Thursday, June 21, 2012

Laatste ontwikkeling op accugebied in de E-Orca

Onze E-Orca's zijn uitgerust met Lithium-IJzer-Fosfaat accu's (LiFePo4) voor de elektrische ondersteuning. Dit zijn wel de duurste, maar momenteel de beste accu's voor elektrische aandrijving.  Deze volkomen nieuwe batterijcellen maken gebruik van Lithium-ijzerfosfaat als kathode. Fosfaat-gebaseerde technieken bezitten een veel hogere thermische chemische stabiliteit dan lithium-ion batterijen. Lithium-fosfaat cellen zijn onbrandbaar. 
LiFePo4 accu 38,4 Volt 13,2 Amp met geïntegreerde management module 


Enkele van de grote voordelen van Li-Fe zijn de lange levensduur, korte laadtijd, hoge piekstromen mogelijk en de milieuvriendelijkheid. De cellen kunnen liefst 2000 maal opgeladen worden, tegenover 500 maal voor een NiMH cel en ongeveer 1000 keer bij een Li-Ion accu. LiFePo4-accu's maken geen gebruik van giftige, zware metalen. Ook opvallend is dat LiFe accu's, in tegenstelling tot de vorige generatie LiPo cellen, geen enkele last hebben van extreme temperaturen van -20 tot +60 graden Celsius.


Voordelen

  • Laden en opbergen in iedere toestand (leeg, half vol, vol); tussentijds laden is geen probleem
  • Diepe ontladingen geven geen blijvende schade aan de accu
  • Zeer snel opladen
  • Geen memory effect
  • Geen explosiegevaar
  • Contact met water is ongevaarlijk
  • Weinig temperatuur gevoelig
Nadelen
  • Lagere capaciteit per kg inhoud dan standaard Li-Ion cellen: 3,2V nominale spanning (lithium-ion: 3,7V)
  • Nog beperkte beschikbaarheid
  • Hoge prijs
motor met motorhuis gemonteerd tegen de aandrijftunnel vlak achter de stoel

Elektrische ondersteuning
Ik heb moeten wennen aan het idee van elektrische ondersteuning in een vlak land als Nederland, maar na bijna vijf weken intensief gebruik ga ik de voordelen hiervan steeds meer waarderen. Zeker het systeem met de zogenaamde middenmotor. De motor is hierbij in de aandrijflijn van de Orca geplaatst en ondersteunt tot maximaal 27,5 km/h. 
In het begin schakelde ik de motor alleen in bij een helling. Later ook bij stadsverkeer als vaak gestopt en opgetrokken moest worden. Momenteel laat ik de ondersteuning continu aan staan, omdat deze alleen helpt op momenten dat de snelheid onder de 27,5 km/h zakt en er stevig getrapt moet worden om deze snelheid te bereiken of te handhaven. Een ingebouwde koppelsensor bepaalt de mate van ondersteuning. De meeste tijd ligt de fietssnelheid ruim boven de 27,5 km/h en doet de ondersteuning niets. Dit is mogelijk gemaakt doordat het aandrijfasje van de motor is voorzien van een freewheel (naald lager type).
Inkijk motorhuis met overbrenging naar de Rohloff naaf
Inzicht in het systeem
In mijn Orca heeft Flevobike een.... controller.......geplaatst om inzicht in het gehele systeem te krijgen. Zoals; stroom, spanning, temperatuur, tijd, snelheid en plaats. Dit super kleine apparaat slaat alles op in het geheugen en kan met een computer uitgelezen worden. Je weet dan precies wanneer en waar je geweest bent, hoe hard je gereden hebt, hoeveel ondersteuning je hebt gebruikt etc. etc. 




15 comments:

  1. Dag Johan

    Klinkt goed maar;
    Hoeveel tijd heb je nodig voor opladen
    Hoe ligt de prijs verhouding tov elkaar met vergelijkbare capaciteit/

    hgr Peter

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Peter,

    Er ging iets mis met mijn antwoord op de vragen. Ik probeer het opnieuw.

    Met de oplader die wij gekozen hebben kan een lege accu in twee uur opgeladen worden. Met een snellader kan dat, zonder schade aan de accu, ook binnen een uur.

    De prijs van een Li-Fe accu is tussen de 20% en 40% duurder dan een Li-Ion accu. Het hangt sterk af van het merk cellen en de fabrikant die de accu met het management systeem samenstelt.

    vr gr,
    Johan

    ReplyDelete
  4. Is that a double rohloff sprocket?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes Flevobike made the double sprocket for the Rohloff hub. Also the aluminium box, to fit the Daum motor and the other parts. The electronic and the troque sensor are made by ID-Bike (Netherlands)

      Delete
    2. Do you have a real picture? Does this double sprocket work with the normal rohloff hub? with "work" defined as a mini derailleur, like on the brompton? what are the tooth count? would it fit and work in my Mango?

      Delete
    3. Jon,

      It's not a mini derailleur. I have asked Flevobike to send a picture and more details to you.

      Vr gr,
      Johan

      Delete
    4. have not seen any more information

      Delete
  5. Wat is de capaciteit van tegenwoordige accu's eigenlijk? De meest aangewezen eenheid lijkt me Watt uur/kg, of meer economisch gezien €/Watt uur. De spanning is eigenlijk niet heel interessant, daarvoor zet je meerdere cellen in serie, of je gebruikt daarvoor geschikte regelelektronica.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Volgens mij wordt de capaciteit van een accu uitgedrukt in Kwh of bij kleinere accu's in wh. Misschien is het beter om de eenheid joule te gebruiken. De accu is inderdaad opgebouwd uit standaard cellen die in serie staan. Het belangrijkste voor de betrouwbaarheid en de levensduur van een accu is een goed werkend accu management systeem.
      Onze accu weegt 4,9 kg.
      Een tweede accu in dezelfde uitvoering inclusief het accu management systeem kost iets meer dan 800,- EU inclusief BTW

      Delete
  6. In mijn e-Alleweder monteerde ik een Cycle Analyst om de informatie te bekijken. Die kun je beschouwen als het dashboard van de fiets. Het belangrijkste verschil is dat daar een display in zit en dat je de gegevens meteen ziet. En ja: die ijzerfosfaataccu's zijn prima !

    ReplyDelete
  7. Als je reeds een mobiele telefoon hebt met GPS en Bluetooth kun je alle data van de SpeedIct.com ook realtime uitlezen. Het apparaatje kost 74,- EU en is zeer klein en licht. De opslag capaciteit van de SpeedIct is 12 uur. De SpeedIct aansluiten op de computer en je kunt alle gegevens ook nog op een later tijdstip uitlezen en analyseren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah, ik bekeek de site nog even. Ander toestel, ander doel. Met de CA kun je ook ingrijpen: snelheidsbeperking, stroombeperking, "cruise control", ... Anderzijds zit er geen uitput op, geen intern geheugen en geen gps.

      Delete
  8. Hoe lang kan je tegenwoordig een accu voor een fiets goed houden? Of een andere accu? Ik lees steeds vaker dat ze snel kapot gaan tegenwoordig?

    ReplyDelete
  9. Electronica, accu's blijven gevoelig voor storing, zeker in een vochtige omgeving met zweet. Accu's niet te lang leeg laten staan, maar op conditie houden (met een druppel lader) als je een fiets in de winter weinig gebruikt. In de levensduur van accu tot accu zit een behoorlijke spreiding.

    ReplyDelete