Thursday, February 16, 2012

Eerst resultaten boeken!



Nu de site www.velomobileseminar.com in de lucht is en er steeds meer informatie op deze site komt te staan, is het mijn bedoeling om op mijn blog alleen nog artikelen te plaatsen als er daadwerkelijk vooruitgang geboekt wordt en resultaten te melden zijn.

Mijn rechterhand, Thibaut Salloignon is vorige week weer teruggegaan naar Frankrijk om in de werkplaats van zijn vader (meubelmaker) verder te werken aan de ontwikkeling van een houten bouwpakket voor o.a de rug aan rug velomobiel. Hij gaat in eerste instantie oefenen met het maken van verschillende houten schaalmodellen van velomobiel carrosserieën.

Met de resultaten hiervan gaan we naar Simon Davids van  http://macboat.nl/  en Nico van Baar van http://www.van-baar.nl/ voor overleg en om uit te zoeken wat de realiteitszin en haalbaarheid van een houten bouwpakket voor een velomobiel is.

De boot van hiernaast is gebouwd met de houten strip methode. Momenteel de meest gebruikte en meest succesvolle methode voor de zelfbouwers van kano's en kajaks, met prachtige resultaten.
Simon Davids geeft tijdens het velomobiel Seminar een bouwdemonstratie.

Voor degene die de ontwikkeling van de Ouarttro van Miles Kingsbury wil volgen kan terecht op zijn nieuwe site http://www.kingcycle.co.uk  De site is nog niet volledig gevuld, maar op de onderwerpen ...history....bike projects.....my blog.... staan interessante zaken. Miles geeft op het seminar een lezing en brengt enkele producten van zijn hand mee.


Een belangrijk onderwerp als vering/demping bij de wielophanging, voor een veiliger weggedrag van de velomobiel, is in goede handen bij Wim Schermer.

Wim is ook weer in onderhandeling met Schwalbe in Duitsland om te komen tot een goede 20 inch radiale velomobielband. De band die vorig jaar door  Schwalbe hiervoor is ontwikkeld, voldeed niet aan de gestelde eisen.
Tot nu toe heb ik nog geen betere band op mijn GreenMachine gehad dan De F-Lite van Vredestein. Het zou goed zijn voor de velomobiel in het algemeen als Schwalbe de F-Lite weet te verslaan in kwaliteit.
Als er ook nog eens een oplossing gevonden kan worden om een tubeless fietsband snel te kunnen repareren bij lek rijden, zonder dat de band van het wiel afgenomen hoeft te worden, zou een van de vervelendste zaken bij fietsen opgelost zijn, maar dat zal voorlopig wel een droom blijven.


De werkgroep velomobiel verlichting onder leiding van Gert Beumer, Henk de Leeuw en Velomobiel.nl maakt vorderingen en hoopt op het seminar een universeel en goed werkend verlichting systeem te kunnen demonstreren en in productie te hebben.



Voor de ontwikkeling van een hydraulisch bediende trommelrem met een diameter van 90 mm zijn contacten met Harald Meckelburg uit Duitsland, David Wrath-Sharman uit Engeland, Flevobike en Pieter Hollebrandse.

Enkele van deze 90 mm aluminium trommels, met een Keronite slijtlaag aan de binnenkant, zijn gemonteerd op GreenMachines om praktijkervaring op te doen.

Zodra er vorderingen zijn zal ik deze op dit blog vermelden.

De komende 14 dagen zullen er echter geen nieuwe artikelen op mijn blog komen. Ik ga kijken op Curaçao wat daar de laatste 40 jaar verandert is. Wij hebben 3 jaar met het hele gezin op Curaçao gewoond. Onze jongste twee kinderen André en Janette zijn daar zelfs geboren. Toen ik in 1971 geslaagd was voor leraar was er in Nederland een overschot aan leraren en op de Antillen een gebrek aan leraren. Een mooie kans om eens buiten Nederland te kijken. Ik hoop dat ik nu net zo kan genieten van de tropen als toen.

