Friday, February 3, 2012

Hoeveel risico neem je als velomobiel rijder/rijdster?

Vanmorgen zijn Hendrika en Thibaut vanuit Lelystad, met hun GreenMachines naar Flevobike in Dronten gereden. Halverwege hun rit was het licht gaan sneeuwen, maar ze zijn zonder problemen in Dronten aangekomen.
Gezien de hoeveelheid sneeuw die daarna gevallen is heb ik besloten om hen beide op te halen met de auto.
Toen ik met de auto uit de parkeerkelder reed zag ik pas hoe veel sneeuw er gevallen was. Op verschillende punten in Lelystad was er zelfs slecht door te komen. Gelukkig reed iedereen voorzichtig en hield goed afstand.
Op de grote weg naar Dronten werd niet harder gereden dan vijftig. Op sommige plekken was de sneeuw vast gereden en op sommige plekken was de sneeuw erg rul, best opletten dus.

Om ongeveer kwart over vijf reden we halverwege richting Lelystad en wat komt ons tot mijn stomme verbazing tegemoet, tussen de file auto's, een Quest. De eerste gedachte die bij mij opkwam, wie doet dat nu, wie neemt er zo veel risico? Ik zou het niet in mijn hoofd gehaald hebben, ondanks dat het is toegestaan, dan maar niet 365 dagen met de velomobiel.
Op het fietspad was al wel een sneeuwschuiver geweest, maar ik weet niet hoeveel sneeuw daar nog lag.

Morgenvroeg is er een Stamtafel Treffen bij Flevobike en het toeval wil dat het over veiligheid en impact bij velomobielen gaat. Net zo belangrijk, ..........hoe veilig voelt een velomobiel rijder/rijdster zich in zijn/haar velomobiel en hoeveel risico's neem je als velomobiel rijder/rijdster?

11 comments:

  1. Ik heb soms ook de indruk dat sommige VM-rijders vinden dat als het mag dat het dan ook moet.

    Of er de laatste tijd meer over wordt geschreven of dat ik er meer over lees weet ik eigenlijk niet, maar ik zie ook steeds vaker berichten over ongelukken met VM'S. Ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb.

    ReplyDelete
  2. Snelheid is belangrijk, maar een gezonde hoeveelheid verantwoordelijkheid moet niet vergeten worden. Al voel je jezelf nog zo goed beschermd in een velomobiel, van de auto verlies je het toch als het om impact gaat.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  3. Vanmorgen kon het niet anders: ik moest met de fiets naar de andere kant van de stad. Een afstand van pakweg 10 km. Na zorgvuldig afwegen koos ik toch voor de Alleweder: drie wielen is stabieler dan 2, de binnentemperatuur is toch enkele graden hoger en ik heb kreukelzones voor het geval dat... Snelheid was van ondergeschikt belang, maar comfort en veiligheid spelen wel degelijk een rol. Het is toch zoals met elk voertuig: hou rekening met de omstandigheden en pas je snelheid aan. En als je oordeelt dat het niet veilig is, blijf dan thuis... Het is ook zo dat deze morgen amper verkeer op de weg is: in een rij auto's mee aanschuiven met een moeilijk zichtbaar voertuig (onder de zichtlijn) is niet verstandig.

    ReplyDelete
  4. Lastig onderwerp. Het is vaak subjectief beoordelen.
    De VM-rijder zal zeggen: onzin, kan best. De niet VM rijder of automobilist zegt gevaarlijk, onverantwoord. Niemand heeft gelijk en iedereen heeft een beetje gelijk.
    Ik moet zeggen dat je verbazend lang kan doorfietsen met een VM als je wilt en moet. Is er geen noodzaak dan kies ook al snel voor alternatief vervoer. Maar of dat veiliger is?
    Ik denk dat het meer een keuze van comfort is. Met een VM kan je lang doorfietsen maar op een gegeven moment wordt het oncomfortabel. Voetgaten komt sneeuw binnen, geen grip dus lage snelheid, slecht zicht dus lage snelheid enz. Het is te doen voor de volhouder maar het voordeel van de VM vervalt.
    Of het gevaarlijker is om door te rijden met gladheid, sneeuwval of sterke wind? Er zit altijd een zeker risico in, maar die kan direct gecompenseerd worden door aanpassen van snelheid e.d.
    Wanneer ik het onverantwoord vind om met de VM te gaan verschilt per situatie. Maar om te stellen dat bij verslechterde fietsomstandigheden het onverantwoord is om te gaan VM-en vind ik te sterke stelling name.
    Het is onder die omstandigheden minstens zo risicovol om de weg op te gaan met welk ander voertuig dan ook. Zelfs te voet.
    Eigenlijk vind ik alleen extreem harde wind uitzonderlijk gevaarlijk met een VM.

    ReplyDelete
  5. De reactie van Wim dat er meer ongevallen zijn de laatste tijd is ook lastig.
    Vergeet niet, we zijn een niche markt. Hele kleine aantallen.
    Er gebeuren per dag misschien wel meer ongevallen met auto's en fietsen dan per jaar met een ligfiets.

    Toch verschijnen er steeds meer ligfiets. De Fietsersbond spreekt van 20.000 in Nederland. De afgelegde kilometers per jaar stijgen dan ook mag je verwachten. Dus ook de kans op meer ongelukken. Maar dat hoeft niet te betekenen dat er ook meer ongelukken gebeuren per afgelegde kilometer!

