Sunday, September 18, 2011

Is het Velomobiel bouwpakket na het seminar ook te koop?


De bovenstaande vraag stelde Ymte gisteren tijdens de vergadering.


Als je ja hebt gezegd om het 7e Velomobiel Seminar te organiseren begint het denkproces over de invulling. Hoeveel dagen, welke exacte datum, welk gebouw, welke thema’s, gaat NVHPV dit initiatief ondersteunen….????…….??????
In het begin lijkt er nog zoveel tijd te zijn dat ik daar nog niet te veel mee bezig ben geweest.  Eerst verhuizen naar Lelystad.

Vlak nadat Hendrika ook 65 werd zijn wij uit het bedrijf Flevobike gestapt en hebben besloten om niet bij het bedrijf te blijven wonen. Ik ken mijzelf voldoende om te weten dat ik het niet kan laten om mij toch te bemoeien met allerlei zaken waar zij (onze drie zonen: Arjan, Erwin en André) verantwoordelijk voor zijn.

In deze flat hebben wij een appartement gehuurd
Begin oktober 2010 zijn we neer gestreken in een appartement vier hoog in het centrum van Lelystad. Gezien onze leeftijd hebben wij bewust gekozen voor het centrum om alle voorzieningen dicht bij de hand te hebben. Wij hebben nu geen tuin, maar op 600 meter van ons vandaan is een mooi park met veel waterpartijen dat door de gemeente perfect onderhouden wordt, daar hebben we dit voorjaar vaak zitten lezen.

De tijd vliegt en september 2012 komt snel dichterbij. Drie maanden terug heb ik de draad van de organisatie weer opgepakt. Ymte gaf aan dat hij het thema Velomobiel Treffen wel voor zijn rekening wilde nemen en ik weet dat het treffen dan in goede handen is.

Nu ik geen dagelijkse verplichten meer heb ben ik veel vaker aan het surfen op het net en kwam op sites voor zelfbouwers van kano’s en kajaks in Amerika. Prachtige houten boten. Een keer per jaar is daar een zeer groot evenement waar honderden zelfbouwers met hun producten elkaar treffen.
Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik bij www.macboat.nl  Simon Davis, de oprichter van Macboat, heeft een jaar lang een cursus houten botenbouw gevolgd in Amerika. Na dat jaar is hij in Medemblik gestart met het bouwen van houten kano’s, kajaks, surfplanken en roeiboten. Hij levert ook bouwpakketten hiervoor. Om de drempel voor zelfbouwers te verlagen geeft Simon praktijkcursussen. Voor meer informatie kijk op zijn site.

Op de site van Macboat onder de kop nieuws zag ik voor de derde keer de houten Quest van Nico van Baar. Nico heeft zich bij Macboat laten voorlichten over het werken met epoxy. Over houtbewerken hoef je Nico niets te leren.
Hendrika en ik zijn een week of tien geleden bij Nico en zijn vrouw op bezoek geweest om te horen hoe de houten Quest bevalt. Het antwoord…. heel goed, als hij een tocht in de Quest maakt zingt hij altijd, dat zegt genoeg.

Na het bezoek aan Nico heb ik al snel daarna een afspraak gemaakt met Simon Davis van Macboat. Simon wil wel bouwpakketten leveren voor Velomobielen en als het nodig is kan hij daar cursussen voor organiseren.

Vanaf die tijd ben ik mij helemaal gaan focussen op het uitwerken van een bouwpakket voor Velomobielen. Ik heb net als in het verleden bij Flevobike series denkschetsen gemaakt en ben daar mee naar Bauke Muntz en Ingrid Heit gegaan om de eerste denkschetsen om te zetten in praatplaatjes.

Naast een houtpakket heb je ook Velomobiel onderdelen nodig, en dan ben je in Dronten aan het goede adres met drie Velomobiel fabrikanten.

Het onderdelen pakket en het houtpakket moet bij elkaar gebracht worden tot een totaal pakket.
Ik heb lang zitten nadenken over de ruimte waar dat kan en wie dat kan doen.Vanochtend in bed kwam het antwoord in mij op.
Om half negen heb ik gebeld met Ton Timmerman in Dronten en iets over negen zat ik achter de koffie bij Ton en Louise. Zij hebben achter hun royale bungalow aan De Morinel een grote hal waar voorheen de uitgever van de Kuifje boeken en bladen zijn opslag had.
Ton en ik zijn overeengekomen dat we in zijn hal kunnen starten als het lukt om tot een goed bouwpakket te komen en er voldoende belangstelling is. Ik heb al meerdere projecten samen met Ton gedaan we weten aardig wat we aan elkaar hebben.

Maar nu eerst maar eens kijken of wij ruim voor het Seminar met de werkgroep de Velomobiel Tandem met het zelfdragende chassis helemaal goed voor elkaar krijgen. Als dat naar tevredenheid lukt, is het nieuwe systeem zo flexibel dat in een korte tijd ook andere modellen gemaakt kunnen worden. 

Een houten kap maken met smalle stroken Red Ceder, die geen dragende functie heeft, lijkt erg veel op een omgekeerde kajak. Daar komt Simon Davis van Macboat wel uit.
Intussen ben ik ook bezig met andere oplossingen voor stroomlijn kappen die lichter zijn, maar nooit zo mooi zullen worden dan een houten stroomlijn.

Ik ga mij inzetten om alles wat nodig is voor een complete Velomobiel in de vorm van een bouwpakket bij elkaar te krijgen en te kunnen leveren. Ik ga er veel tijd in steken en doe dat met plezier. Ik hoop daarmee te bereiken dat de zelfbouwer weer meer van zich laat horen en de nodige aandacht krijgt binnen de NVHPV.
Wat in Amerika kan met kano’s, moet in een fietsland als Nederland toch ook kunnen met Velomobielen.


No comments:

Post a Comment