5 comments:

  1. In de eerste plaats natuurlijk een prettige trip gewenst Johan. Gezien bovenstaande ben je met nogal wat bezig. Even over F-Lite en radiaal. Spannend wat Kees Bakker allemaal gaat constateren in dit voorjaar/TU. Opmerkelijk genoeg kwam hij reeds tot 1 conclusie omtrent racebanden (UCI/28mm), goed idee hoewel ik nog nooit ergens meetwaarden/vergelijk met 30/32 mm tegen gekomen ben.

    http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/banden/nut-van-brede-banden

    Radiaal-fietsband heeft ook een nadeel. Smolik (1 van de allerbeste fiets-(basis)techniek sites) zegt erover " Für Autos bereits Standard geworden, hapert bei den Radialreifen für Fahrräder aber deutlich am gewohnten Kurvenverhalten." vandaar dat bij introductie van auto-radiaalbanden, lang geleden, tevens de autovelgen wat breder werden, zie onder 'Der Reifenleichtlauf' in:

    http://www.smolik-velotech.de/laufrad/07reifen.htm#Reifenaufbau und Herstellung

    Overigens beschrijft Smolik in dat stukje zeldzaam helder en simpel het fenomeen rolweerstand.Verder legt Smolik uit waarom, speciaal bij MTB, ondanks brede banden, smalle velgen gebruikt worden. Zelf denk echter dat de belangrijkste reden hiervoor is het voordeel van de fietsfabrikant: alle banden, smal en breed, op 1 standaard velgafmeting/breedte. Maargoed, verder niet van belang want de toekomst is duidelijk; brede velg want geeft een fractie minder rolweerstand en betere wegligging en daarnaast is een bredere velg lateraal stijver. Zie iets onder 'Tabel Felgen Maulweite und Reifenbreiten' in:

    http://www.smolik-velotech.de/laufrad/04felge.htm#Drahtreifen-Felgen

    Groeten,
    Ful

    ReplyDelete
  2. Ik vind het nogal vreemd die hang om per se zelf een 'betere' trommelrem te ontwikkelen. Die bestaat al en is best goedkoop en doorsnee verkrijgbaar: de Shimano IM-80. Recent zag ik nog een poging van Batavus om iets gelijkaardigs als het hierboven beschreven model te ontwikkelen. Op hun vroegere e-bikes gebruikten ze een zelf-gefreesde trommel mét koelvinnen die paste op de naafmoter van een achterwiel. Het binnenwerk was niets anders dan een 90 mm Sturmey Archer rem. Ze zijn er al lang weer van afgestapt. Wellicht werkte het veel minder goed dan de SA remmen in hun geheel en gaf het klachten en garantieproblemen. Die IM-80 kwam er niet voor niets. Ze werd met oog op de toenemende populariteit van bakfietsen en electrofietsen ontwikkeld. Net zoals de 11-speed Alfine een antwoord was op de Rohloff en de betere Shimano naafdynamo's op de Son. Al die onderdelen zijn dan wel zogezegd net niet je dat voor de 'ware fietsliefhebber', maar ze werken wel. En daarnaast zijn ze én een factor 5 tot 10 goedkoper dan de concurrentie en overal verkrijgbaar. Nog een argument? De doorsnee fietsenmaker in pakweg west-europa kan ermee overweg. Wat niet van de concurrentie kan worden gezegd. En zeg nu zelf: fietsonderdelen die beweren nooit stuk te gaan, zijn een grove leugen. Ik had zelf ooit een Rohloff en dat gaf niets dan problemen: lekages, falende schakelbox, enz. Idem voor de zogenaamde bulletproof MAgura knijpertjes. Die lekten als een zeef. En waarom je verhalen over falende dure spullen zo zelden op fora aantreft op het www? Eenvoudigweg: men zwijgt doorgaans liever omdat men er zo veel geld aan kwijt was. Schaamte. Men durft moeilijk toegeven dat men zich vergiste. Zo raken we dus niet vooruit. Waarom gaat men net zoals met de banden indertijd niet gewoon samenzitten met de grote jongens van de industrie? Als er echt een markt voor is pikken die het idee best wel snel op hoor naar mijn gevoel. Maar de discussie moet wel eerlijke en open worden gevoerd.

