Wednesday, May 9, 2012

Historische kans of Polderkolder?

" Historische kans of Polderkolder?" Hiermee eindigt het artikel van Polderkolder in Ligfiets & van 2012  No. 2.

In het artikel wordt de stichting Urgenda aangehaald die als missie heeft; ... "Samen Sneller Duurzaam"
Polderkolder geeft een voorbeeld van een geslaagde actie van Urgenda, "Wij willen zon", waarbij de praktische aanpak van Urgenda er voor gezorgd heeft dat de aanschaf van zonnepanelen nu rendabel is. 


Naar aanleiding van dit voorbeeld vraagt Polderkolder zich af, of de tijd rijp is voor de volgende actie,   "Wij willen licht, efficient, duurzaam en gezond transport", in de vorm van een plugin electrovelomobiel.

De reden dat ik ingegaan ben op het verzoek van Rasmussen (Leitra) om te proberen het 7e Velomobiel Seminar in de velomobielstad Dronten op poten te zetten, is het geloof dat velomobielen een duurzame bijdrage kunnen leveren aan de transport keten.

De doelstelling van de internationale Seminars is de kennis en de kunde rondom het fenomeen velomobiel met elkaar te delen en werken aan verbeteringen.
Een belangrijk item dat in het artikel van Polderkolder wordt aangehaald is het omlaag krijgen van de hoge aanschafprijs. Dit is volgens velen een van de belangrijkste voorwaarden om de afzet en het gebruik van velomobielen te vergroten. Verder zal gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de gebruikte onderdelen. De betrouwbaarheid van veel van de huidige gebruikte onderdelen is niet goed genoeg voor het zware en langdurige gebruik in velomobielen.


  • Er is een werkgroep bezig met de aansturing van de velomobiel verlichting.
  • Er is een werkgroep die werkt aan het verbeteren van trommelremmen.
  • Er wordt druk getest om tot betere vering/demping te komen.
  • De groep die het thema veiligheid in de gaten houdt is actief. In eerste instantie de technische aspecten hiervan.
  • De werkgroep velomobiel bouwpakket maakt vorderingen, belangrijk hierbij is de zelfredzaamheid van de bouwer. Door het ontbreken van voldoende velomobiel garages, is zelfredzaamheid een belangrijk item.
De resultaten van de bovenstaande werkgroepen zullen tijdens het Seminar gepresenteerd worden. 

Doordat veel van de ontwikkelingen in de zeldzame vrije uurtjes, van meestal druk bezette mensen moet plaats vinden, duurt het allemaal veel langer dan gewenst. 

Het voorstel van Polderkolder om 5000 mensen te bewegen om mee te betalen aan een versnelde ontwikkeling van een goedkopere en betere electrovelomobiel spreekt mij erg aan.
In 1993 hebben wij hetzelfde gedaan bij de opstart van de productie van de Alleweder. Daardoor konden wij toen een vliegende start maken. Wie gaat ervoor?

4 comments:

  1. De velomobiel zal alleen veel goedkoper worden als er veel meer van verkocht worden, denk ik. Dat lijkt een vicieuze cirkel... Zelf ben ik vm-rijder en ik vraag mij af of de vm ooit meer dan een niche produkt kan worden.

    ReplyDelete
  2. ter aanvulling: Crowd funding is tegenwoordig nog veel gebruikelijker dan in 1993, dus dat lijkt me een goed plan.

    ReplyDelete
  3. Toen ik begon met de productie en de verkoop van de Flevobike, Trike en Racer werd ook gezegd dat zoiets niet te verkopen was. In een korte tijd zijn we toen gegroeid naar een bedrijf van ruim 10 mensen. Hetzelfde is gebeurd met het bouwpakket van de Alleweder. Nu zijn er in Europe meer dan 10 velomobiel fabrikanten die bijna allemaal de oorspronkelijke onderdelen van de Alleweder gebruiken. Ga eens vragen aan de fabrikanten van het eerste uur, wat betreft de elektrische fiets.
    Of een velomobiel een massa product gaat worden weet ik ook niet, maar duizendtallen is naar mijn inzien heel realistisch. De productie methodes worden steeds flexibeler en meer geschikt voor kleinere aantallen dan massaproductie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Johan, Dank voor je toelichting. Ben ook heel benieuwd of we in de toekomst meer velomobiel-varianten op de weg en het fietspad gaan zien. Zowiezo natuurlijk een goede ontwikkeling naar (meer) duurzaam vervoer.

      Delete