Foto Ton ten Brinke |
Het prototype van de stuD-Drive op de Baron van Bowier |
Het nieuwe wapen in de jacht naar de Wereldrecords is de stuD-Drive, een afgeleide van de K-Drive van John en Miles Kingsbury.
Met deze elliptische aandrijving kan de neus van de stroomlijn lager worden waardoor de lucht die langs de stroomlijn stroomt langer laminair blijft.
Als de record poging lukt kon dit wel eens een hernieuwde ontdekking van de K-Drive worden. Momenteel rijd Theo van de Andel met een geleende K-Drive van Sasia Knoop in zijn Quest met dichte voetgaten. Theo is van plan om hier ook wedstrijden mee te gaan rijden.
Foto Ton ten Brinke,... discussie, nog voor de presentatie |
Titus had Miles een mailtje gestuurd om hem te laten weten dat donderdag 8 maart de eerste presentatie van de nieuwe vorm van de Velox met de stuD-Drive plaats zou vinden. Reden genoeg voor Miles om donderdagochtend om vijf uur op het vliegtuig te stappen om aanwezig te kunnen zijn bij de presentatie.
Miles verwacht dat de experimenten, die het Velox team heeft aangekondigd, met een speciaal gevormd kettingblad, de efficiëntie van de elliptische aandrijving kunnen verhogen. Zeker na een langere gewenning van de rijders met dit systeem. De Quarttro van Miles zou met een K-Drive ook een lagere neus kunnen krijgen. Een lagere neus bij een praktische velomobiel betekend tevens een beter zicht op de weg voor je.
Ik heb erg genoten van het verhaal van Jan Bos, een open en eerlijk verhaal vanuit het hart.
Wat mij het meest tot de verbeelding sprak was de eerste kennismaking van Jan met het fenomeen ligfiets. Dat was een plaatje van de gestroomlijnde Vector uit Amerika in het blad Fiets. Hetzelfde plaatje uit Fiets heeft mij in 1983 tot de ligfiets gebracht. Hoe belangrijk kan een goede tekening of foto zijn voor de promotie van een product???
In een verloren hoekje boven op een kast, van een van de werkruimtes, zag ik het schaalmodel van de nieuwe Velox staan.
Ik weet niet wie op de TU Delft bedacht heeft om alle teams, die werken aan dit soort unieke projecten bij elkaar te brengen in één gebouw, maar dat is een belangrijke zet van de TU Delft om tot hoge prestaties te komen. Denk hierbij aan de Nuna, de Zonneboot, de Formule Zero, de Formule Student etc.
Hiernaast een klein stukje van de werkplaats met de nodige machines, die onder goede begeleiding, door alle teams gebruikt kunnen worden.
Titus van den Brink had in zijn studenten tijd graag deze mogelijkheden tot zijn beschikking gehad.
Hij vroeg zich in alle ernst af hoever hij dan nu geweest zou zijn met de ontwikkeling van zijn plywood velomobiel.
Hierboven de Formule Zero op de werkvloer met rechts de rollenbank . |
No comments:
Post a Comment