Afgelopen dinsdagmorgen, samen met Pieter Hollebrandse, in alle vroegte vertrokken naar Harald Meckelenburg in Buchloe (Zuid Duitsland), voor het project hydraulische trommelremmen.
Toen wij om half zeven in de avond aan het kijken waren wat de beste plek was om de auto te parkeren, kwam Harald net aanrijden in zijn Milan SL.
Diverse onderdelen van deze Milan zijn door Harald opnieuw ontworpen en gemaakt (verbeterd). Harald heeft het geluk dat hij gebruik mag maken van alle moderne faciliteiten die aanwezig zijn in het bedrijf waar hij werkt.
Ik kan wel zeggen dat Harald een perfectionist is met diepgaande kennis van zaken. Alle onderdelen die door hem gemaakt zijn, zijn technische hoogstandjes.
Het lage gewicht en de werking van deze onderdelen grenzen aan het mogelijke. Na ruim 40.000 km in het dagelijkse gebruik, door weer en winter functioneert alles nog zonder problemen. Dankzij deze lichtgewicht onderdelen is dit de lichtste Milan die op de weg is.
Hiernaast op de foto het lichtgewicht asymmetrisch stuur met de hydraulische remhandel met twee afzonderlijk instelbare cilindertjes, die elk voor zich de twee hydraulische trommelremmen bedienen. Harald stuurt met de linkerhand en schakelt met de rechterhand. De schakelhandel is bovenop de rechter wielkast gemonteerd. Op deze manier heeft het sturen en schakelen geen invloed op elkaar. Door de directe besturing van velomobielen en de hoge snelheden die bereikt worden bij afdalingen, kan de mogelijke invloed van een draaischakelaar gevaarlijk zijn. De oplossing van Harald is een veilige oplossing.
De favoriete banden van Harald in de winter zijn de Perfect Moiree van Vredestein. Het profiel en de hardheid van het rubber geven ongeveer hetzelfde effect als winterbanden op een auto.
Er valt echt nog meer te vertellen over alle technische hoogstandjes, zoals bijvoorbeeld het geleiding systeem en de vering van de Mac-Pherson poten, maar dat laat ik aan Harald zelf over als het hem lukt om naar Cycle Vision te komen.
Bij de werkgroep hydraulische trommelremmen heeft zich inmiddels een vijfde persoon gemeld. Wytze van Mansum. Wytze is een fietsfanaat en heeft naast zijn studie IO aan de TU Delft in zijn vrije tijd gewerkt als rijwielhersteller. Hij is inmiddels als zelfstandig ondernemer bij meerdere fiets projecten betrokken.
De fiets die Wytze gemaakt heeft als eind werkstuk voor zijn studie kent iedere innovatieve persoon uit de fietsindustrie.
De werkgroep is er van overtuigd dat hydraulische trommelremmen niet alleen het meest geschikt zijn voor velomobielen maar ook het beste uit de bus komen voor alle fietsen die dagelijks gebruikt worden onder allerlei omstandigheden.
Er zijn mensen die beweren dat deze VM ongeschikt zou zijn voor ww-verkeer in Nederland. Na ruim 40000km heeft Harald dus wel bewezen dat deze VM in Duitsland blijkbaar wel geschikt is voor dagelijks gebruik.
ReplyDeleteIs de Nederlandse situatie dan zo anders of weten deze mensen gewoon niet precies waar ze het over hebben?
@Wim.
ReplyDeleteDe circa 10cm bodemvrijdheid van mijn Evo K is net genoeg. De SL heeft bij de voetbulten 4cm en over de gehele lengte in ieder geval duidelijk minder dan de K. In Duitsland heb ik in doorgaande wegen vrijwel geen drempel gezien.
De draaicirkel van de SL is met 28mm banden al gauw 13-14 meter. Weer iets dat in de ruimere infrastructuur van onze oosterburen aanvaardbaar is.
1 woord: Drempels!
ReplyDeleteDe milan is lager dan een quest of mango en als ik zo naar de schaafplekken op de onderkant van mijn mango kijk dan wil ik mijn woon-werk route niet afleggen in een nóg lagere velomobiel.
Verder is de milan wel een erg mooie velomobiel vind ik.
Harald heeft op zijn dagelijkse route 2x 40km en een hoogte verschil van bijna 200M geen problemen met de bodemvrijheid. Bij andere ritten in zijn omgeving komt hij geen drempels tegen die problemen geven. Ik heb de bodem gezien en moet zeggen dat deze weinig schaafplekken heeft.
ReplyDeleteHarald heeft een Quest gehad, hij kent dus van beide de eigenschappen. Opvallende opmerking van hem, "de Milan is duidelijk minder gevoelig voor harde windstoten van opzij dan de Quest".
'Opvallende opmerking van hem, "de Milan is duidelijk minder gevoelig voor harde windstoten van opzij dan de Quest".'
DeleteZou dat komen door de 'kijkgoot', die een spoiler (hier: verpester) is voor de (zij-)wind? (Werkt op dezelfde manier als de stormstrip...)
In mijn Sunrider had ik, ondanks die kijkgoot, wel last van de zijwind. Maar ja, de Sunrider is dan ook behoorlijk wat hoger.
Kan wel kloppen want hij is er op getest: "Wir haben Untersuchungen nicht nur zum Luftwiderstand, sondern auch über die Seitenwindempfindlichkeit, den Auftrieb bei extrem hohen Geschwindigkeiten sowie den Segeleffekt durchgeführt. "
ReplyDeletehttp://www.milan-velomobil.de/news.htm
Groeten,
Ful
Kzag van de week een docu over de doorontwikkelde TGV, de AGV. Zn dak is extra rond gemaakt omdat dat minder zijwind gevoeligheid zou geven en de neus, met zn gedeeltelijk negatieve/holle ronding naar de wielen,was meer aero dan die van de de TGV.
ReplyDeleteAardig om te zien is dat de TGV neus op die van de Milan lijkt.
http://www.flickr.com/photos/michele80/6083486977/in/photostream/
Groeten,
Ful