Sunday, June 10, 2012

Midland Circuit Lelystad

Vanmiddag naar het Midland Circuit in Lelystad gefietst. Tot nu toe had ik daar nog nooit uitgebreid rond gekeken.
De organisatie van Cycle Vision kan zich gelukkig prijzen met deze compacte overzichtelijke locatie waar bijna alles standaard al aanwezig is. Ook het feit dat de RDW baan, waar de uur race gehouden wordt, er pal naast ligt, komt perfect uit. Als het weer wil meewerken voorspel ik dat het een van de leukste Cycle Visions gaat worden.

Op de toegangsweg naar de RDW baan, Motor Cross Circuit en het Midland Circuit kwam ons Ymte Sijbrandy in zijn Quest tegemoet. Volgens mij heeft Ymte ook even rond gekeken op de plek waar Cycle Vision dit jaar gaat plaats vinden.

7 comments:

  1. Dag Johan,

    Ik kwam van de RDW baan, ik mocht een rondje in de Cygnus rijden. Het is goed positief te zijn maar echt enthousiast kan ik nu ook weer niet zijn over het Midland circuit.

    Groeten, Ymte

    ReplyDelete
  2. Bedoel je de lengte van de baan, de kwaliteit van het asfalt of andere zaken waar je niet enthousiast over bent?

    ReplyDelete
  3. Cyclevision 2011 bekijkend op youtube kwam het circuit gebeuren te Lelystad erg onbeschut over met flinke wind.

    ReplyDelete
  4. We hebben het over twee verschillende circuits. De RDW baan, die jij hebt gezien op youtube is zo groot dat er inderdaad weinig beschutting is. Op deze baan is in het verleden Cycle Vision begonnen. Dit jaar wordt deze baan alleen maar gebruikt voor de uur race op vrijdag avond. De rest vindt allemaal plaats op het terrein van het Midland Circuit inclusief kamperen. Hier is voldoende beschutting. Er is zelfs een overdekte tribune, kleine kantine, grote kantine, vaste geluidsinstallatie, etc. etc.

    ReplyDelete
  5. Ik kan je nu vertellen dat het met die beschutting wel tegenviel...veel deelnemers van de 1 uurs race werden op een bepaalde punt van de baan steeds een meter uit koers geblazen, wat voor mijn doorgaans zeer stabiele Strada niet anders was. Ook het 1 km lange rechte stuk van de RDW baan die tegen de wind in ging kostte veel deelnemers zichtbaar snelheid. Maar dan weer, kijkend naar de tijden van snelste deelnemers hebben die er toch niet erg veel last van gehad. En als ik dat de SRM vermogens waarden van Wim Schermer lees val ik nog net niet met stoel en al achterover ! Dan is die harde wind wel weer de perfecte omstandigheid om de efficientie van de stroomlijnen en lage weerstanden van de snelste modellen/rijders te benadrukken.

    ReplyDelete
  6. Dat er weinig beschutting is op de RDW baan heb ik nooit ontkend, zie antwoord van 13 juni hierboven.
    Dat de wind minder negatieve invloed heeft op de snelheid van goed gestroomlijnde velomobielen dan op minder gestroomlijnde velomobielen is bekend. Er is nog een extra voordeel voor snelle rijders, ....hoe hoger de snelheid van een velomobiel met wind schuin van voren hoe groter de bijdrage van het zeileffect in voorwaartse richting. Record ijszeilers met vleugelprofielen maken hier optimaal gebruik van. We praten dan over snelheden rondom 200 km/h en meer.

    ReplyDelete
  7. Dat verklaart de voor mij onlogische waarneming harder (schuin) tegen de wind in te kunnen rijden dan met wind schuin achter bij trainingsritten op de ijssemeerdijk ! Was dus toch geen foutmeting of toevalligheid.

    Dank je wel voor de uitleg.

    ReplyDelete