Friday, December 16, 2011

Ode aan de geestelijke vader van de Alleweder.... Bart Verhees!

Ik wist dat ergens in het archief van Flevobike alle originele potlood schetsen/tekeningen van het tweede ontwerp van de Alleweder van Bart Verhees moesten liggen. Ik heb ze gevonden!... Een lust om hier nog eens uitgebreid naar te kijken. Het zijn schetsen die voor iedereen te begrijpen zijn. Alle onderdelen die Bart getekend heeft zijn met eenvoudige handgereedschappen te maken. Het denkniveau achter het ontwerp van Bart is van een uitzonderlijk hoog niveau.

Het gaat hier om dertig tekeningen, gemaakt op tekenpapier formaat A2. Als er iemand is die beschikt of kan beschikken over een goede A2 scanner en bereid is om deze dertig tekeningen in te scannen, dan kom ik graag de tekeningen brengen. Het zou leuk zijn dat iedereen die dat wil de tekeningen kan downloaden.

Om een Alleweder te maken met het systeem van Bart heb je geen dure machines nodig, maar eenvoudige handgereedschappen die de meeste hobbyisten al thuis hebben.
Het systeem leent zich ook perfect om volledig werkende velomobielen op schaal te maken.

Maar ook om bijvoorbeeld, op ware grootte, een hoogwaardige geveerde aanhanger te maken voor twee kinderen met ook nog voldoende ruimte voor de boodschappen. Johan de Groot heeft dat laten zien.

Hier de onderdelen van de stoel. Om deze stoel te maken heb je genoeg aan een plaatschaartje, handboormachine en een popnageltang. 

De aluminiumplaat die hiervoor gebruikt wordt  is 0,8 mm dik en van het halfharde type Al Mg Si1. Deze kwaliteit heeft iedere metaalhandel op voorraad. Het is goed oxide bestendig.

Om geen mallen te hoeven gebruiken bij het vormen van haakse opstaande randen, knipt Bart driehoekjes uit de plaat. De overblijvende lippen kunnen met de hand of met een tang met platte bekken worden omgezet. Let op.... voordat de driehoekjes uitgeknipt worden eerst een klein gaatje boren van 2 of 3 mm in de scherpe hoek van de driehoekjes. Dit voorkomt het inscheuren van de plaat als het belast wordt.
Deze stoel geeft ook zijdelingse steun. De stoel is niet instelbaar, maar onderdeel van de gehele constructie. Hierdoor kan deze stoel zeer licht uitgevoerd worden. Alles wat instelbaar uitgevoerd wordt, zal zwaarder worden!

Hiernaast de veerpoot van de Mac-Pherson voorwiel ophanging. Bart heeft verschillende functies geïntegreerd. Door de vierkante vorm hoeven diverse onderdelen niet geborgd te worden tegen verdraaiing.

De ronde assen zijn gemaakt van zogenaamd zilverstaal. Zilverstaal heeft een hoge treksterkte, is hardbaar en heeft de nauwkeurigheid van een h8 passing. Het veersysteem steunt af op de doorgestoken as van de naaf.

Bart maakte de wielnaven en de mechanische schijfremmen ook zelf (zonder draaibank). Alles was simpel te monteren en te demonteren zonder ingewikkeld gereedschap. Alle kritische onderdelen zijn doorgerekend. Bart is een meester in het doorrekenen van mechanische constructies. In de tijd dat hij de Alleweder ontwikkeld heeft beschikte hij niet over een computer of rekenprogramma's.


Hier de rvs veerpoot met de naaf en de mechanisch bediende schijfrem, zoals wij die gemaakt hebben voor de eerste serie van 25 Alleweder bouwpakketten.
Voor ons was het makkelijker om gebruik te maken van de bestaande naven met een dubbelhoekcontact lager die wij ook gebruikten bij de éénzijdig gemonteerde wielen van de Flevotrike.

De voet aan de onderkant van de veerpoot hebben wij gelast, omdat dat voor ons tijdwinst opleverde. Bij de zelfbouwers (hobby) wordt de tijd niet doorgerekend in de eindprijs. Voor zelfbouwers is de constructie die Bart gebruikt heeft minstens zo goed en zeker niet zwaarder.

