Friday, February 10, 2012

Hydraulisch bediende trommelremmen.

De fietsindustrie heeft de laatste tien jaar veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de schijfrem. Een nadeel van de huidige schijfremmen voor het gebruik bij velomobielen is de gevoelige afstelling en de snelle slijtage van de remblokjes bij dagelijks gebruik.
Trommelremmen zijn beter geschikt voor het dagelijkse gebruik bij velomobielen. Maar er kan nog veel verbeterd worden aan de trommelrem.

Pieter Hollebrandse heeft Harald Meckelburg en mij enkele mails gestuurd naar aanleiding van het artikel over mogelijke verbeteringen bij trommelremmen. Pieter heeft in het verleden tekeningen gemaakt van een hydraulisch bediende trommelrem met de cilinder binnen in de trommel. Hij zou dit graag gerealiseerd zien bij zijn lage racer met de enkelzijdig voorpoot.
Op 28 januari hebben Pieter en ik elkaar ontmoet en er is afgesproken dat Pieter zich aansluit bij de werkgroep hydraulische bediende trommelremmen. Hij wil zich actief gaan inzetten bij de verbetering hiervan.

De tekening van hiernaast is van de 70 mm hydraulisch bediende rem van Harald, zoals deze momenteel in zijn Milan is ingebouwd. De ankerplaat is uit vol aluminium gefreesd en bevat twee cilinders zodat beide Sturmey Archer remsegmenten oplopend zijn en zichzelf bekrachtigen (let op...de tekening is niet compleet!)
In de nieuwe rem, waar Harald momenteel aan werkt, wordt de ervaring opgedaan met deze rem, verwerkt.

Hydraulische remhandel van Harald Meckelburg
Ondanks de verschillende nadelen van de huidige trommelremmen kiezen de meeste fabrikanten toch voor de trommelrem. De meest gebruikte trommelrem is de mechanisch bediende 70 mm van Sturmey Archer. Voor velomobielen die uitsluitend in het vlakke landschap van Nederland gebruikt worden voldoet deze rem redelijk. Voor gebruik in bergachtige gebieden is het verstandig om een grotere trommel diameter te gebruiken.




3 comments:

  1. Dag Johan,

    De 70 mm uitvoering voor nederlands gebruik is ook voor verbetering vatbaar,
    Ik hebtwwe keer een 70 mm en een keer 90 mm trommel gehad en dat was ook de eerste Vm die goed remt.
    Zelf weeg ik zon 100 kg en 40 Kg fiets en bij snelheden van boven de 50 Km moet er heel wat gebeuren om snel stil te staan.

    Mvg Matthijs

    ReplyDelete
  2. Matthijs,

    De kabelloop (bochten) en de kwaliteit van de kabels hebben veel invloed op het rendement van de remmen. Ook een lichte smering van het scharnierpunt en de remnokken van de remsegmenten hebben veel invloed op de werking. Twee remmen bedienen met 1 handel kost veel kracht.
    Als dezelfde remmen hydraulisch bediend zouden worden, zou het vermogen van de 70 mm meer dan voldoende zijn in een vlak landschap. In de bergen is het verstandig om de wieldoekjes te verwijderen om voldoende koeling te krijgen, dat geldt ook voor de 90 mm trommelremmen in de bergen.

    Vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  3. Hallo Johan,

    is er sinds deze blogpost nog vooruitgang geboekt omtrent de hydraulische trommelremmen?

    ReplyDelete