Saturday, June 9, 2012

Kort.....maar hevig.

Ik had de donkere wolk schuin achter ons al zien aankomen. Wij waren gistermiddag onderweg met de Orca's van Lelystad naar Ful Valstar in Wezep om enkele geleende boeken terug te brengen. Vlak voor de eerste rotonde van Dronten brak de bui in alle hevigheid los. Windstoten, harde regen en een zee van afgebroken takjes, die dwars over het fietspad werden geblazen. Vooral het geluid van de harde regen die op de carrosserie roffelt en de takken die een scherpe knal geven als ze de carrosserie raken, in combinatie met de gierende wind versterkt de beleving dat het er echt hevig aan toe gaat.

Hendrika reed voorop, ik had verwacht dat ze zou stoppen, maar ze reed in hetzelfde tempo door. Zelf heb ik even getwijfeld om te stoppen, maar dat had niet veel verschil gemaakt denk ik.
Even verderop toen het hevigste voorbij was, op het fietspad naar Elburg, kwamen we enkele volkomen doorweekte fietsers tegen. In een velomobiel kom je er dan toch genadig af. Op ons gezicht na en een beetje boven op de schouders, .... zijn we droog gebleven.

Het Flevobike dakje in combinatie met het windscherm van schuim, zoals dat nu op onze Orca's gemonteerd zit, voldoet ook bij harde regen beter dan dat ik verwacht had. De doorkijk tussen het dakje en het scherm geeft voldoende zicht naar voren en ook aan de zijkant is het zicht goed.
Van binnenuit naar voren gezien 
Ook zijdelings goed zicht
Gisteren tijdens de hevige windstoten schoot mij even het artikel van Wim Schermer door het hoofd van de "Tilting Trike" met stroomlijn. Bij harde windstoten heb je dan een probleem!

In de beginperiode van de "Tilting Flevotrike" hebben we diverse proeven uitgevoerd met stroomlijn kappen en hebben ervaren dat dit tot gevaarlijke situaties lijdt bij windstoten van opzij. Alleen als een supersnel hydraulisch, mechanisch of ander krachtig systeem gemonteerd is dat windstoten opvangt, zoals bij de Carver, zou het misschien veilig genoeg zijn om je ermee in het dagelijkse verkeer te kunnen begeven.

4 comments:

  1. Dakjes zijn wat mij betreft ook een must voor velomobielen. Het Flevobike Dakje heeft mij heel veel plezierige kilometers bezorgd in minder weer.

    Het dakje heeft met de aankoop van een Quest ook een plaats daarop gekregen. Toch ben ik overgestapt naar een stapje verder: compleet dakje van Velomobielonderdelen.nl.

    Mocht ik nog weer een stap maken naar de Orca, dan zou ik toch ervoor kiezen om zo'n hard dakje aan te passen zodat hij op de Orca past. Toch weer net wat meer comfort.

    Hoe dan ook is het Flevobike dakje zeker een aanwinst voor een velomobiel en natuurlijk een stuk minder prijzig (minder dan de helft) dan een compleet carbon dakje.
    Maar er is één ding waar ik minder blij mee was: het ruitje wat indeukte tijdens het rijden. Hij bleef niet mooi bol omhoog staan maar klapte omlaag; soms zelfs zó laag dat hij op het vizier kwam te rusten. Weg spleet om door te zien dus.

    Bij het eerste dakje ben ik al flink aan het buigen geweest aan de aluminium verstevigingsstangen om het dakje ook tijdens het rijden in model te houden. Dat hielp wel wat maar niet genoeg. In wezen zou de oplossing simpel kunnen zijn: de bevestigingspunten op de carosserie een centimeter of wat dichter bij elkaar plaatsen.

    En wat wellicht ook nog wat verbeterd zou kunnen worden, wat ook een oplossing kan zijn, is de manier waarop het ruitje aan het dakje zit. Na enig gebruik wordt het indeuken van het ruitje meer, mede doordat het schuim van het dakje wat vervormt onder de spanning van het ruitje. Ik kan me zo voorstellen dat een harde versteviging om de tunnel van de stokjes naar het ruitje ook zou kunnen helpen om het ruitje daar te houden waar het hoort en dus ook in de juiste vorm te houden.

    Ik hoop dat je wat met de opmerkingen kan.

    ReplyDelete
  2. Ik denk dat je gelijk hebt dat een compleet dakje nog meer voordelen biedt, zeker op de Orca waar je bij in- en uitstappen niets hoeft te demonteren of te monteren.

    Wij hebben de Flevobike dakjes zo gemonteerd dat het ruitje strak (vlak) getrokken wordt en niet naar beneden of boven kan doorbuigen. Tot nu toe gaat dat goed. Mocht het schuim na verloop van tijd gaan vervormen, dan ga ik tussen de aluminium buisjes een dun glasfiber stokje plaatsen zodat alles op spanning blijft. Eerst maar kijken hoe lang het goed gaat zonder aanpassingen.

    Bedankt voor de opmerkingen en het meedenken.

    ReplyDelete
  3. Ik denk dat een Flevobike dakje meer geschikt is als luchtig zomerdakje tegen (teveel) zon en regenachtig weer bij aangenamere temperaturen. In de winter is hij vanwege zijn luchtigheid mogelijk te koud. Aan de andere kant is een volledige kap in de zomer te benauwd en te heet maar voldoet beter bij harde gure wind en winterkou. Overigens komt er bij harde kappen ook water naar binnen met slagregen, je moet zeker met regen voldoende ventilatie houden om wat te kunnen blijven zien.

    ReplyDelete
  4. Het blijft altijd een kwestie van keuzes maken en die zijn gelukkig niet voor iedereen gelijk.

    ReplyDelete