Sunday, December 11, 2011

Storm strippen op de Quest van Jan Reus

Thibaut en ik zijn vrijdag avond bij Jan Reus in Enkhuizen op bezoek geweest. Je moet het gezien hebben voordat je geloofd wat Jan in zijn schaarse vrije tijd allemaal maakt. Een van de grootste klussen is het volledig restaureren van een houten zeiljacht uit 1911. Dit is een klus die alleen geklaard kan worden door mensen die beschikken over een enorm doorzettingsvermogen en heel veel creativiteit. Jan heeft in ieder geval een heel goed voorbeeld gehad aan zijn moeder.


Bij binnenkomst in de woonkamer loop je als het ware tegen een schitterende drie dimensionale schilderij/maquette van een klompenmakerij uit het verleden. Deze maquette heeft zijn moeder voor hem gemaakt.

Jan vertelde dat zijn moeder meer van dit soort maquettes gemaakt heeft. Om maquettes van dit niveau te kunnen maken moet vooraf een echte studie verricht worden. Alle onderdeeltjes, zoals bijvoorbeeld de speciale klompenmaker gereedschappen zijn exact op schaal nagebouwd. Echt heel mooi!

Jan rijdt dagelijks in zijn Quest naar het werk in Hoorn bij het bedrijf van Stefan van de Berg (oud wereld kampioen surfen). Jan werkt daar samen met een collega in de composieten werkplaats, waar o.a de kunststof racekappen van de Quest worden geproduceerd.
De afgelopen week met de heftige storm hebben de meeste velomobielrijders in Noord-Holland (aan de kustkant) hun voertuig niet gebruikt, uit angst voor omwaaien.
Jan Reus heeft blijkbaar een goede oplossing gevonden om bij zeer harde wind van opzij toch minder last te hebben van de heftige windstoten.
Hij heeft boven op de stroomlijn, in het midden, van voor naar achteren rubber tochtstrips op de body geplakt.

Ik heb Piet Lammertse, de aerodynamica kenner van onze werkgroep, gevraagd of hij een verantwoorde uitleg kan geven over de werking van deze storm strippen, zodat andere velomobielrijders daar hun voordeel mee kunnen doen.

De eerste korte reactie van Piet op mijn mail:  
'Het lijkt veel op een "stall strip" die je soms op vliegtuigen vindt bij de vleugelwortel, om te zorgen dat de vleugel daar overtrekt en niet bij het rolroer. Ik ga er eens wat beter over nadenken, en dan schrijf ik je nog'...... Zie alvast deze.....link.  

3 comments:

  1. de stall strip staat haaks op de instromende lucht en scheidt deze. De Fokker 100 en Fokker 70 hebben ze ook, zo groot als een lucifer. De strip van Jan Reus kun je beter vergelijken met een " vortex generator" Deze laat de lucht langer aanliggen op vliegtuig vleugels in het gebied waar bij grote invalshoeken turbulent dreigt te worden. Rond schoorstenen zie je ook wel eens een spiraal van boven naar beneden. Dit voorkomt op zelfde wijze een heftige wervel (een Karman wervel in it geval).

    ReplyDelete
  2. Hier een filmpje met een windstroom over de strip: http://questikel.blogspot.com/2011/10/wind-testje-op-reuse-idee.html

    ReplyDelete
  3. Is er inmiddels al meer bekend? De ervaringen met de strips blijven positief. Ik ben benieuwd of het een placebo-effect betreft of dat het werkelijk zoveel zoden aan de dijk (of beter: velomobiel óp de dijk in plaats van 'van de dijk') zet.

    ReplyDelete