Zo'n 18 jaar terug heb ik voor het eerst kennis gemaakt met rapid-prototyping bij TNO in Apeldoorn. Daar waren enkele mensen van Materialise uit Belgiƫ. Materialise is nu wereldwijd een van de belangrijkste spelers op dit gebied.
Naast het snel maken van prototypes in kunststoffen, zijn er tegenwoordig ook machines die op dezelfde manier metalen gereedschappen en metalen onderdelen produceren.
Op de site van de Duitse 3-d printer fabrikant EOS kwam ik het onderstaand vliegtuig tegen en vond op de super interessante site
http://tweakers.net/archieven/ het onderstaande artikel. Dit artikel geeft goed weer wat 3-d printing voor de toekomst gaat betekenen.
Onderzoekers aan de universiteit van Southhampton hebben een 3d-printer ingezet om een vliegtuig te produceren. Alle structurele onderdelen, zoals vleugels, romp en stuurelementen, werden met de printer geproduceerd.
Het kleine onbemande
vliegtuig of uav heeft een spanwijdte van twee meter en werd zonder schroeven of andere bevestigingsmaterialen in elkaar gezet. Een 3d-printer, afkomstig van de Duitse fabrikant EOS, werd gebruikt om de vleugels, de romp en stuurvlakken te fabriceren. De uav, of unmanned aerial vehicle, heeft een spanwijdte van twee meter en een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De kosten van de productie van uav's kan met de techniek drastisch verlaagd worden ten opzichte van traditionele fabricagetechnieken en ook de ontwerpen kunnen complexer zijn zonder invloed op de productie te hebben.
De onderzoekers van de Britse universiteit staan onder leiding van Andy Keane en Jim Scanlan, verbonden aan de Computational Engineering and Design Research-faculteit van Southhampton. Zij gebruikten een Eosint
P730 printer die 3d-objecten uit polymeren kan maken met behulp van lasers. De lasers verhitten polymeer-poeder, waardoor dit smelt: zo wordt laagje voor laagje een driedimensionaal object gevormd. Deze vorm van rapid prototyping moet zeer robuuste resultaten leveren.
Het Southampton University Laser Sintered Aircraft- of Sulsa-project, maakt onderdeel uit van een onderzoeksprogramma naar de productie van uav's. In september start aan de universiteit een lesprogramma waarin studenten onbemande voertuigen leren te ontwerpen, te produceren en te besturen. Daarbij zullen de studenten aan zowel robotbestuurde vliegtuigen als land- en watervoertuigen werken.
Om een beeld te krijgen hoe rapid-tool production in metaal in zijn werk gaat zie de video ........
http://www.eos.info/fileadmin/user_upload/videos/film.php?movie=tooling_en
Het heeft hier wijnig mee te maken maar het kan desalnietemin interresant zijn (als je het zelf nog niet gevonden had) : http://www.mohsen-saleh.com/2010/09/inflatable-fairing.html
ReplyDeleteSus,
ReplyDeleteOok deze vorm van omhulling is interessant. Opvouwbaar en stil. Als jij je er in verdiept heb is het wil je dat misschien wel delen met anderen. Heb je er ook ervaring mee?
Vr gr,
Johan