Sunday, September 25, 2011

De kracht van een goed praatplaatje.

In 1993 kreeg ik een uitnodiging van Chriet Titulear om mee te denken over de Fiets van de Toekomst. De eerste bijeenkomst was in het Kantoor van de Toekomst in Den Bosch.
Chriet Titulear vond dat de Nederlandse Fietsindustrie de handen in elkaar moest slaan om de innovatie binnen de fietsindustrie te stimuleren. Bij de eerste vraag hoe de fiets van de toekomst er uit zou kunnen zien, was ik de enige die mijn ideeën op papier had laten uitwerken. Ik had voor iedere aanwezige een A4 kopie van het plaatje dat hier staat afgebeeld.
Tot mijn verbazing is dat plaatje leidend geworden in de vergadering en heeft veel invloed gehad op het uiteindelijke resultaat.

Het project Fiets van de Toekomst is voor mij een leerzame periode geweest. Het heeft vooral gezorgd voor een enorme verbreding van mijn netwerk binnen de fietsindustrie, waar ik nu nog steeds profijt van heb.
Ik heb bij alle deelnemende bedrijven in de keuken kunnen kijken en de directeuren van die bedrijven goed leren kennen.
Hetzelfde geldt voor Jorrit Schoonhoven die op dit project is afgestudeerd en een vliegende start heeft gehad toen hij met twee collega's het bedrijf Gijs ontwerpers is gestart en vooral projecten uit de fietsindustrie heeft binnengehaald. Gijs ontwerpers is later omgezet naar Springtime.

Springtime heeft aan de basis gestaan van de Tango. In de Tango zijn ideeën van de Fiets van de Toekomst terug te vinden.

Flevobike heeft een pasfiets gemaakt voor de Tango waar alle belangrijke maten instelbaar waren om een optimale rijhouding en een optimaal stuur gedrag te kunnen instellen. Ook het prototype van de zelfdragende en gesloten aandrijfunit met de vier versnellingsnaaf van Shimano als tussenas is gemaakt bij Flevobike. Het project Fiets van de Toekomst heeft aan de basis gestaan van de samenwerking tussen Springtime en Flevobike.

No comments:

Post a Comment