    ReplyDelete
  3. De werking van van een IM-80 Shimano is in principe gelijk aan de werking van een terugtraprem, die bij veel stadsfietsen wordt toegepast. De remwerking berust op wrijving tussen metalen delen. Deze metalen delen moeten gesmeerd worden om vreten, van de metalen die over elkaar heen glijden, te voorkomen.
    Bij een lange afdaling met een vol bepakte velomobiel worden de remmen zo heet dat het vet te dun wordt en uit de rem verdwijnt en de wrijving tussen de metalen zo snel toeneemt dat deze delen aan elkaar kunnen wellen en de rem vast slaat.
    Schijfremmen hebben dat probleem niet, maar het vervelende bij de fietsschijfremmen zijn de kleine remblokjes die snel slijten, zeker bij minder goede weersomstandigheden. Velomobiel rijders zijn veel rijders en daar past het regelmatig vervangen van remblokjes niet bij.
    De kabelbediening bij fietstrommelremmen is momenteel de zwakste schakel, vandaar dat we werken aan hydraulische bediening.
    Ik ben het met je eens, als er goed werkende fietsonderdelen te koop zijn die ook voldoen bij toepassing op velomobielen, moet je daarnaast niet iets gaan ontwikkelen.

    Heb jij nog wensen om jouw velomobiel te verbeteren, of is alles wat jij zou willen verbeteren gewoon te koop?

    ReplyDelete
  4. Bedankt voor het snelle antwoord. Vrij interessant wat je zegt, maar niet helemaal mijn punt. Het is nl. precies zoals ik dacht: het gaat om een probleem dat men denkt te moeten oplossen, maar dat in feite alleen bestaat voor een zeer kleine groep van gebruikers. Nl. zij die met volle bepakking een lange afdaling willen maken.

    De vraag die je je daarbij altijd moet stellen, voor je tijd steekt in ontwerp is: voor welk soort toepassing wil ik mijn oplossing uitwerken? Concreter gaat het dus om het volgende: vanaf hoe zware bepakking en hoe lange afdaling stelt zich dit probleem?

    Spreken we hier over de doorsnee fieters of velomobielgebruiker (ik heb zelf geen velomobiel, maar reis wel regelmatig met een bepakte fiets) of voor uitzonderlijk gebruik? Stelt het probleem zich in pakweg al in de Belgische Ardennen of enkel in de Alpen waar je bvb 10 km lang moet dalen en dan tegen 70 toch nog veilig beneden wil geraken? In het eerste geval denk ik: doen die nieuwe trommelrem.

    Als het enkel om de laatste groep gebruikers zou gaan, volstaat m.i. een eenvoudige remparachute. En voor zij die echt willen: schijfremmen. Dat die blokjes zullen slijten? Dat zal natuurlijk zo zijn, alleen blijf ik bij mijn punt: voor wie is de oplossing bedoeld? En aansluitend: hoeveel gaat dat dan kosten? Overigens ben ik net een fan van kabels. Hydraulisch is mooi in theorie, maar lek als een zeef in de praktijk. Iedere trekker kan een kabeltje vervangen. Niet iedere trekker stelt zijn eigen hydraulische remmen bij. Dat iets op termijn stuk gaat is niet zo'n probleem. Het wordt pas een probleem als het niet meer te herstellen valt en liefst met zo weinig mogelijk kosten/werk. Daarmee is fietstechnologie groot geworden en dat zal nog een tijdje zo blijven, lijkt me.

    Daarom lijkt me realistischer om eerst eens grondig uit te zoeken welke compatibiliteitsproblemen er mogelijks tussen verschillende remtypes en de huidige velomobiel-producten zou kunnen bestaan. Kun je bvb zo'n IM-80 ook niet monteren op een bestaande en relatief goedkoop te verkrijgen, eenzijdig - opgehangen naaf bedoeld voor rolstoel - gebruik? Dan heb je potentieel én een goede/goedkope trommel rem + een relatief goedkope naaf. Als ik me niet vergis wordt de IM-80 niet belast bij montage in een gewoon wiel. Handiger en mechanisch slimmer dan de Sturmey Archer oplossing lijkt me dat. Rem stuk? Rem vervangen. Naaf stuk? Naaf vervangen. enz.

    ReplyDelete
  5. De ervaring van de velomobiel fabrikanten is dat velomobiel rijders hun grenzen gaan verleggen en na verloop van tijd hogere eisen gaan stellen. Zeer veel velomobiel rijders klagen over de remmen.
    Een velomobiel is een nieuw voertuig waarop helaas niet alle standaard onderdelen, die op de markt te koop zijn, voldoen.

    Zodra jij een volomobiel gaat rijden hoor ik graag wat jou ervaring is.

    ReplyDelete