    De ligfietsen en m.n. de VM komen stukje bij beetje meer in de publiciteit. Niet alleen van buitenaf maar ook van binnenuit. We bloggen en twitteren wat af over onze velomobiliteiten(!) Hiermee komen ook kleine en grote ongelukjes naar voren. Dat was voorheen niet zo het geval. Het bleef binnen een kleine kring fanatieke liggers. We zijn ook door de sociale media meer nieuwshongeriger geworden. We zoeken gerichter naar nieuws. Vroeger kwam dat naar je toe. Daarbij was de ligfiets/VM geen koploper in.

    Het scheelt ook of jezelf een ligger bent. Dan pik je sneller nieuws over ligfietsen (dus ook over ongevallen) op dan een niet-ligger. Heb je geen VM of zelfs een aversie tegen een VM dan zal je sneller negatief nieuws hierover oppikken en makkelijker blijft hangen. Je beeld over VM-en is snel vervormd.
    Ik denk dat gedegen onafhankelijk onderzoek cijfers moet opleveren die te interpreteren vallen. Andere 'indrukken' dragen we alleen maar bij aan ongewenste negatieve beeldvorming. Daar is toch niemand mee gebaat?

    ReplyDelete
  6. Het is algemeen bekend dat velomobielrijders geneigd zijn meer risico's te nemen dan op een open fiets. Je voelt je veiliger. Stoppen en dan weer optrekken kost meer energie, men gaat liever nog iets harder, zodat je nog net kunt oversteken voordat het stoplicht op rood springt. Ik denk dat velomobielrijders dit herkennen. De kans dat het wel eens mis gaat neemt daardoor toe.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  7. Ook met de velomobiel rij ik voorzichtig hoor. Ik voel me wel minder kwetsbaar dan op een open ligger. Ik heb mijn velomobiel zo licht mogelijk gemaakt (26kg) en dan is er prima snel mee op te trekken. Ik fiets veel in de stad, dus is dat heel handig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry Harry, ik bedoel niet jou uiteraard. ;-)
      Een oud vrouwtje, eerste eigenares van Opel Kaptein zal ook zeggen dat ze altijd voorzichtig rijdt. Stug met 50 km/uur overal rijden, ook waar harder is toegestaan. Overige weggebruikers nemen grote risico's om haar te ontwijken. Je snapt mijn voorbeeld wel.
      Veilig rijden doen we allemaal, zeggen we zelf. Maar defensief rijden. Is een houding die je moet leren. Je eigen grenzen kennen. De fouten van een ander inschatten en begripvol vergeven. Dat valt niet mee als ik om mij heen kijk. Trouwens daarbij sluit ik mijzelf ook niet uit. Ook ik maak inschattingsfouten en hoop dat anderen die met de mantel der liefde bedekken. Anders wordt deelnemen aan het verkeer meer het betreden van een slagveld waar we uit zijn op elkaars bloed.
      Maakt niet uit met welk vervoermiddel we dit doen.
      De 35 kg Quest is wat mij betreft net zo'n potentieel gevaarlijk als een hypermoderne 50 tons truck en alles wat daar tussen ligt.

      Over kwetsbaar voelen.
      Toen Marloes en ik een proefrit gingen maken op een Greenspeed tandem van Eva, voelde we ons bijzonder kwetsbaar. We zaten op de zelfde hoogte en wijze als in onze Velomobielen, maar ditmaal zonder de 'bescherming' van de stroomlijn om ons heen. We durfde ons nauwelijks op de rijbaan te begeven tussen de auto's. Aparte gewaarwording.

      Delete
  8. Harry,

    Dat is een goed voorbeeld, als iedere velomobielrijder voorzichtig rijdt hoeven we ons nergens zorgen over te maken.
    Heb jij nooit geen spullen bij je? 26 kilogram is best weinig.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  9. Ik rijd met mijn velomobiel (nu een half jaar = 4500 km) wel iets anders dan met mijn open ligger (4 jaar = 18.000 km): Ik rij langer door met de kou (m'n remmen bevriezen niet, dat helpt). Of ik ook meer risico neem, weet ik niet. Niet door mijn weggedrag, maar mogelijk door de hogere snelheden; met fietsers meefietsen in de stad is aardig lastig in een VM, voelt heel raar en onhandig. Maar is wel nodig in Amsterdam Centrum.
    Ik hoop dat ik blijf rijden op een manier die me altijd weer (gezond) thuis laat komen, zodat niet alleen mijn fietsgevoel, maar ook mijn familiegevoel optimaal bevredigd wordt elke dag. De goede route zoeken, helpt ook. Soms rij je liever een paar km om om stoplichten en drukke wegen te vermijden, en daar is iedereens veiligheid bij gebaat.

    ReplyDelete
  10. Als alles gaat zoals het gepland is kunnen mijn vrouw en ik over twee weken onze eigen nieuwe Orca' s bij Flevobike ophalen. Dit zijn de eerste twee Orca ' s met elektrische ondersteuning. Wij zijn dan de eerste testrijders met dit systeem. Het is de bedoeling dat we nog meer en over langere afstanden gaan fietsen dan dat we nu doen met onze Greenmachines. Minder goed weer hoeft ons dan niet tegen te houden om te gaan fietsen. Wij gebruiken de ligfiets en de velomobiel omdat we het comfort beter vinden. Hogere snelheden is niet onze eerste drijfveer en daarom zullen we minder geneigd zijn om risico' te nemen om net iets eerder op de bestemming aan te komen. De elektrische ondersteuning zal het net iets makkelijker maken om in de stad met de standaard fietsen in de stroom mee te kunnen fietsen verwacht ik.

    ReplyDelete