Wednesday, June 13, 2012

Project amfibie velomobiel.

Ebrahim Hemmatnia is niet alleen degene die dit project bedacht heeft, maar ook degene die oceanen en continenten gaat oversteken in deze amfibie velomobiel.
Er wordt door een grote groep mensen hard gewerkt om de velomobiel op 1 november, de vertrek datum van Ebrahim, reisvaardig te hebben.
Meer gegevens over dit project kun je vinden op No Limits On Earth

De romp is gemaakt van harde, stijve, celdichte schuim strippen die tegen elkaar zijn gelijmd. Een methode die overeen komt met het systeem dat Macboat toepast bij het bouwen van houten kano's en kajaks, of zoals bij de houten Quest van Nico van Baar. De houten strippen zijn bij dit project vervangen door lichtere schuim strippen.
De vorm van de romp wordt bepaald door laser gesneden, tijdelijke spanten, die op de juiste afstand van elkaar zijn opgesteld.

Na het glad schuren van het geheel wordt aan de buitenkant enkele lagen koolstof weefsel met epoxy aangebracht. Ook aan de binnenkant wordt koolstof weefsel met epoxy aangebracht, nadat de romp van de tijdelijke spantenmal is afgenomen.
Op deze manier ontstaat een sterke, lichte en stijve sandwich romp.
De strip methode is bijzonder geschikt voor het snel produceren van enkelvoudige producten. Er zijn geen kostbare plugs en mallen nodig.


Het ontwerp is gemaakt met de computer. Zie bovenste rendering van de gehele fiets.

De digitale bestanden gaan naar een lasersnijmachine, die de tijdelijke spanten uit MDF plaat snijdt.
Met deze tijdelijke spanten kunnen natuurlijk ook meerdere producten gemaakt worden.
Hiernaast de tijdelijke spanten waarmee de bovenkant van de romp gemaakt gaat worden.
Foto's gemaakt door Arjan Vrielink


3 comments:

  1. Interessante techniek. En het is duidelijk géén 3D printen wat er gebeurd is. Waarvan de mogelijkheden ook nog wel eens overdreven worden vind ik.
    Deze methode levert een veel groter en lichter projekt op en kan uit een schier oneindig aantal materialen bestaan!

    ReplyDelete
  2. Dit is momenteel de meest succesvolle methode voor het bouwen van one-offs in de wedstrijd zeilsport. Deze methode is naar mijn mening ook uitermate geschikt voor het snel produceren van gestroomlijnde record fietsen, of voor het maken van bouwpakketten voor velomobielen die op maat gemaakt zijn voor de persoon die erin gaat fietsen.
    De basis van dit alles is de computer met de juiste software en een ervaren ontwerper die snel het tijdelijke spanten plan kan ontwerpen. Een CNC lasersnijmachine is in staat om deze tijdelijke spanten binnen een uur uit goedkope MDF platen te snijden.

    ReplyDelete
  3. Daarbij dient wel aangemerkt te worden dat MDF echt ALLEEN geschikt is voor one-off's. Langdurig opslaan van MDF mallen voor eventueel hergebruik is niet aan te raden tenzij je ze schoon, vlak, niet te warm en droog kan opslaan. Anders is vormvastheid niet te garanderen.

    ReplyDelete