Na de eerste 25 bouwpakketten, zijn we overgestapt naar een andere veerpoot met een trommelremnaaf. De veerpoten die nu door Velomobiel.nl gebruikt worden en aan andere fabrikanten geleverd worden verschillen niet zoveel van het laatste model.


Hiernaast de onderdelen van het schaalmodel die door Titus van den Brink gemaakt zijn. Het papierdunne aluminium dat Titus hiervoor gebruikt heeft, kreeg hij gratis van een kranten drukkerij. Het zijn offset platen die dagelijks in grote hoeveelheden bij drukkerijen gebruikt worden. Titus van den Brink heeft in 1992 en 1993 Flevobike geholpen bij de ontwikkeling van het Alleweder bouwpakket.

Het grappige is dat Jan Reus ook deze offset platen gebruikt bij een van zijn hobby's, het bouwen van grote schaalmodellen van vliegtuigen. De aluminium platen gebruikt hij voor het maken van onderdelen voor zijn vliegtuigmodellen.


Stel je eens voor dat hobbyisten zich gaan bezighouden met schaalmodellen van HPV's.
De meeste hobbyisten beschikken vaak over veel technische kennis en besteden over het algemeen veel tijd aan hun hobby. Als deze kennis en kunde aangewend zou worden om werkende schaalmodellen van velomobielen te maken, zou dit wel eens een kwaliteitssprong van velomobielen tot gevolg kunnen hebben.

De methode die Bart Verhees heeft gebruikt om de Alleweder te ontwikkelen heeft hij ook gebruikt om zijn eigen vliegtuigen te ontwikkelen en te maken.
Zijn laatste model is een Delta Wing van Aluminium plaat. Bart wordt regelmatig uitgenodigd op vliegshows om zijn unieke Delta vliegtuig te showen. Voor het Delta vliegtuig van Bart zie....hier.



De bovenste foto's zijn van het schaalmodel. De foto rechts onder, Titus van den Brink aan het opbouwen met de eerste Flevobike Alleweder in december 1992.



Ontwerp in  Hylite. Hylite is een aluminium sandwich met PP voor meer stijfheid en lager geluidsniveau. Tekening Bauke Muntz. Voor meer gegevens over Hylite zie......hier.



5 comments:

  1. Weet je zeker dat de tekeningen door Bart zijn gemaakt? Ik herken er mijn werk in...

    ReplyDelete
  2. Titus je hebt mij aan het twijfelen gebracht. Maar wat wel duidelijk is dat het tekeningen zijn naar voorbeeld van de onderdelen die door Bart Verhees ontwikkeld en gemaakt zijn.

    ReplyDelete
  3. Dag Johan. Mooi verhaal over de vader van de Alleweder ! ik heb 100.000 km in een Verhees Alleweder gereden, maar enige kritiek mag toch wel gegeven worden. Bij harde zijwind vloog bij mij de staart eraf. Deze zat met een 6 tal parkers vast. Bij een noodstop braken de remkabels. En in een scherp genomen bocht vloog de borgveer van de achteras. Remmschoenen wilden nog wel eens vastvriezen, net als de binnenremkabels. De vol aluminium voorwielen klapten soms bijna dubbel. Ik heb de body moeten verstevigen met zeker 150 extra popnagels, zo ook de stoel enz enz... Na grondige aanpassingen rijdt deze klassieker ook mee met de OBT 2011 en Recordpoging. Groeten Kees van Hattem. Velomobiel Garage Noord Holland.

    ReplyDelete
  4. Het latere model dat Bart ontwikkeld en verkocht heeft, vanuit zijn eigen bedrijf heb ik nooit in detail bekeken. De tweede Alleweder die Bart lang daarvoor, voor eigen gebruik heeft gemaakt en die als model heeft gediend voor de Flevobike Alleweder zat wel perfect in elkaar en heeft veel kilometers gemaakt zonder problemen. Het is maar goed dat het Delta vliegtuig van Bart niet de problemen heeft die jij hebt meegemaakt met de Verhees Alleweder.

    ReplyDelete
  5. Love you blog! It's just a pitty that did not learn Dutch when I stayed in Eindhoven, I could read your blog without the (bad) traduction of google!

    ReplyDelete