Monday, December 19, 2011

Bestickeren van velomobielen

De Alleweder op de bovenste foto is de eerste Alleweder van Allert Jacobs. Dat was ook de eerste Alleweder die voorzien is van een bescheiden bestickering.

Al snel daarna is Theo van Andel begonnen om Alleweders te voorzien van Mondriaan motieven. Dit is een makkelijk uit te voeren bestickering die wel opvalt en kleurrijk is.
Als de patronen ingewikkelder worden, zoals bijvoorbeeld het grafiek van M.C. Escher op de Quest van Paules komt er meer bij kijken.

Tijdens de Spezi in 2010 heb ik met Hans van der Waal, velomobiel rijder en eigenaar van het zeefdruk bedrijf  http://www.vanderwaal.nl/ , gesproken over de mogelijkheden voor het bestickeren van velomobielen ter gelegenheid van het Velomobiel Seminar 2012. Hans wil daar graag aan meewerken.

Velomobielen vallen van zichzelf al op en  lenen zich daardoor bij uitstek, om door middel van bestickering te communiceren.
Ik kan me voorstellen dat studenten van kunstacademies er een uitdaging in zien om voor deze drie dimensionale oppervlakten verrassende ontwerpen te maken.

Als er iemand is die dit leest en die goede contacten heeft met een docent van een kunstacademie, die dit zou willen oppakken, zou ik dat graag willen horen.

Ik zou ook graag foto's willen hebben van alle velomobielen die reeds voorzien zijn van bestickering, airbrush of beschildering, om tijdens het Velomobiel Seminar 2012 tentoon te stellen.


Morgenavond ga ik bij Kees van de Wetering op bezoek om te horen wat er allemaal komt kijken om een bestickering te maken zoals bij de Quest van Paules.



Hieronder enkele voorbeelden op een vlakke ondergrond. Het bestickeren van een 3 D gekromd vlak is heel wat ingewikkelder.

1 comment:

  1. Dag Johan,

    Je kent het vast al: het velomobielfotoalbum op Picasaweb. Hier zijn heel veel bestickerde velomobielen te bekijken.

    Zelf zoek ik ook naar een interessante bestickering van mijn (gele) Quest, maar tot op heden ben ik nog niet op het ideale ontwerp gekomen (authentiek en opvallend). Iets van Dazzle painting of een pauwoogkeizersvis lijkt me bijvoorbeeld wel wat.

    Groet van Marc / Quest 439 / uit Neede ;-)

    PS Dank voor je vele interessante artikelen op deze weblog!

    ReplyDelete