'Zo geschikt voor de regen en toch weer niet'
Is de titel van een blog artikel van Quezzzt,.....van donderdag 7 november.Het dekje van de Orka wordt bevestigd met zuig napjes. |
Hendrika en ik blijven droog in de Orca en hebben bij harde regen goed zicht, ook 's avonds. Een combinatie van de schuimkap van Flevobike met doorzichtige polycarbonaat zijflappen (bevestigd met 3 tyraps). Een schuim deksel met een klein doorzichtig polycarbonaat schermpje. Tussen het schermpje en de ruit van het dakje blijft een luchtspleet met helder zicht. De afstand tussen de ruit en het schermpje, in de lengte richting gezien is ongeveer 25 cm. Alle regen die op de kap valt en naar beneden komt, valt op het schuim dekje of komt tegen het schermpje. Het schermpje zorgt tevens dat de luchtstroom net boven de ogen langs je hoofd strijkt. De grote kap van de Orka openen,..... instappen en rijden en geen verder gefriemel.
Nieuwsgierig? Kom maar een keer kijken. Vr gr Johan
Het is moeilijk te zien op de foto,...maar de afstand tussen de voorkant van de ruit en het doorzichtige schermpje is 25 cm. De vorm van de doorzichtige zijflappen is zo gemaakt dat er onbelemmerd zicht op beide achteruitkijk spiegels is. Via de open achterkant van de zijflappen kan de luchtstroom naar achteren zijn weg vinden.
Harde zijwind drukt automatisch de betreffende zijflap tegen de body van de Orca, waardoor de zijflap goed beschermt.
Op de foto hiernaast is goed te zien dat het zicht naar achteren via de spiegel helemaal vrij is, net als het zicht naar opzij en schuin naar voren.
De zijflappen zijn heel simpel scharnierend bevestigd met drie tyraps en kunnen in principe naar binnen worden geklapt, tegen de bovenkant van het dakje.
Het schuimdekje van de bovenste foto past probleemloos in de linker achterkant van de Orka.
Omdat de schuimkap en het schuimdekje stormvast zijn bevestigd aan de grote instapdeksel, hebben Hendrika (mijn vrouw) en ik vorige week tijdens de harde storm gewoon onze (bijna) dagelijkse rit naar Dronten gemaakt.
Wij zijn bijzonder tevreden met deze praktische oplossing.
Je zo inderdaad bereikt dat (vrijwel alle) druppels in de luchtstroom ergens op moeten neerslaan voordat het op je gezicht terecht komt.
ReplyDeleteEn ach die paar spatjes die dan nog meekomen....die kun je waarschijnlijk toch niet voorkomen bij een kap met een ruit die rijdend niet mag beslaan.
Stomme vraag misschien maar waarom zou je geen complete racekap gaan produceren die je op de Orca kan plaatsen? Gezien mijn ervaringen met de racekap op de Quest zou ik eerst beginnen met de deelbare racekap van Velomobielonderdelen.nl die normaal op de standaard schuimkap gemonteerd zou worden, maar dan proberen deze op de Orca te plaatsen.
ReplyDeleteDe oplossing zoals wij die nu hebben is door het gebruik ontstaan en bestaat uit goed hanteerbare modules die makkelijk per persoon aangepast kunnen worden. Waarom zouden wij dan moeten kiezen voor een andere oplossing? Het thermovorm dichte cel schuim met textiel laag is super licht, stil, en goed in de vorm te persen. Ik zou best een hele stroomlijn van dit lichte en stille schuim willen hebben dat op een zelfdragend chassis van Newwood past. Het chassis zou ik dan voor een vierwieler ontwerpen, zoals de Qaurttro van Miles Kingsburry.
DeleteHet werkt afdoende op deze manier omdat je geen instapgat- functie hebt en als het redelijk stormproof is dit een mooie oplossing. Vooral het zicht naar voren en opzij is cruciaal voor een "veilig" gevoel.
ReplyDeleteMee eens.
DeleteIs zo'n Orca bij hetzelfde vermogen net zo snel als een Quest, ik vindt het een prachtig ontwerp
ReplyDeleteHet gaat ons om een zo praktisch mogelijke fiets, te gebruiken onder alle weersomstandigheden. Makkelijk instappen, geventileerde stoel, drie gelijke wielen die uitwisselbaar zijn met het reserve wiel dat achter in de Orca past. Van binnenuit instelbare achteruit kijk spiegels. Parkeerrem op het achterwiel. Achter even optillen en manoeuvreren is mogelijk door de niet geblokkeerde voorwielen. Kleine draaicirkel handig in de stad. De stuurhandels aan de zijkant belemmeren de instap niet. Schakelen bij stilstand met de onderhoudsarme Rohloffnaaf. Geheel gesloten kettingaandrijving, ...dus nooit kettingvet in de kleding of aan de bagage. Eventueel te krijgen met het door Flevobike ontwikkelde elektrisch ondersteuning systeem. Wij rijden altijd met de Marathon Plus banden van Schwalbe, je vergeet dan bijna dat je wel eens een lekke band kunt krijgen. Deze banden brengen de snelheid wel iets omlaag, maar Hendrika en ik zijn beide gepensioneerd en hebben de tijd aan onszelf. Afgelopen jaar regelmatig tochten gemaakt van meer dan 150 km per dag. We genieten van fietsen. Als het mooi en betrouwbaar weer is gebruiken we altijd onze GreenMachines. Al net zo uniek als de Orca! Nu nog een vouwfiets op het niveau van de GreenMachine en we kunnen de auto verkopen. Wij wonen 600 meter van het station in Lelystad.
DeleteIk rij nu vier weken met de eOrca en heb het geluk gehad dat het regelmatig rotweer was toen ik de weg op moest. Mijn Orca is niet voorzien van zijflappen. Als het regent houdt de combinatie van dakje en dekje mij vrijwel droog. Enkel bij harde zijwind komen er druppels van opzij, maar die neem ik er dan wel bij. Ik heb 6 jaar met een WAW met gesloten kap gereden. Je zit dan wel uit de regen maar je hebt te weining ventilatie. Als je dan het vizier open zet plensen de druppels op de neus van de WAW en dan naar binnen. Ik reed liever zonder kap. De Orca-oplossing geeft én bescherming tegen de regen én voldoende ventilatie. Het zicht is voldoende. Als er geen regen wordt verwacht laat ik het dekje thuis.
ReplyDeleteHet polycarbonaat schermpje, hoe zit dat precies bevestigd op het schuimdeksel ? Kan het er ook af of zit het er vast op ?
ReplyDeleteHet zit nu bevestigd met enkele kunststof doordruk nageltjes, net zo als de ruit in het dakje.
DeleteHet zou eventueel ook bevestigd kunnen worden met drukknopen, zodat het wel makkelijk te demonteren/monteren is.
Praktische, functioneel, mooie oplossing.
ReplyDeleteEven een vraagje met betrekking tot een heel ander onderwerp.
Wat is momenteel de status van de hydraulische trommelremmen ?
Van de zomer wil ik de bergen in, en ga veel langdurig afdalen, en vrees daarbij de gewone trommelremmen. Ik denk ernstig over toch maar schijfremmen.
Groet
Rudolf.
De werkgroep hydraulische trommelremmen is wat stil gevallen. Het belangrijkste groepslid woont in Zuid-Duitsland en heeft een volle baan en weinig vrije tijd. Advies,.... ga maar uit van hydraulische schijfremmen voor de tocht in de bergen, dan heb je in ieder geval gehoor gegeven aan jouw eigen gevoel wat remmen betreft.
Delete