan

    ReplyDelete