Wednesday, February 1, 2012

FietsVak 2012.

Afgelopen maandag zijn we met vier man sterk naar de FietsVak in Amsterdam (RAI gebouw) geweest. We hebben de trein genomen. Voor de actieprijs van 7,50 EU voor een retourkaartje van Lelystad naar Amsterdam laten we de fiets staan.

Het belangrijkste van de beurs, voor mij althans, is het gesprek geweest met de commercieel directeur van Gazelle over de Friiik (nieuwe fiets met een gepatenteerd kettingschakel systeem). Ik heb de boodschap aan hem overgebracht dat er uit Duitsland belangstelling is om de Friiik als onderhoudsarme stadsfiets op de markt te brengen.
Verder hebben we van de ontwikkel manager van Gazelle nogmaals de toezegging gekregen dat er één dezer dagen een Friiik bij Flevobike wordt afgeleverd om uitgebreid te testen en binnenstebuiten te keren. Wij willen kijken hoe we het aandrijfsysteem, op termijn, kunnen inpassen in onze nieuwe ontwikkelingen.

Tijdens de rondgang op de beurs kreeg ik op een gegeven moment een vorm van "Frame Blindheid". De Taiwanezen en de Chinezen zijn er maar druk mee om ons in Europa van frames en onderdelen te voorzien. Een ding moet ik toegeven, de Nederlandse Fietsfabrikanten slagen er elk jaar weer in om de mooiste kleuren te bedenken.

Een opengewerkte velomobiel met een mooie striping, op een design standaard en een groot beeldscherm, waar een korte krachtige video de mogelijkheden van velomobielen laat zien, zou voor de FietsVak bezoekers van 2013 een aangename en interessante afwisseling kunnen zijn tussen al die fietsframes. Ik denk er sterk over om daar volgend jaar aanwezig te zijn met een velomobiel.
Foto Jan van Zelderen, Elekrische ondersteunde bakfiets van Urban Arrow


3 comments:

  1. Zondag ben ik geweest.

    Heel veel elektrisch, maar ook mooi toegepast.

    Dit is m'n fotoverslagje:
    https://picasaweb.google.com/110025127417636322212/FietsVak290112?locked=true

    ReplyDelete
  2. Jan,

    Een kleine 60 % van de nieuwe ontwikkelingen is met elektrische ondersteuning. Daar is veel energie en geld ingestoken. Je ziet dat daardoor het niveau van de elektrische uitrustingen met sprongen vooruit gaat.

    Vr gr.
    Johan

    ReplyDelete
  3. Jan,

    Ik heb net naar jouw foto's gekeken en moet toegeven dat er best veel interessante ontwikkelingen tussen de grote hoeveelheid van het zelfde aanwezig was.

    Misschien leuk om te vermelden dat Flevobike de prototypes voor de elektrische ondersteunde bakfietsen van Urban Arrow gemaakt heeft.

    vr gr,
    Johan

    ReplyDelete